آنالیز 4 تفاوت اصلی حساب دمو و واقعی فارکس که نمیدانستید!

به گزارش عینک آفتابی، اگر تازه با ترید در فارکس آشنا شده اید احتمالا یکی از سوالات مهم شما تفاوت حساب دمو و واقعی فارکس است. شاید ندانید که حساب معاملاتی دمو (Demo Trading Account) چیست. اکانت دمو که معمولا فقط در فارکس می توانید آن را پیدا کنید، یک حساب آزمایشی است که بعضی بروکرهای فارکس در اختیار شما قرار می دهند تا با ماهیت ترید آشنا شوید. حساب دمو بسیار شبیه به حساب معاملاتی واقعی (Real Trading Account) است و تماما ابزارها و محیط آن از حساب واقعی تبعیت می نماید. فقط معاملات شما با پول واقعی انجام نمی گردد و سود و زیان شما واقعی نیست. مزیت حساب دمو این است که شما می توانید استراتژی های معاملاتی خود را در آن تمرین و تست کنید و با حالات روانی و فشارهای احساسی ترید آشنا شوید تا در نهایت بتوانید به یک تریدر ماهر تبدیل شوید. اما اگر نکاتی را که در ادامه با شما در میان می گذاریم رعایت نکنید، تفاوت حساب دمو و واقعی می تواند برای شما مشکل آفرین باشد و آن سودمندی موردنظر را نداشته باشد. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

آنالیز 4 تفاوت اصلی حساب دمو و واقعی فارکس که نمیدانستید!

4 تفاوت حساب دمو و واقعی فارکس چیست؟ (Demo & Real)

حساب دمو از بسیاری جهات شباهت زیادی به حساب واقعی دارد و اساسا برای شبیه سازی محیط ترید برای معامله گران ساخته شده است تا آنها را با فرایندهای کلی و بعلاوه پیچ وخم های جزئی معامله گری آشنا کند. در بعضی بروکرها شما می توانید یک اکانت آزمایشی با هر مبلغ دلخواه از 1 دلار تا 100 میلیون دلار باز کنید و در تمام نمادهای معاملاتی ممکن از جفت ارزها گرفته تا فلزات سنگین، شاخص ها و سهام را معامله کنید و هیچ پول واقعی را وارد حساب نکنید. اما در عمل تفاوت حساب دمو و ریل موجب سردرگمی بسیاری از تریدرها شده است و احتیاج به توضیحات مفصل و ارائه راه چارههای عملی دارد. در زیر به این تفاوت ها اشاره نموده ایم و در ادامه به طور کامل به آنالیز علت و راه چاره هر تفاوت می پردازیم.

· تفاوت در توانایی ریسک کردن معامله گر

· تفاوت مقدار دانش و مهارت تریدر در فارکس

· تفاوت در مقدار سود و زیان

· تفاوت در عملکرد احساسی و روانی معامله گر

تفاوت حساب دمو و ریل در توانایی ریسک کردن معامله گر

توانایی ریسک کردن به این معنی است که شما حاضرید در هر معامله چه مقدار از سرمایه خود را در خطر ازدست دادن قرار دهید. یعنی اگر معامله در خلاف جهت پیش بینی شما حرکت کرد و به ضرر منجر شد، چه مقدار از سرمایه شما از دست برود. معامله گران حرفه ای می گویند عدد منطقی برای ریسک در هر معامله بین 1 تا 3 درصد کل حساب شما است. یعنی اگر شما یک حساب 1000 دلاری دارید باید در هر معامله بین 10 تا 30 دلار را ریسک کنید. تریدرها در معاملات واقعی توانایی مدیریت این عدد را دارند چرا که پول واقعی آنها درگیر است و معمولا حاضر نیستند بیش از تحملشان روی هر معامله ریسک نمایند. بنابراین همواره برای معاملاتشان حد ضرر یا SL می گذارند. در غیر این صورت فشارهای سنگینی به آنها وارد می گردد. اما در حساب دمو به این علت که پول واقعی شما درگیر نیست، تریدرهای تازه کار معمولا ریسک های غیرمنطقی و زیادی روی حساب معاملاتی شان می نمایند که اگر حساب دمو نبود این ریسک ها را نمی کردند. حتی دیده شده که بسیاری از آنها از گذاشتن حد ضرر خودداری می نمایند یا محل آن را بارها تغیر می دهند تا شاید تریدشان به سود بنشیند. راه چاره اینکه حساب دمو بتواند در تمرین شما موثر باشد این است که در آن همان قدر ریسک کنید که در حساب واقعی ریسک خواهید کرد. پس هیچگاه بیش از توان واقعی خود معامله را در ریسک ضرر نبرید.

مقدار دانش و مهارت تریدر در فارکس

برای معامله در فضای واقعی یا حساب Real باید دانش و مهارت کافی معامله گری را داشته باشید. مثلا باید نمادهای معاملاتی را به خوبی بشناسید که مبادا به جای یک نماد، نماد دیگری را معامله کنید. مورد دیگر اینکه باید بتوانید لات سایز (Lot Size) یا حجم معاملات را متناسب با ریسکتان تنظیم کنید یا گذاشتن حد سود و حد ضرر را بلد باشید. بعلاوه باید در استفاده از استراتژی ای که در آن قرار است سود کنید مهارت و سرعت عمل کافی را داشته باشید. تمام این موارد را قبل از اجرا در حساب واقعی باید در حساب دمو تمرین و تست کنید. چراکه برای شما هیچ هزینه و ضرری ندارد و می توانید بسیاری از حالات معامله را امتحان نموده و دانش و مهارت خود را بالا ببرید. یادتان نرود، آموزش فارکس اولین مرحله و تست آموزه ها در حساب دمو مهم ترین مرحله قبل از ورود به حساب واقعی است.

مقدار سود و زیان

مقدار سود و زیان شما در ترید بستگی به مقدار ریسکی دارد که در هر معامله می کنید. هرچه ریسکتان بالا باشد، سودتان نیز بالا می رود. اما همان طور که گفته شد معامله گران حرفه ای مقدار کمی را در هر معامله ریسک می نمایند. بنابراین مقدار سودآوری آنها نیز اعداد نجومی نخواهد بود. اما در حساب دمو چون پول شما واقعی نیست، بسیاری از تریدرهای تازه کار ریسک های غیرمنطقی را بر حسابشان اعمال می نمایند و البته سودهای سنگینی نیز می نمایند و تصور می نمایند در حساب ریل نیز می توانند همین گونه عمل نمایند. درحالی که به علت شرایط استرس زا و بعلاوه نوسانات ناگهانی بازار در حالت واقعی، این اتفاق به ندرت می افتد و ضرر شما بسیار بزرگ خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید تمرین های دموی شما مفید واقع گردد، همان قدر حجم معاملات در حساب دمو انجام دهید که در حساب واقعی قرار است انجام دهید. نکته دیگر اینکه مقدار موجودی حساب دمو را عددی انتخاب کنید که در واقعیت قرار است با آن ترید کنید. چرا که اعداد بالا در دمو شما را در حساب ریل عجول تر و ریسک پذیرتر می نماید که این اصلا به نفعتان نیست.

تفاوت حساب آزمایشی و واقعی در عملکرد احساسی و روانی معامله گر

تمام موارد بالا یعنی مقدار ریسک غیرمنطقی و عدم استفاده از حد ضرر، عدم برخورداری از دانش و مهارت کافی در اجرای استراتژی ها و بعلاوه مقدار حساب معاملاتی غیرعادی در حساب دمو، انتها به این نقطه می رسد که در حساب ریل هیچ چیز شبیه به حساب دمو درنمی آید. بنابراین تریدر در حساب واقعی تحت تنش های روانی زیادی قرار می گیرد. چرا که هیچ یک از استانداردها را در حساب دمو به درستی تمرین ننموده است و وقتی پای پول واقعی به میان می آید، فشارهای روانی ضرر کردن تمام عملنمودهای مثبت او را تحت تاثیر قرار می دهد. پس توصیه می گردد که در حساب دمو دقیقا همان کارهایی را بکنید که در حساب واقعی خواهید کرد تا این فضا برترین شبیه ساز و مدرس شما در بازار فارکس باشد.

ضرورت تبدیل حساب Demo به حساب Real چیست؟

همان طور که خواندید تفاوت حساب دمو و واقعی فارکس زیاد است. اگر موارد بالا را رعایت نکنید با مشکل روبرو خواهید شد. اما اگر تمام موارد بالا را به صورت منطقی و صحیح رعایت کردید و چندین دوره معاملاتی (می تواند چندین هفته یا چندین ماه باشد) سودآور بودید دیگر وقت آن است که مهارت خود را در حساب ریل امتحان کنید. اگر بیش از حد در حساب دمو بمانید، بی انگیزگی شما را وادار می نماید ریسک ها و کارهای غیراصولی بکنید و اگر بلافاصله وارد حساب ریل شوید با ضرر روبرو می شوید. پس سعی کنید اگر از استراتژی معاملاتی و کنترل احساسات خود مطمئن هستید، وارد حساب واقعی شوید. در اینجا پیشنهاد می گردد برای مطمئن شدن از مهارت خود، ابتدا با یک حساب کوچک تر آغاز کنید و پس از مدتی حساب خود را بزرگ تر کنید. یعنی اگر حد تحمل شما برای مقدار حساب 1000 دلار است، اول از یک حساب 100 یا 200 دلاری آغاز کنید و اندکی بعد حساب را تا 1000 دلار شارژ کنید. با این روش با روحیه و اعتماد به نفس بهتری عمل خواهید کرد.

منبع: همگردی

به "آنالیز 4 تفاوت اصلی حساب دمو و واقعی فارکس که نمیدانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز 4 تفاوت اصلی حساب دمو و واقعی فارکس که نمیدانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید