نقشه میدان مغناطیسی سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری منتشر شد

به گزارش عینک آفتابی، سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود 4.3 میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه چاله فعال است.

نقشه میدان مغناطیسی سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری منتشر شد

به گزارش خبرگزاری عینک آفتابی و براساس گزارش دیجیاتو، منجمان پیروز شدند برای اولین بار نقشه میدان مغناطیسی سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری را ثبت نمایند. این تصویر نشان دهنده یک میدان چرخشی است که احتمالاً به وجود یک جت کشف نشده اشاره دارد.

سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود 4.3 میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه چاله فعال است، زیرا هرآنچه را که در اطراف باشد، به درون خود می کشد. اخیراً منجمان با استفاده از تلسکوپ EHT پیروز شده اند برای اولین بار تصویر (نقشه) میدان مغناطیسی اطراف این سیاه چاله را ثبت نمایند. این تلسکوپ درحقیقت آرایه ای از تلسکوپ های رادیویی است که در نقاط مختلف جهان نصب و راه اندازی شده . به کارگیری این تلسکوپ ها در یک زمان خاص برای یک هدف یکسان، آن ها را به نوعی تبدیل به یک تلسکوپ بزرگ با ابعاد زمین می نماید تا چنین تصاویر شگفت انگیزی ثبت نمایند.

سیاه چاله و میدان مغناطیسی

امروزه وجود یک میدان مغناطیسی قدرتمند در اطراف سیاه چاله ها به خوبی به اثبات رسیده است. میدان مغناطیسی بر نحوه برهم کنش سیاه چاله با گاز و مواد اطراف تأثیر می گذارد. جالب است بدانید که سیاه چاله مواد را در اثر گرانش قوی خود به درون می کشند و درعوض تابش های از ذرات دارند که قابل رصد است. ذراتی که در این تابش ها به بیرون رانده می شوند، سرعتی نزدیک به سرعت نور دارند و جت نامیده می شوند. سیاه چاله مرکزی کهکشان ما که Sgr A نام دارد نیز از همین قاعده پیروی می نماید.

قطبیدگی نور و رصد آن

میدان مغناطیسی که در اطراف سیاه چاله وجود دارد، می تواند نور تابیده شده از سیاه چاله را قطبیده کند. این یعنی امواج نور در اثر وجود میدان مغناطیسی، در یک زاویه خاصی جهت گیری می نمایند. این جهت گیری قطبش نور نام دارد و مشاهده این قطبش به دانشمندان این امکان را می دهد که اطلاعاتی در خصوص میدان اطراف سیاه چاله به دست آورند. پس تصویر نو منتشرشده از نور قطبیده سیاه چاله Sgr A نشان دهنده میدان مغناطیسی قوی در اطراف آن است.

نور قطبی شده (نور جهت گیری نموده در اثر میدان مغناطیسی) اطلاعات ارزشمندی درباره خواص گاز اطراف سیاه چاله و مکانیسم هایی که مواد را به درون خود می کشد، به دانشمندان می دهد.

دانشمندان پیش ازاین قطبیدگی نور اطراف سیاه چاله ابَرپُرجرم دیگری به نام M87 را نیز مطالعه نموده بودند. آن ها حالا با مقایسه این مطالعات دریافته اند که میدان های مغناطیسی در اطراف سیاه چاله های فعال تقریباً شبیه به یکدیگر هستند.

این مقایسه خبر از یک راز پنهان دارد! میدان مغناطیسی قوی و منظمی که در اطراف سیاه چاله کهکشان ما دیده شده، احتمالاً نشان دهنده جت های بسیار پرقدرت در این سیاه چاله است. جت ها درحقیقت پرانرژی ترین مکانیسم کل کیهان هستند. سیاه چاله ها هرساله جرم بسیار بزرگی را به درون خود می کشند (معادل جرم چند خورشید) و سپس از آن را همچون جت به بیرون پرتاب می نمایند. پس جت ها درحقیقت به طور چشمگیری بر کهکشان و گاز و مواد موجود در آن تأثیر می گذارند.

کشف جت در سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری می تواند اطلاعات مفیدی درباره تاریخچه این کهکشان در اختیار ما قرار دهد. این جت ها می توانند گاز و غبار مورجهانز برای تولد ستاره های کهکشان ما را فراهم نمایند و یا بر رشد و تکامل سیارات فراخورشیدی یا ستاره ها تأثیر بگذارند. پس کشف و مطالعه آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بررسی جت ها بعلاوه می تواند اطلاعات ارزشمندی درباره دینامیک سیاه چاله در اختیار ما قرار دهد.

دانشمندان این پروژه عقیده دارند که این تنها شروع راه است و مطالعه این میدان ها می تواند دید ما نسبت به کهکشان راه شیری را تغییر دهد. آن ها قصد دارند در مطالعات بعدی، ارتباط بین هندسه میدان مغناطیسی، جرم سیاه چاله و رفتار جت ها را مطالعه نمایند.

22227

منبع: خبرآنلاین

به "نقشه میدان مغناطیسی سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه میدان مغناطیسی سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید