شروع جمع آوری معتادان متجاهر با پروتکل های جدید کرونا ، ارجاع مشکوک ها به مراکز کووید ماده 16

به گزارش عینک آفتابی، معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور از شروع طرح جمع آوری معتادان متجاهر در استان تهران براساس پروتکل های جدید مربوط به بیماری کرونا اطلاع داد.

شروع جمع آوری معتادان متجاهر با پروتکل های جدید کرونا ، ارجاع مشکوک ها به مراکز کووید ماده 16

به گزارش عینک آفتابی، مجید رضازاده در خصوص موضوع معتادان متجاهر همزمان با شیوع کرونا گفت: هر ساله رسم بر این بوده است که قبل از پایان سال معتادان متجاهر جمع آوری و در مراکز ماده 16 بین 3 تا 6 ماه نگهداری شوند که این زمان قابل تمدید هم بوده است. به این ترتیب سعی می شد تا این افراد درمان شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز این موضوع در دستور کار نهاده شد، افزود: اما با شیوع کرونا در کشور، کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با ریاست وزارت بهداشت تشکیل شد و جمع آوری معتادان را ممنوع گفت و طرح جمع آوری لغو شد. بعد از عید و در نیمه اول فروردین ماه تصاویری از تجمعات معتادان در نیمه شب منتشر شد و اینگونه گزارش شد که این افراد معتادان متجاهر هستند. از نظر ما هم تعدادی از آنها معتادان متجاهر بودند و البته تعدادی هم خرده فروشان بودند.

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: با ایجاد این فضا و این تلقی که این افراد ممکن است ویروس را به خانواده هایشان و مردم منتقل نمایند، ستاد ملی کرونا، کمیته انتظامی و اجتماعی تصمیم گرفت که این افراد مجددا جمع آوری شوند. همچنین قرار شد تا کمیته درمان دستورالعملی را تهیه کند.

رضازاده با بیان اینکه این کمیته هم دستورالعمل جامعی را تهیه کرد که چگونه این افراد جمع آوری و قرنطینه شوند، توضیح داد: در نهایت هم در کمیته ماده 16 این تقسیم کار صورت گرفت. به این ترتیب مقرر شد تا نیروی انتظامی با آمادگی کامل و به تعدادی که دانشگاه ها اعلام می نمایند که کیت تشخیصی وجود دارد، دستگیری را انجام دهد. همچنین اجرای طرح با یک فاصله زمانی که این افراد بتوانند در قرنطینه باشند، انجام گردد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر قرار شد فضایی آماده گردد تا این افراد بعد از جمع آوری در آن قرار بگیرند. فضای اول فضای قرنطینه نام دارد که قرار شد مرکز فشافویه باشد. در آنجا افراد بعد از دستگیری و غربالگری اینکه معتاد متجاهر هستند یا نه وارد قرنطینه می شوند. همه این افراد باید تست کرونا و تست پی سی آر شوند و در صورتی که تست آنها منفی باشد باید تا 14 روز در همان مرکز قرنطینه بمانند و روزانه غربالگری علامتی شوند. اگر این افراد مبتلا باشند نیز سریع تر به مرکز کووید ماده 16 ارجاع می شوند.

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اگر از ابتدا هم تست شان مثبت باشد، به مرکز کووید 19 ماده 16 ارجاع می شوند و در آنجا درمان و نگهداری می شوند، گفت: در مرکز کووید 19 ماده 16 قرار شد تا سپاه تهران برای راه اندازی و اداره آن همکاری کند. بعد از 14 روز افرادی که تست آنها منفی شده و علائم نداشته اند از نظر کرونا منفی تشخیص داده می شوند و به مراکز معمولی ماده 16 ارجاع داده می شوند. در مراکز ماده 16 اگر افراد قبلی هم علامت دار شده و علائم شدید نباشد به مراکز کووید 19 ماده 16 می فرایند و اگر علائم شدید باشد مثل همه مردم عادی در بیمارستان ها بستری می شوند.

رضازاده تاکید نمود: در ابتدای مصوبه کمیته ماده 16 و هم آیین نامه مصوبه کمیته درمان و هم کمیته مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر آمده است که حتما قبل از اجرای این برنامه امکانات لازم فراهم شده باشد و زیرساخت ها آماده باشند و توصیه شده قبل از آمادگی برنامه مذکور شروع نگردد.

وی افزود: قرار است در تهران از این هفته شروع گردد و بعد از آنالیز اشکالات بعد از دو هفته، در استان هایی که آمادگی دارند و با مشکل معتادان متجاهر رو به رو هستند اجرا گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شروع جمع آوری معتادان متجاهر با پروتکل های جدید کرونا ، ارجاع مشکوک ها به مراکز کووید ماده 16" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع جمع آوری معتادان متجاهر با پروتکل های جدید کرونا ، ارجاع مشکوک ها به مراکز کووید ماده 16"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید