آسیب سشوار به مو؛ چطور از آن جلوگیری کنیم؟

به گزارش عینک آفتابی، سشوار یکی از وسایل لازم است که بیشتر ما برای خشک کردن مو و حالت دادن به مو از آن استفاده می کنیم. علاوه بر این، وقتی برای کوتاهی مو یا مرتب کردن مو به آرایشگاه ها سر می زنیم، با سشوار موهایمان به زیباترین شکل ممکن مرتب می گردد. به همین علت به نظر می رسد که صرف نظر کردن از این وسیله کار سختی است اما آسیب سشوار به مو اجتناب ناپذیر است. در ادامه در خصوص اینکه چرا سشوار برای مو ضرر دارد و چطور می توانیم جلوی آن را بگیریم، بیشتر شرح می دهیم.

آسیب سشوار به مو؛ چطور از آن جلوگیری کنیم؟

آیا سشوار به مو آسیب می زند؟

وقتی موهایمان را با سشوار خشک و مرتب می کنیم، زیباتر و مرتب تر می گردد و حس خوبی دارد. اما سوالی که مطرح می گردد این است که آیا سشوار به مو آسیب می رساند؟ در طول هفته چند بار می توانیم از سشوار استفاده کنیم؟ آیا بهتر است اجازه دهیم که موها به صورت طبیعی خشک شوند یا آن ها را حتما خشک کنیم؟ آیا سشوار مو را می ریزد؟ و در مجموع آیا سشوار ضرر دارد؟

سشوار یکی از وسایلی است که از حرارت برای حالت دادن به موها استفاده می نماید. حرارت بالا برای مو مناسب نیست و می تواند ساقه های مو را خشک و شنماینده کند. اما استفاده از این وسیله برای خشک کردن و حالت دادن مو، مزایایی هم دارد که باعث می گردد نتوانیم آن را کنار بگذاریم. با آنالیز مزایا و معایب آن می توانید تصمیم بگیرید که آیا استفاده از آن برای شما و جنس موهای شما مناسب است یا نه.

مزایای استفاده از سشوار

در کنار آسیب سشوار به مو این وسیله می تواند مزایای زیر را داشته باشد.

حالت دهی آسان تر

وقتی موهایتان را سشوار می کشید، کنترل کردن آن و حالت دادن به آن راحت تر می گردد؛ مخصوصا اگر موهای وز و حجیم داشته باشید. خشک کردن مو با سشوار هم باعث می گردد که موج و گره خوردگی های نامرتب آن باز گردد و بعدا راحت تر بتوانید آن را شانه کنید. وقتی موهای خود را راحت تر شانه کنید، احتمال ریزش آن هم کمتر می گردد. با سشوار کردن موها، موهایی صاف تر خواهید داشت که حالت دادن به آن و مرتب کردن آن آسان تر می گردد. ظاهر موها زیباتر و مرتب تر به نظر می رسد.

زیبایی ظاهری

مهم ترین کاری که سشوار برای شما انجام می دهد این است که باعث می گردد ظاهری شیک و مرتب داشته باشید. با داشتن موهای مرتب، چهره شما شاداب تر و زیباتر به نظر می رسد. سشوار موهایی نرم، براق و حجیم را به شما هدیه می دهد و آن را پرپشت تر نشان می دهد. اگر دوست دارید موهایی پرپشت داشته باشید با شیوه صحیح سشوار کشیدن می توانید هم زمان که وز مو را کاهش می دهید، به آن حجم بدهید.

حتی اگر موهای کم حجم تر و صاف تر را دوست دارید، باز هم با سشوار می توانید به نتیجه مطلوب برسید. فقط باید تکنیک های مختلف سشوار کشیدن را بلد باشید.

خشک کردن مو قبل از خواب

زیاد پیش می آید که مجبور می شویم قبل از خواب و شب ها به حمام برویم. خوابیدن با موی خیس اصلا خوشایند نیست و برای مو هم آسیب زا است. موها وقتی خیس می شوند، حساس تر و آسیب پذیرتر می شوند. خوابیدن با موی خیس می تواند به موها آسیب برساند و آن ها را شنماینده کند.

علاوه بر این، وقتی موهای خیس خود را برای چند ساعت روی بالش می گذارید، احتمال تجمع باکتری و حتی کپک در بین تارهای مو و روی پوست سر وجود دارد. برترین کاری که می توانید برای حفاظت از موهای خود انجام دهید تا از انواع آسیب های مو در امان بماند این است که همواره با موی خشک بخوابید.

کاهش زمان خشک شدن مو

در طول روز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم؛ در نتیجه هر چقدر سریع تر موهایمان خشک شوند، زودتر به برنامه های خود می رسیم. استفاده از سشوار موهای شما را در زمان بسیار کوتاه تری خشک می نماید و لازم نیست ساعت ها منتظر بمانید تا موهایتان در هوای آزاد خشک شوند.

معایب استفاده از سشوار

در خصوص آسیب سشوار به مو و معایب استفاده از آن احتمالا زیاد شنیده اید. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم که اگر برای شما اهمیت زیادی دارند می توانید از استفاده از این وسیله صرف نظر کنید.

آسیب زدن به بافت و ساختار مو

استفاده از سشوار باعث می گردد که موهای شما قابل کنترل تر شوند و وز آن ها کمتر گردد. اما این کار می تواند موها را حسابی خشک و آسیب پذیر کند. اگر می خواهید موهای شما ساختار نرم و سالم خود را حفظ نمایند، در استفاده از سشوار زیاده روی نکنید. علاوه بر این باید مراقب باشید که از دمای بالای آن استفاده نکنید و همواره با دمای پایین تر کار کنید. ظاهر نرم و براقی که بعد از سشوار کشیدن می بینید موقتی و ظاهری است. دمای بالای سشوار موها را خشک می نماید و در طولانی مدت، موهای شما نرمی و لطافت خود را از دست می دهد.

ضعیف شدن فولیکول مو

مو از انتهای فولیکول آغاز به رشد می نماید در نتیجه اگر می خواهید موهایی سالم و زیبا داشته باشید باید مراقب فولیکول های مو باشید. اگر در استفاده از سشوار زیاده روی کنید ممکن است فولیکول های مو آسیب ببینند که نتیجه آن نازک شدن مو و ریزش آن است.

پس بهتر است که چند وقت یک بار به فولیکول های مو استراحت بدهید و استفاده از وسایل حالت دهنده مو را کنار بگذارید.

سوزاندن مو و پوست سر

گاهی اوقات برخی سشوارها خصوصا سشوارهایی که در سالن های آرایش مو استفاده می شوند، دمای بسیار بالایی دارند. پس اگر با سشوار در دمای بالا کار می کنید و یک دسته از مو را مرتب و چند بار سشوار می کشید، احتمال سوختن مو و حتی سوختن پوست سر وجود دارد.

حرارت بالا و در پی آن سوختن مو و پوست سر یکی از آسیب های سشوار به مو است که می توانید به راحتی از آن پیشگیری کنید. توصیه ما این است که هرگز از بالاترین دمای سشوار استفاده نکنید به خصوص اگر سشوار حرفه ای و سالنی دارید. این نکته مهم است یک نقطه را برای مدت طولانی سشوار نکشید.

کدر شدن تارهای مو

سشوار کشیدن مو، موها را درخشان و زیبا نشان می دهد. اما اگر هر روز این کار را انجام دهید، موهای شما درخشندگی خود را از دست می دهند و به مرور زمان موهایتان کدر می گردد. این آسیب سشوار به مو در دماهای بالا بسیار بیشتر است. پس اگر می خواهید موهایی براق داشته باشید و زیبایی طبیعی موهای خود را حفظ کنید، در استفاده از سشوار زیاده روی نکنید و استفاده از آن را به موقعیت های خاص محدود کنید.

آیا می توانیم هر روز سشوار بکشیم؟

با توجه به تمام این مزایا و معایبی که عنوان کردیم، آیا می توانیم هر روز سشوار بکشیم؟

اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، هر وسیله ای که با حرارت، موها را حالت می دهد می تواند به موهای شما آسیب بزند؛ چه یک بار در هفته از آن بهره ببرید چه هر روز. اما قرار گرفتن موها در معرض دمای بالا آن هم به صورت روزانه می تواند بسیار مخرب باشد. مطمئن باشید که اگر استفاده از سشوار را محدود کنید، برای سلامت موهای شما بهتر است. هر چقدر کمتر از این وسیله بهره ببرید، موهای شما سالم تر می ماند.

البته کنار گذاشتن سشوار برای همواره، کار سختی است. اگر نمی توانید یا نمی خواهید این کار را متوقف کنید، باید تا جایی که می توانید فاصله بین هر بار استفاده از سشوار را افزایش دهید. مثلا می توانید آن را به زمان هایی محدود کنید که قرار است در یک مهمانی یا رویداد خاص شرکت کنید.

بعلاوه می توانید یاد بگیرید که چطور با روش های مختلف و بدون حرارت، موهای خود را حالت بدهید. به خصوص در خصوص موی کودک که ظریف تر و حساس تر است باید برای استفاده از سشوار بیشتر احتیاط کنید و نکات مهم برای سشوار کشیدن موی کودک را یاد بگیرید.

خشک کردن مو با سشوار یا در هوای آزاد؛ کدام یک بهتر است؟

همان طور که بالاتر خواندید، استفاده از سشوار می تواند به موها آسیب بزند. آسیب سشوار به مو با مصرف بیش از میزان این وسیله، بیشتر هم می گردد. مهمترین علتی که باعث می گردد سشوار به موها آسیب بزند، حرارت بالا است. در نتیجه اگر این کار را درست انجام دهید، سشوار کشیدن آن قدرها که تصور می کنید، مخرب نیست. جالب است بدانید که تحقیقات اخیر نشان داده است که خیس ماندن موها برای طولانی مدت هم می تواند آسیب زا باشد.

برای اینکه بفهمیم کدام روش برای خشک کردن مو بهتر است، بد نیست که درمورد آناتومی مو بیشتر یاد بگیریم.

آناتومی مو را بشناسید

هر شکلی از حالت دادن مو با حرارت (شامل سشوار) به تارهای موی شما آسیب می رساند. یک مطالعه در سال 2011 که در Annals of Dermatology منتشر شد، به طور خاص اشاره نمود که عدم استفاده از سشوار منجر به سطح موی نسبتاً محافظت شده می گردد؛ در حالی که استفاده از آن به آسیب بیشتر مو منجر می گردد.

برای درک اینکه چگونه این اتفاق می افتد، نگاهی دقیق تر به آناتومی تارهای موی می اندازیم:

  • کوتیکول: به عنوان لایه بیرونی فیبر مو، از پوسته های همپوشانی شده ای تشکیل شده است که یا به طور مرتب (معمولاً در انواع موهای صاف) در یک راستا قرار دارند یا به صورت نامنظم (معمولاً در انواع موهای مجعد و پیچ دار) کنار هم قرار گرفته اند.
  • کورتکس: لایه میانی تار مو است که از پروتئین های کراتین و لیپیدهای ساختاری تشکیل شده است.
  • مدولا: داخلی ترین لایه فیبر مو، معمولاً در موهای زبر و خشن وجود دارد. این یک منطقه مرکزی از سلول هایی است که به شکلی نامرتب بسته بندی شده اند.
  • کمپلکس غشای سلولی (CMC): چسبی است که سلول های مو را در کنار هم نگه می دارد. سه نوع از آن وجود دارد: کوتیکول-کوتیکول، کوتیکول-کورتکس و کورتکس-کورتکس.

آیا بهتر است که موها در هوای آزاد خشک شوند؟

در این مرحله و با توجه به توضیحات، ممکن است فکر کنید که خشک کردن مو با هوا، به خشک کردن مو با سشوار ارجحیت دارد. اما یافته های علمی فرق دارد و می گوید در شرایطی ممکن است سشوار کشیدن بهتر باشد.

بر اساس مطالعه سال 2011 در خصوص آسیب سشوار به مو، یک نتیجه شگفت انگیز به دست آمد: خشک کردن مو با هوا به CMC در الیاف مو آسیب می زند در حالی که خشک کردن با سشوار آسیب نمی زند. علت احتمالی این امر این است که وقتی موهای شما خیس می شوند، ساقه های مو متورم می شوند؛ از جمله لایه دلتای CMC.

متأسفانه، خشک کردن مو با هوا فرآیندی کند است، زیرا ممکن است تا دو ساعت طول بکشد تا تارهای موی شما به طور کامل خشک شوند. در این دوره، CMC درون رشته های مو به طور مداوم در معرض آب قرار می گیرد و در حالت متورم می ماند. محققان هشدار دادند که این شرایط ممکن است حتی از استفاده از سشوار هم مضرتر باشد.

5 روش علمی برای کاهش دادن آسیب سشوار به مو

اگر می خواهید از سشوار برای خشک کردن مو بهره ببرید و کمترین آسیب را به موهای خود وارد کنید، با استفاده از این چند نکته می توانید آسیب های سشوار را به حداقل برسانید.

1. در حمام از نرم نماینده بهره ببرید

برای اینکه سشوار کشیدن شما نتیجه خوبی داشته باشد و ظاهری شبیه به سشوار کشیدن یا براشینگ در سالن پیدا کند، باید مراقبت و رسیدگی به مو را از داخل حمام آغاز کنید. در حمام از نرم نماینده مو بهره ببرید. با استفاده از نرم نماینده موهای شما نرم تر و درخشان تر دیده می شوند و شانه کردن آن ها راحت تر می گردد.

بسته به وزن مولکولی مواد مورد استفاده در ساخت نرم نماینده، این محصول در کوتیکول های مو جذب می گردد و حتی ممکن است به لایه کورتکس مو نفوذ کند. این ویژگی به کاهش اصطکاک و جلوگیری از گره خوردن و وز شدن مو یاری می نماید و به طور هم زمان درخشندگی و صافی آن را افزایش می دهد. در واقع، تحقیقات علمی استفاده از نرم نماینده را توصیه می نمایند.

2. موی خیس را سشوار نکشید

سشوار کشیدن موها بلافاصله پس از بیرون آمدن از حمام، باعث آسیب رسیدن به مو می گردد. درواقع این کار یکی از سریع ترین راه ها برای آسیب زدن به مو با سشوار است.

به جای این کار باید بعد از بیرون آمدن از حمام، به آرامی موهای خود را با حوله خشک کنید و آب اضافی آن را بگیرید. از حوله های میکروفایبر بهره ببرید که قدرت جذب بیشتری داشته باشند. موقع خشک کردن مو با حوله، این کار را با شدت انجام ندهید و موها را با شدت بین حوله فشار ندهید. این کار باعث وز شدن موها می گردد. حوله را روی مو بگذارید و بردارید. وقتی 70 تا 80 درصد رطوبت موها گرفته شد، آن را با یک شانه که دندانه های درشت و بافاصله دارد، شانه کنید و گره های آن را باز کنید.

3. از محافظت نماینده های سیلیکون دار بهره ببرید

محصولات زیادی به عنوان محافظ مو در برابر حرارت فراوری می شوند. این مرحله بسیار مهم است و نباید از آن صرف نظر کنید. از این محصولات بهره ببرید و سعی کنید مدل هایی را خریداری کنید که بر پایه سیلیکون باشند. تمام انواع اسپری ها و سرم های محافظ مو، مناسب و کاربردی نیستند. علم توصیه می نماید که از محصولات بر پایه سیلیکون بهره ببرید تا حرارت در سراسر تارهای موهای شما به صورت یکنواخت توزیع گردد.

محصولات مختلفی برای حفاظت از مو موقع سشوار کشیدن فراوری می شوند که ممکن است بسته به محصول خواص متفاوتی داشته باشند. مثلا:

  • باز کردن گره های مو
  • کاهش وز شدن مو
  • نرم و درخشان شدن مو

4. به دمای سشوار توجه کنید

واضح است که هر چقدر دمای سشوار بالاتر باشد، آسیبی که به کوتیکول مو می زند شدیدتر است. امروزه تمام وسایل حالت دهنده مو که با حرارت کار می نمایند، درجه بندی برای تنظیم دما دارند. شاید بپرسید که دمای مناسب چند درجه است؟ برترین دما برای خشک کردن موها دمای 60 درجه است. اگر سشوار شما درجه بندی میزان دما ندارد، از بین مقادیر کم، میانه و زیاد، همواره کمترین حالت را انتخاب کنید.

با یاری راهنمای خرید برترین سشوار می توانید سشواری خریداری کنید که دمای آن قابل تنظیم باشد و بتوانید آن را روی کمترین حالت قرار دهید تا از سالم ماندن موهای خود اطمینان حاصل کنید.

5. از دیفیوزر بهره ببرید

کسانی که موهای مجعد و فر دارند باید موقع سشوار کشیدن از دیفیوزر یا دیسپانسر استفاده نمایند. دیفیوزر یکی از سری هایی است که معمولا همراه با سشوار عرضه می گردد. حتی می توانید آن را جداگانه هم تهیه کنید. با این وسیله که شبیه به کاسه است، هوای گرم از لابه لای فر موهای شما رد می گردد و شکل آن را حفظ می نماید و بهتر لابه لای موها پخش می گردد.

جمع بندی

آسیب سشوار به مو بیشتر از هر چیز به خاطر حرارت بالا است. با در نظر گرفتن چند نکته می توانید از موهای خود مراقبت کنید و از این وسیله برای حالت دادن به موهای خود بهره ببرید. استفاده از اسپری های محافظ مو، کم کردن حرارت سشوار، خشک کردن مو قبل از سشوار کشیدن و…از جمله کارهایی است که می توانید برای حفظ سلامت مو و کاهش آسیب سشوار به مو انجام دهید.

منابع: Functionofbeauty, Wickedrootshair

منبع: دیجیکالا مگ

به "آسیب سشوار به مو؛ چطور از آن جلوگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب سشوار به مو؛ چطور از آن جلوگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید