اکسیژن اروپا خیلی کم است

به گزارش عینک آفتابی، ماموریت جونو ناسا، محاسبات جدیدی را در خصوص اکسیژن تولیدشده در قمر اروپا انجام داده و مقدار اکسیژن را کمتر از نتیجه پژوهش های پیشین برآورد نموده است.

اکسیژن اروپا خیلی کم است

به گزارش عینک آفتابی ، دانشمندان ماموریت جونو(Juno) ناسا به مقصد مشتری، میزان اکسیژن فراوری شده در قمر اروپا(Europa) را به طور قابل توجهی کمتر از میزان تخمین زده شده در پژوهش های پیشین محاسبه نموده اند.

به نقل از ایسنا، یافته های این پژوهش نو با میزان گیری میزان خروج گاز هیدروژن از سطح یخی قمر اروپا و بعلاوه با استفاده از داده های جمع آوری شده به وسیله دستگاه آزمایش توزیع شفق مشتری(JADE) فضاپیمای جونو به دست آمدند.

پژوهشگران این پروژه، میزان اکسیژن فراوری شده را حدود 12 کیلوگرم در ثانیه تخمین زده اند. تخمین های پیشین از چند پوند تا بیش از 2000 پوند در ثانیه معادل بیش از 1000 کیلوگرم در ثانیه متغیر بودند. پژوهشگران باور دارند که میزانی از اکسیژن فراوری شده به این روش احتمالا به اقیانوس زیر سطح قمر اروپا وارد می گردد.

قمر اروپا با قطر استوایی 3100 کیلومتر، چهارمین قمر بزرگ مشتری از 95 قمر شناخته شده آن و کوچک ترین قمر از چهار قمر گالیله ای(Galilean satellite) آن است. دانشمندان بر این باورند که اقیانوس داخلی وسیعی از آب شور در زیر پوسته یخی اروپا نهفته است و آنها کنجکاو هستند که بدانند آیا شرایط کافی برای پشتیبانی از حیات زیر سطح آن وجود دارد یا خیر.

این فقط آب نیست که توجه اخترزیست شناسان را به خود جلب نموده، بلکه موقعیت قمر اروپا که نقش مهمی در احتمالات بیولوژیکی دارد نیز مورد توجه آنها واقع شده است. مدار اروپا آن را درست در میان کمربند تشعشعی غول گازی مشتری قرار می دهد. ذرات باردار یا یونیزه شده پرتاب شده از مشتری، روی سطح یخی اروپا فرود می آیند و مولکول های آب را به دو نیم می نمایند تا اکسیژن فراوری گردد و این اکسیژن ممکن است راه خود را به اقیانوس زیر سطح قمر پیدا کند.

یامی سالای(Jamey Szalay) دانشمند دانشگاه پرینستون(Princeton University) گفت: اروپا مانند یک توپ یخی است که به آرامی آب را از دست می دهد. در این مورد، این یک جریان سیال از ذرات یونیزه شده است که به وسیله میدان مغناطیسی خارق العاده مشتری به دور غول گازی می چرخد. هنگامی که این ذرات یونیزه شده به قمر اروپا برخورد می نمایند، مولکول آب/یخ را روی سطح تجزیه می نمایند و هیدروژن و اکسیژن را انتشار می دهند. به نوعی، کل پوسته یخی اروپا به طور مداوم به وسیله امواجی از ذرات باردار که روی آن فرو می ریزند، دچار فرسایش می گردد.

هنگام پرواز کردن فضاپیمای جونو در 29 سپتامبر سال 2022 در فاصله 354 کیلومتری قمر اروپا، دستگاه JADE توانست یون های هیدروژن و اکسیژن حاصل از بمباران ذرات باردار را شناسایی و میزان گیری کند.

سالای گفت: زمانی که ماموریت گالیله(Galileo mission) ناسا از کنار قمر اروپا به پرواز عایدی، چشمان ما را به تعامل پیچیده و پویای آن با محیط خود باز کرد. فضاپیمای جونو قابلیت نوی را برای میزان گیری مستقیم ترکیب ذرات باردار فروریخته روی جو اروپا به ارمغان آورد و ما برای آنالیز بیشتر پشت پرده این دنیای آبی رنگ، هیجان زده بودیم.

جونو دارای 11 تجهیزات علمی پیشرفته از جمله 9 حسگر ذره باردار و موج الکترومغناطیسی برای آنالیز مگنتوسفر مشتری است که برای مطالعه کردن منظومه مشتری طراحی شده اند.

اسکات بولتون(Scott Bolton) دانشمند موسسه تحقیقات جنوب غربی(SwRI) و پژوهشگر ارشد پروژه جونو گفت: توانایی ما برای پرواز از نزدیکی قمرهای گالیله ای در طول این ماموریت طولانی ، به ما امکان داد که دست به کار شویم تا گستره ای از علم را برای مشارکت در آنالیز قابلیت سکونت قمر اروپا به کار بگیریم. کار ما هنوز تمام نشده است و پروازهای بیشتری به قمر اروپا در راه هستند.

فراوری اکسیژن یکی از جنبه هایی است که ماموریت اروپا کلیپر(Europa Clipper) ناسا نیز هنگام رسیدن به مشتری در سال 2030 آنالیز خواهد نمود. این ماموریت دارای یک محموله پیچیده متشکل از 9 ابزار علمی است تا تعیین کند که آیا اروپا شرایط پشتیبانی از حیات را دارد.

اکنون بولتون و سایر اعضای گروه ماموریت جونو در حال آنالیز کردن دنیا دیگری از منظومه مشتری هستند که قمر آتشفشانی آیو(Io) است. فضاپیمای جونو در 9 آوریل به فاصله حدود 16500 کیلومتری سطح آیو خواهد رسید. داده هایی که جونو جمع آوری می نماید، به یافته های مربوط به پروازهای گذشته از نزدیک آیو اضافه خواهند شد؛ از جمله دو پرواز بسیار نزدیک از فاصله 1500 کیلومتری آن در روزهای 30 دسامبر 2023 و سوم فوریه 2024.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "اکسیژن اروپا خیلی کم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکسیژن اروپا خیلی کم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید