ایده های کاربردی در جهت روشنایی اتاق

به گزارش عینک آفتابی، فضای روشن باعث ایجاد جوی آرام تر می شود. بسیاری از افراد از داشتن اتاق های تاریک ناراضی بوده و به دنبال روش هایی برای روشن سازی بیشتر فضا هستند. اگر این امکان برای شما وجود دارد دیواری را برداشته و پنجره ای جایگزین آن کنید. با این کار فضای گرفته اتاق باز شده و نور مناسب به آن وارد می شود. با به کارگیری برخی ایده های طراحی دکوراسیون داخلی که در این جا به بیان آن ها می پردازیم می توانید فضایی سرزنده و شاد داشته باشید.

ایده های کاربردی در جهت روشنایی اتاق

استفاده از رنگ های روشن

رنگ های سرد مانند آبی روشن، زرد یا سبز انتخاب های مناسبی در جهت روشن تر کردن فضای اتاق هستند. هم چنین استفاده از این رنگ ها باعث می شود فضای اتاق بزرگ تر از آن چه که هست به نظر آید. استفاده از رنگ های خنثی و روشن نیز می تواند کارامد باشد. توجه داشته باشید که طیف رنگ قرمز و نارنجی اثری عکس داشته و باعث تاریک شدن و کوچک تر به نظر آمدن فضای اتاق می شوند. رنگ های تیره خنثی مانند قهوه ای و مشکی نیز اثری مشابه رنگ های قرمز و نارنجی داشته و باعث می شوند اتاق کوچک تر از آن چه که هست به چشم آید.

ترکیب رنگ های خنثی و رنگ سفید

طیف رنگ هایی مانند قهوه ای، سفید و برنز به عنوان رنگ های گرم شناخته می شوند. استفاده از طیف های مختلف رنگ قهوه ای و رنگ خاکستری در کنار این رنگ ها جلوه زیبایی ایجاد می کند. پیشنهاد ما به شما استفاده از کفپوش های قهوه ای، انواع درب و مبلمان های چوبی در کنار این رنگ ها می باشد.

استفاده از آینه

استفاده از سطوح براق در طراحی دکوراسیون داخلی تاثیری شگرف بر زیبای و روشنایی خانه دارد. در کنار آینه، از قاب عکس های نقره، جا شمعی های براق، دستگیره های درب طلایی رنگ و لوسترها استفاده نمایید. استفاده از آینه در قسمت ورودی راهرو در کنار استفاده از رنگ روشن برای دیوارها، راهی اساسی برای بازتاب نور در کل فضای اتاق می باشد.

اگر در فضای اتاق دیواری بزرگ دارید، می توانید از یک آینه بزرگ در سبک های مختلف استفاده نمایید. آیا تا به حال به جایگزینی یک سری از تابلو ها با آینه فکر کرده اید؟ نصب یک آینه در جای مناسب باعث بازتاب نور و درنتیجه روشن تر شدن بیش تر فضای اتاق می شود.

طراحی سقف

ایجاد فضای دراماتیک با استفاده از پانل های چوبی که در تزئین سقف ها از آن ها استفاده می شود بر هیچ کس پوشیده نیست. اگرچه از لحاظ زیبایی شناسی استفاده از این پانل ها روش خوبی است اما باید در نظر داشته باشید که به کارگیری آن ها باعث تاریک تر شدن فضا می شود. استفاده از هالوژن های سقفی در نورپردازی کاربردی اتاق تاثیرگذار هستند و به فضای اتاق درخشندگی می بخشند. اگر در جهت کنترل نور چراغ ها از دیمر استفاده کنید، می توانید روشنایی آن را در شرایط مختلف به هر میزان که تمایل دارید کنترل نمایید.

استفاده از چراغ های بزرگ

زمانی که صحبت از نورپردازی و افزودن نور به مکانی مانند اتاق نشیمن پیش می آید، هرچه این میزان نور بیش تر باشد به طور قطع نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. زمانی که چراغ های کم نور را با لوسترهای بزرگ جایگزین کرده و آن را بالای سر مبلمان نصب کنید، می توانید از نور آن نهایت استفاده را ببرید.

استفاده از رنگ سفید برای رنگ آمیزی سقف

زمانی که فضای اتاق تاریک باشد، سقف آن نیز کوتاه تر از آن چه که هست به چشم می آید. راهکاری مناسب برای فرار از این مشکل، استفاده از رنگ سفید کلاسیک برای رنگ آمیزی سقف می باشد. این کار باعث می شود اتاق بزرگ تر و روشن تر به نظر آید.

استفاده از پرده مناسب

اگر می خواهید فضای اتاق روشن باشد، استفاده از پرده های سنگین و تیره رنگ را فراموش کنید. این گونه پرده ها جلوی ورود نور را می گیرند. بنابراین پرده های تیره رنگ را با انواع روشن آن تعویض کنید و از پرده هایی که جنسی سبک مانند حریر دارند استفاده نمایید. اگر حفظ حریم شخصی نیز برای شما اهمیت دارد استفاده از پرده های کرکره ای می تواند پیشنهاد خوبی باشد. استفاده از این پرده ها در تنظیم نور ورودی نیز تاثیرگذار هستند. بنابراین در انتخاب مدل پرده دقت لازم را به عمل آورید.

روشنایی آشپزخانه

استفاده از کابینت و کفپوش های تیره رنگ زیبایی چشم گیری به طراحی آشپزخانه شما می بخشد. احتمالا تصور شما بر این است که این کار باعث تاریک شدن فضای آشپزخانه می شود، اما جالب این جاست که ترکیب آن ها با یک کانتر که رنگ روشنی دارد علاوه بر ایجاد فضایی زیبا در روشنایی فضا نیز تاثیر می گذارد.

استفاده از کفپوش مناسب

به طور قطع، انتخاب کفپوش مناسبی که خاصیت بازتابنده داشته باشد در رتبه نخست واقع شده است. کفپوش های چوبی پولیش خورده بسیار براق بوده و در روشن سازی فضا کمک می کنند. اگر به چوب علاقه زیادی ندارید می توانید در کنار آن از یک قالی رنگ روشن استفاده نمایید.

افزودن نور به اتاق خواب

اگر در نظر دارید اتاق خواب خود را به فضایی دراماتیک تبدیل نمایید، از رنگ های ملایم برای تخت خواب خود استفاده کرده و با این کار فضایی آرام تر ایجاد کنید. خوابیدن در اتاق خوابی تاریک که دیوارهای آن به رنگ تیره می باشند تجربه خوبی است. برای ایجاد حالت سرزندگی در چنین اتاقی می توانید از بالشت های رنگی استفاده نمایید.

برای افزودن نور به اتاق خواب استفاده از لوسترها، آباژور و حتی به کارگیری منبع روشنایی در شلف های به کار رفته در اتاق خواب پیشنهادهای خوبی هستند.

استفاده از پنجره های سقفی

احتمالا اجرای چنین روشی برای روشنایی فضای اتاق امکان پذیر نمی باشد. اگرچه انجام این روش یکی از سخت ترین روش ها برای دست یابی به نور بیشتر می باشد، اما یکی از بهترین راهکارها برای استفاده از نور طبیعی در نظر گرفته می شود. زیرا نوری که از سقف وارد اتاق شود به روش مؤثر تری در کل اتاق پخش می شود. استفاده از این روش بهترین نتیجه در ایجاد فضایی روشن و سرزنده خواهد داشت.

منبع: ساختمانچی

به "ایده های کاربردی در جهت روشنایی اتاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های کاربردی در جهت روشنایی اتاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید