ببینید، سونامی چگونه به وجود می آید؟

به گزارش عینک آفتابی، آب تاز، آبلرزه یا سونامی یکی از بلایای طبیعی است. سونامی به لرزش شدید آب دریا گفته می گردد که در پی زمین لرزه های زیر دریا پدید می آید.

ببینید، سونامی چگونه به وجود می آید؟

به گزارش خبرگزاری عینک آفتابی، آبی که به لرزه درآمده به شکل موج های بزرگ به کرانه ها رسیده و ویرانی به بار می آورَد. سونامی موقعی آغاز می گردد که حجم بزرگی از آب به سرعت مرتفع می گردد. این حرکتِ سریع می تواند در نتیجه یک زلزله زیرآبی رخ دهد یا بر اثر لغزیدن صخره، یا یک انفجار آتشفشانی یا هر حادثه دیگری که انرژی زیادی دارد ایجاد گردد.

بیشتر بخوانید:

فیلم | عمیق ترین نقطه اقیانوس چقدر تاریک است؟

این اردک از دل رنگین کمان آمده !/ فیلم

بعلاوه برخلاف امواج معمولی، انرژی راننده سونامی نه روی سطح آب بلکه از میان آب حرکت می نماید. ارتفاع سونامی معمولاً تا هنگامی که به کنار ساحل برسد بیش از یک متر نیست و معمولاً قابل تشخیص نیست. سونامی ها اغلب به صورت رشته های طغیان های قدرتمند و سریع آب و نه به صورت یک موج منفرد غول آسا ظاهر می شوند که به خصوص باعث تخریب ساحل می گردد.

پنج تا 90 دقیقه پس از ضربه اولیه ممکن است امواج دیگری در پی آید. قطار موج سونامی، پس از حرکت به صورت رشته ای از امواج در فواصلی طولانی، خود را به ساحل می کوبد. این کلمه تسونامی نوشته می گردد ولی سونامی خوانده می گردد.

بسیاری از سونامی ها در کرانه های ژاپن رخ می دهند و از اینرو واژه ژاپنی Tsunami مربوط به این پدیده شده است و از این طریق به سایر زبان ها راه یافته است.

پس از سونامی ها معمولا گسل های بزرگی در بستر دریاها پدید می آیند. سرعت موج های آبلرزه ای گاه به بیش از 800 کیلومتر در ساعت می رسد. سونامی سال 1788 لیسبون (پرتغال) با موج هایی به بلندی حدود 18 متر به شهر هجوم برد و ساکنان آن شهر را در کام خود فروبرد. یکی از بزرگ ترین سونامی ها که در دسامبر سال 2004 میلادی در نزدیکی سوماترای اندونزی روی داد باعث ویرانی بزرگ و کشته شدن پیرامون 100٬000 تن در جنوب آسیا شد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "ببینید، سونامی چگونه به وجود می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید، سونامی چگونه به وجود می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید