خبر بد برای دموکرات ها؛ بایدن در موقعیت کلینتون؟

به گزارش عینک آفتابی، خبرنگاران : در نظرسنجی های اخیر جو بایدن حاشیه امن پیشتازی خود را نسبت به دونالد ترامپ در سطح ملی به بیش از 10 واحد درصد رسانده، و این امر سبب شده تا بسیاری از کارشناسان شانس پیروزی نامزد دموکرات ها را تقریباً قطعی قلمداد کنند. اما به نظر می رسد 3 نکته کلیدی از نظر این گروه از کارشناسان مغفول مانده است.

خبر بد برای دموکرات ها؛ بایدن در موقعیت کلینتون؟

به گزارش عینک آفتابی؛ اگر از آمریکایی ها بپرسید که آیا آنها به نظرسنجی ها اعتماد دارند، احتمالاً بسیاری قادر به رها کردن آنچه در سال 2016 اتفاق افتاده نیستند. تحقیقات انجام شده از آن زمان به طور کلی نشان داده است که بیشتر آمریکایی ها حداقل در مورد آنچه نظرسنجی ها منتشر می کنند با دیده تردید می نگرند. اما همانطور که پایگاه FiveThirtyEight در آستانه انتخابات 2016 نوشت؛ پیشتازی هیلاری کلینتون در نظرسنجی ها دارای یک خطای رایج بوده است که احتمالاً در روز رأی گیری نمایان خواهد شد.

هیلاری کلینتون برخلاف پیش بینی ها باخت و منجر شد افکار عمومی نسبت به نظرسنجی ها بدبین شوند. همچنین به رغم ارتقاء روش های افکارسنجی و کاهش میزان خطای آن ها در سال 2020 همچنان برخی نکات کلیدی و نگران کننده از نگاه کارشناسان پنهان مانده است.

در ادامه 3 نکته کلیدی پنهان و 3 نگرانی عمده درباره پیش بینی هایی که احتمال پیروزی بایدن را مانند کلینتون بسیار بالا تلقی می کنند، بررسی شده است.

1. نظرسنجی های ایالتی صحت کمتری دارند

یکی از نکات کلیدی مغفول مانده از نگاه کارشناسان انتخاباتی، خطای بالاتر نظرسنجی ها در سطح ایالتی نسبت به سطح ملی است. به نوشته FiveThirtyEight این اساساً همان اتفاقی است که در سال 2016 رخ داد: ترامپ فقط در چند ایالت از این خطای رایج در نظرسنجی ها پیشی گرفت. با این وجود همانطور که نیت سیلور سردبیر FiveThirtyEight پس از انتخابات نوشت: دقت نظرسنجی ها و خطاهای موجود در آن ها همچنان در محدوده عادی بودند.

2. نظرسنجی ها بخشی از حامیان ترامپ را نادیده دریافتد

این گفته نیت سیلور ما را متوجه نکته دیگری که از دید نظرسنجی ها و کارشناسان مغفول ماند می کند؛ اینکه نظرسنجی ها به دلایل مختلف سهم حامیان ترامپ را اندکی کمتر از میزان واقعی نشان می دهند. به نوشته FiveThirtyEight یک نکته مهم در سال 2016 این بود که میزان تحصیلات دانشگاهی پرسش شوندگان در نظر گرفته نمی شد.

جف هورویت ، معاون ارشد موسسه تحقیقاتی هارت، می گوید که او و تیمش نگران بودند که ممکن است سهم رأی دهندگانی را که مدرک دانشگاهی چهار ساله ندارند دست کم بگیرند و بنابراین در نظرسنجی ها از بخشی از حامیان ترامپ غافل بمانند. به گفته وی یک مشکل واقعی در صنعت نظرسنجی عدم حضور یا حضور پایین رای دهندگان بدون تحصیلات دانشگاهی یا با تحصیلات دانشگاهی پایین در فرآیند نظرسنجی بوده است.

اما موسسات نظرسنجی می گویند اکنون نمونه های خود را با روش های آموزش وزنی صحت سنجی می کنند. برخی از موسسات مانند ایپسوس و مرکز تحقیقات پیو، روش آموزش وزنی را یک مرحله جلوتر برده و پیمایش ها را با توزین پرسش شوندگان به سطح تحصیلات در گروه های نژادی انجام داده اند. این تغییر می تواند به ویژه در نظرسنجی های سطح ایالتی در سال 2020 مهم باشد، زیرا ترامپ در درجه اول در نظرسنجی هایی که در مناطق دارای جمعیت زیاد سفیدپوستانی که لیسانس ندارند، عملکرد بهتری دارد.

یکی دیگر از دلایل دست کم دریافت حامیان ترامپ در نظرسنجی ها موضوع ترامپی های خجالتی است. به گفته هادی خسروشاهین، کارشناس مسائل بین الملل پس از انتخابات سال 2016 اصطلاحی تحت عنوان shy trumpers یا همان ترامپی های خجالتی در ایالات متحده باب شد. علت ابداع این واژه این بود که بیشتریت موسسات نظرسنجی در تخمین نتایج دچار اشتباهات فاحش شدند.

>>>>مطلب مرتبط؛

حامیان مخفی ترامپ؛ ترامپی های خجالتی و پروژه تحریف ترجیحات

موسسه پیو در تحقیقات بعدی خود نشان داد که عدم وجود شرایط لازم برای بروز نظرات واقعی ترامپی های خجالتی باعث تخمین های نادقیق و غیرعلمی شد. در واقع این موسسات از سوی این قشر اجتماعی بازی خوردند. نتایج بررسی های تحلیلی و آماری در مورد این انتخابات نشان داد که حداقل تحصیل کردگان و ثروتمندان از اینکه در نظرسنجی های تلفنی نظر واقعی خود -یعنی حمایت از ترامپ- را بیان کنند، ابا داشتند.

بطور مثال وقتی از افراد با تحصیلات دانشگاهی بصورت تلفنی سوال می شد که در روز انتخابات به چه کسی رای می دهند، 60درصد به کلینتون رای می دادند ولی در نظرسنجی آنلاین تنها 53درصدشان حاضر بودند به نامزد دموکرات ها رای دهند. در مورد ترامپ نیز این مساله دوباره به آزمون گذاشته شد یعنی 39 درصد این قشر اجتماعی در نظرسنجی تلفنی اعلام می کردند به ترامپ رای می دهند ولی این رقم در نظرخواهی آنلاین به 46درصد افزایش می یافت.

این واقعیت در مورد افراد با درآمد سالیانه بیشتر از 50هزار دلار در سال نیز تکرار می شد. بطوریکه در نظرسنجی تلفنی 54درصد از این افراد اعلام می کردند به کلینتون رای می دهند، اما در نظرخواهی آنلاین این رقم به 49درصد کاهش می یافت. در نقطه مقابل نیز تنها44درصد در نظرسنجی تلفنی حاضر بودند اعلام کنند به ترامپ رای می دهند ولی در نظرخواهی آنلاین این رقم به 50درصد می رسید.

برای یافتن دلیل این امر می توان گفت که در ایالات متحده نیز تقریبا بیشتریت رسانه ها با لیبرال ها و دموکرات ها همراه اند و این خود به خود به یک ترس اجتماعی فراگیر دامن می زند مبنی بر اینکه در صورت مخالفت با این جریان اصلی از کانون اجتماعی طرد می شوند؛ به همین دلیل و برای عدم مواجهه با این ترس اجتماعی، بخشی از حامیان ترامپ ترجیح می دهند ترجیحات واقعی خود را در حوزه عمومی تحریف کنند؛ یعنی بگویند نه تنها به ترامپ رای نمی دهند بلکه به رقیب اش رای خواهند داد.

3. بایدن در موقعیت کلینتون؟

مانند سال 2016 در هفته های پایانی منتهی به روز نهایی انتخابات همه چیز برای دموکرات ها خوب پیش می رود.

1.3. پیشروی همه جانبه حزب دانکی ها

اولین هفته نظرسنجی ها بعد از ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کووید-19 به طور کلی منجر به تقویت امید دموکرات ها شده است. بایدن در 10 مورد از 11 ایالت میدان نبرد (ایالت های چرخشی) از ترامپ پیش است. البته به طور نسبی می توان رقابت را در دو ایالت جورجیا و اوهایو با در نظر دریافت حاشیه خطا برابر دانست.

جو بایدن در عین حال برتری اش را در هفت مورد از این ایالات ارتقاء داده و میزان آرای بالایی در فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا داشته است.

بایدن در سطح ملی برتری خود بر ترامپ را به بیش از 10 درصد رسانده است. میانگین نظرسنجی های اخیر در پایگاه RCP نشان می دهد آرای جو بایدن در سطح ملی 52/3 درصد و آرای ترامپ 41/7 درصد است (اختلاف 10/6 واحد درصدی). این میانگین در پایگاه FiveThirtyEight به ترتیب 53/5 و 45/2 گزارش شده که حاکی از اختلاف 8/3 واحد درصدی است. همچنین در مدل نشریه اکونومیست آرای بایدن 54/3 و آرای ترامپ 45/7 درصد برآورد شده که فاصله دو رقیب را 8/6 واحد درصد گزارش کرده است.

2.3. افول ترامپ در کمربند آفتاب

همچنین به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در آستانه انتخابات، آمار نظرسنجی ها از شرایط نامساعد دونالد ترامپ حاکی است و حتی داده های داخلی جمهوری خواهان نشان می دهند که او به سختی درجا می زند. نظرسنجی های محرمانه حزب جمهوری خواه نشان می دهند، ترامپ نه تنها در ایالت هایی که پیروزی در آنها حیاتی است، عقب است، بلکه به حدی مستقل ها را رویگردان ساخته که جو بایدن در ایالت های کاملا قرمز از جمله مونتانا، کانزاس و میزوری پیشروی داشته است. موقعیت دونالد ترامپ در میان رای دهندگان، به ویژه جمهوری خواهان را درباره ایالت های به اصطلاح کمربند آفتاب نگران کرده است. این ایالت ها از جمله جورجیا، تگزاس و آریزونا به لحاظ سیاسی چند دهه است که در کنترل جمهوری خواهان مانده است. تمام این ایالت ها به شدت تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته اند.

3.3. نکته پنهان در نظرسنجی ها

نکته نگران کننده دیگر این است که مقایسه شرایط جو بایدن و هیلاری کلینتون در زمان مشابه نشان می دهد که موقعیت جو بایدن در ایالت های چرخشی چندان بهتر از نامزد دموکرات ها در سال 2016 نیست.

>>>>>مطلب مرتبط؛

آخرین نظرسنجی های انتخابات آمریکا در سطح ملی

آخرین نظرسنجی های انتخابات آمریکا در ایالت های کلیدی

در جدول زیر شرایط 2 نامزد دموکرات ها در 2 انتخابات ریاست جمهوری 2016 و 2020 در نظرسنجی های مشابه و در زمان مشابه مقایسه شده است. در فاصله 21 روز تا 3 نوامبر که روز رأی گیری نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است جو بایدن هم در نظرسنجی های ملی و هم در نظرسنجی های نرخ محبوبیت، شرایط نسبتاً بهتری از هیلاری کلینتون در همین فاصله از انتخابات 2016 دارد. اما در نظرسنجی های ایالات کلیدی شرایط کلینتون اندکی بهتر از جو بایدن است.

به رغم پیشتازی جو بایدن در نظرسنجی های مختلف، یک نشانه نگران کننده در نظرسنجی ایالت های کلیدی وجود دارد. چنانچه در جدول بالا آمده جو بایدن در ایالت های میدان نبرد بطور میانگین با 4.9 واحد درصد از دونالد ترامپ پیش است و این در حالی است که هیلاری کلینتون در زمان مشابه در سال 2016 (12 اکتبر) با فاصله 5.1 واحد درصدی از رقیبش ترامپ پیش افتاده بود.

در فاصله 21 روز تا انتخابات ریاست جمهوری 2016، در نظرسنجی های ایالت های کلیدی هیلاری کلینتون به طور میانگین با 5.1 واحد درصد نسبت به دونالد ترامپ پیش بوده است.

در فاصله 21 روز تا انتخابات ریاست جمهوری 2020، در نظرسنجی های ایالت های کلیدی هیلاری کلینتون به طور میانگین با 4.9 واحد درصد نسبت به دونالد ترامپ پیش بوده است.

بر این مبنا می توان گفت که شرایط جو بایدن در ایالت های کلیدی -که در تعیین نتیجه نهایی بسیار حائز اهمیت هستند- اندکی بدتر از هیلاری کلینتون است.

اگرچه موسسات نظرسنجی مدعی هستند روش های پیمایشی نظرسنجی های خود را ارتقاء داده و میزان خطای آن ها کاهش یافته است، اما این حقیقت که هیلاری کلینتون در نظرسنجی های انتخابات 2016 در زمان مشابه (21 روز تا روز نهایی رأی گیری انتخابات) شرایط بهتری از جو بایدن داشته، یک هشدار جدی برای دموکرات ها تلقی می شود.

آن ها نگران این هستند که اگر کلینتون 4 سال پیش با 5.1 واحد درصد برتری نسبت به ترامپ در نظرسنجی های ایالات کلیدی، نهایتا در انتخابات آرای الکترال این ایالت ها را به ترامپ باخت، چرا نباید نگران تکرار این اتفاق برای جو بایدنی که با 4.9 واحد درصد پیش است، باشند؟

با این حال یافته های FiveThirtyEight نشان می دهد که تقریباً از همه موسسات افکارسنجی از زمان انتخابات عمومی 2016 نوعی اصلاحات در روش های خود ایجاد کرده اند. برخی از اصلاحات بر اساس آنچه در سال 2016 رخ داد انجام شده است. برخی از پیمایش ها نیز بر اساس چالش های رایج در صنعت نظرسنجی مانند نرخ پاسخگویی پایین به تماس های تلفنی و هزینه بالای انجام یک نظرسنجی با کیفیت، روش های افکارسنجی خود را بهبود بخشیده اند.

3 نگرانی بزرگ دموکرات ها

3 نگرانی بزرگ دیگر نیز برای دموکرات ها و حامیان جو بایدن وجود دارد؛

1. نخست اینکه دونالد ترامپ از هم اکنون ساز تقلب را کوک کرده است و می گوید حجم تقلب در رأی گیری غیابی و پستی چشمگیر است. بسیاری معتقدند دونالد ترامپ در شب انتخابات بر اساس آرای حضوری شمارش شده اعلام پیروزی خواهد کرد. این در حالی است که شمارش آرای پستی احتمالاً چند روز به طول می انجامد و تحقیقات نشان می دهد که سهم حامیان جو بایدن که بصورت غیابی رای داده اند به مراتب بیشتر از حامیان ترامپ است.

بر این اساس احتمالا دونالد ترامپ با ادعای تقلب پرونده های شکایت فراوانی تشکیل خواهد داد و با توجه به دست بالای جمهوری خواهان در دادگاه عالی فدرال و برخی دادگاه های ایالتی (از جمله در بیشتر ایالت های کلیدی) ممکن است نتیجه بسیاری از این شکایت ها به نفع ترامپ تمام شود.

2. نگرانی دوم مربوط به آرای غیابی ابطال شده است. از آنجا که بسیاری از ایالت ها قوانین خود را برای تشویق به استفاده از رای گیری غیابی (ایمیلی یا پستی) تغییر داده اند، ممکن است بسیاری از رأی دهندگان غیابی ضوابط مربوطه را رعایت نکنند و در نتیجه رأی آن ها ابطال شود.

در سال 2016 کمتر از یک درصد از 33.4 میلیون برگ رای غیابی ارسال شده در 50 ایالت آمریکا ابطال شد. اما سال جاری میزان ابطال می تواند بسیار بالاتر باشد. چراکه بسیاری از مردم برای اولین بار از طریق پست رای می دهند و ممکن است از قوانین آگاهی نداشته باشند. طبق تحقیقات انجام شده، کسانی که بدون تجربه رأی دادن از طریق پست قصد دارند سال جاری رأی غیابی دهند تا سه برابر بیشتر احتمال دارد که آرای آنها ابطال شود. حتی اگر میزان ابطال آرای غیابی مانند سال 2016 حدود یک درصد باشد، در سال جاری حجم رای گیری غیرحضوری بسیار بیشتر خواهد بود و یک درصد تعداد بسیار بیشتری از آراء را شامل خواهد شد.

3. سومین نگرانی برای انتخابات 2020 از شیوع کرونا ناشی می شود. چندین موسسه نظرسنجی اظهار نگرانی کردند که میزان مشارکت را نادرست تخمین می زنند. چراکه به گفته داگ شوارتز، مدیر نظرسنجی دانشگاه کوینی پیاک، ممکن است رای دهندگانی که در نظرسنجی ها می گویند رأی می دهند، چنانچه در حوالی روز انتخابات میزان ابتلا به کرونا جهش یابد، ممکن است آن ها برای حضور پای صندوق های رأی احساس امنیت نکنند. بنابر این ممکن است مشارکت در برخی مناطق کاهش یابد و بر اساس تجربه های گذشته این موضوع اغلب به ضرر دموکرات ها بوده است.

حال باید منتظر ماند و دید که نظرسنجی های 2020 تا چه حد صحت داشته اند و آیا این عدم اعتماد به نظرسنجی ها که با انتخابات 2016 اوج گرفت، تداوم خواهد یافت یا موسسات افکارسنجی این بار روسفید خواهند شد؟

منبع: اقتصادنیوز

به "خبر بد برای دموکرات ها؛ بایدن در موقعیت کلینتون؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر بد برای دموکرات ها؛ بایدن در موقعیت کلینتون؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید