دستاورد تاریخی دانشمندان در ساخت ابررسانا

به گزارش عینک آفتابی، به گفته تیمی به سرپرستی رانگا دیاس، استادیار مهندسی مکانیک و فیزیک این دانشگاه، با این ماده، زمان طلوع ابررسانا های محیطی و فناوری های کاربردی فرا رسیده است. محققان در مقاله ای در نیچر (Nature)، یک هیدرید لوتتیوم دوپ شده [وارد کردن ذرات ناخالص در یک ماده]با نیتروژن (NDLH) را توصیف می نمایند که در دمای 69 درجه فارنهایت (20.5 سانتی گراد) و فشار 10 کیلوبار (145 هزار پوند بر اینچ مربع یا پی اس آی/psi) ابررسانایی از خود نشان می دهد.

دستاورد تاریخی دانشمندان در ساخت ابررسانا

اگرچه فشار 145 هزار پی اس آی ممکن است هنوز فوق العاده بالا به نظر برسد (فشار در سطح دریا حدود 15 پی اس آی است)، در تکنیک های مهندسی استرین (Strain) که معمولا در فراوری تراشه استفاده می گردد، به عنوان مثال موادی را که به وسیله فشار های شیمیایی داخلی کنار هم نگه داشته می شوند ترکیب می نمایند، فشار حتی بالاتر است.

در ابررسانایی که در دما های بسیار پایین ایجاد می گردد، مقاومت الکتریکی ماده نزدیک به صفر می گردد. مواد با مقاومت بسیار کم یا بدون مقاومت موسوم به ابر رسانا (Superconductor) نقش مهمی در پیشرفت فناوری های تازه دارند؛ اما اغلب اوقات ساخت این مواد آسان و ارزان نیست.

دانشمندان بیش از یک قرن است این پیشرفت را در فیزیک ماده چگال (condensed matter) دنبال می نمایند.

مواد ابررسانا دو ویژگی کلیدی دارند:

مقاومت الکتریکی از بین می رود و میدان های مغناطیسی خارج شده از اطراف ماده ابررسانا عبور می نمایند.

چنین موادی می توانند امکانات زیر را فراهم نمایند:

شبکه های برقی که برق را بدون اتلاف 200 میلیون مگاوات ساعت انرژی که اکنون به علت مقاومت در سیم ها ایجاد می گردد، انتقال می دهند.

حرکت قطار های سریع السیر بدون اصطکاک

روش های تصویربرداری و اسکن پزشکی مانند ام آرآی و مگنتوکاردیوگرافی ارزان تر خواهد شد

سریع تر و کارامدترشدن فناوری دستگاه حافظه

ماشین های توکاماک که از میدان های مغناطیسی برای محدود کردن پلاسما به منظور دستیابی به همجوشی به عنوان منبع انرژی نامحدود استفاده می نمایند

پیش تر تیم دیاس در مقالاتی در نیچر ریویو و لترز گزارش داده بود که دو ماده ایجاد نموده اند؛ هیدرید گوگرد کربنی و سوپرهیدرید ایتریم که به ترتیب در دمای 14.4 درجه سانتی گراد/39 میلیون پی اس آی و منفی 11 درجه سانتی گراد/26 میلیون پی اس آی ابررسانا هستند.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرارو

به "دستاورد تاریخی دانشمندان در ساخت ابررسانا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاورد تاریخی دانشمندان در ساخت ابررسانا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید