ضرورت تدوین سند و برنامه ریزی آموزش همگانی دریامحور در دانشگاه ها

به گزارش عینک آفتابی، خبرنگاران/هرمزگان عضو شورای شهر بندرعباس بر ضرورت تقویت و تدوین سند و برنامه ریزی با موضوع دانشگاه نسبت به آموزش همگانی دریامحور در سطح جامعه تأکید کرد.

ضرورت تدوین سند و برنامه ریزی آموزش همگانی دریامحور در دانشگاه ها

به گزارش عینک آفتابی، کیانوش جهانبخش در جلسه ظهر امروز شورای شهر بندرعباس اضافه نمود: استان هرمزگان به اعتراف تمام مردم و مسوولین کشور از نظر منابع و ذخایر وصنایع کم نظیرو در مواردی بی نظیر است از جمله منابع نفت و گاز و پالایشگاه، مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کیش، قشم و مکران و مناطق ویژه مالی خلیج فارس، صنایع فولاد، آلمینیوم و روی، صنایع کشتی سازی، دو بندر بزرگ کشور بندرشهید رجایی و باهنر، صنایع گردشگری و صنایع دستی، شیلات و صید وصیادی و تکثیر و پرورش آبزیان در خلیج فارس و دریای عمان، گمرکات و مهمتر از همه این ها دریا و نعمت های بیکران آن در همه زمینه ها از غذا تا انرژی و از تجارت تا ورزش و سایر برکات است.

وی توضیح داد: طولانی ترین خط ساحلی در بین استان های جنوبی کشور متعلق به این استان است و از 19 جزیره در خلیج فارس چهارده جزیره در محدوده جغرافیایی این استان واقع شده است. شاید اساسی ترین و زیربنایی ترین شکل توسعه، توسعه نیروی انسانی است و توسعه انسانی به وسیله آموزش و ارتقا سطح علم و اگاهی و مهارت و فن است، به خصوص براساس استعدادها و ظرفیت های طبیعی همان منطقه و قطعا عالی ترین شکل آن در دانشگاهها و مراکز پژوهشی و مطالعاتی است.

جهانخش با اشاره به اینکه کمتر کسی وجود دارد که بر اساس اسناد بالادستی و پایین دستی استان هرمزگان، محور اساسی آن را دریا نداند، توضیح داد: حال سهم هرمزگان از این توسعه آموزشی و پژوهشی تنها یک دانشکده علوم وفنون دریایی در دانشگاه هرمزگان با عمر کمتر از 10 سال و رشته های مهندسی دریایی در دانشکده مهندسی کشتی سازی و صنایع دریایی در بندرعباس با عمر سی ساله و رشته های شیلات و زیست شناسی دریادر دانشگاه آزاد اسلامی استان و همین رشته ها در دانشگاه پیغام نور استان است.

وی با بیان اینکه بیشتر این رشته ها در حوزه علوم طبیعی دریا و مهندسی است، ولی آن هم نه به طور جامع و بسیاری از رشته ها در این دو حوزه وجود دارد که جای آن ها خالی است، اضافه نمود: عمده کمبود رشته ها در حوزه علوم انسانی دریایی و بین رشته ای است مانند رشته از قبیل حقوق دریا، حقوق دریایی، حقوق محیط زیست دریایی و سواحل، اقتصاد دریا، مدیریت ساحل و منابع دریایی، تجارت دریایی، بیمه دریایی، کمیسر دریایی و سایر رشته ها .

این عضو شورای شهر بندرعباس افزود: در بند دو سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به اقتصاد دانش بنیان، بر پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری و افزایش سهم فراوری و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان تاکید شده است اما در هرمزگان به عنوان یک استان راهبردی و مالی کشور چقدر به دانش بنیان بودن توجه نموده ایم؟چقدر به مساله دریا محوربودن استان از دیدگاه علمی توجه شده است؟ آیا یک دانشگاه علوم و فنون دریایی جامع که تمام رشته های دریایی در حوزه های علوم، مهندسی و فناوری و حوزه های علوم انسانی و به خصوص اقتصاد و حقو ق و تجارت و حوزه های دفاعی را داشته باشد، وجود دارد؟ چند مرکز پژوهشی و راهبردی جامع در زمینه مسایل دریا و حوزه های ان در استان و دانشگاه های آن وجود دارد؟

وی در سرانجام با بیان اینکه از مدیران اجرایی استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم با استفاده از ظرفیت نخبگان ، محققین و دانشگاهیان نسبت به مشخص نقشه راه توسعه و اقتصاد دریا محور منطقه اقدام نمایند، گفت: با پرهیز از نگاه سطحی، علاوه بر هویت بخشی و جهت دهی بنیادی در این حوزه، ضمن تقویت و تدوین سند بر موضوع دانشگاه نسبت به آموزش همگانی دریامحور در سطح جامعه نیز برنامه ریزی نمایند؛ به نظر می رسد بعضی داده ها که منجر به قوانین شده است کارشناسی نیست، بنابراین از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم نسبت به آنالیز و باز تعریف قوانین حوزه دریا اقدام ویژه ای کند.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ضرورت تدوین سند و برنامه ریزی آموزش همگانی دریامحور در دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تدوین سند و برنامه ریزی آموزش همگانی دریامحور در دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید