غافلگیر کردن مغز برای عملکرد بهتر در امتحان!
به گزارش عینک آفتابی، مطالعات نشان می دهد چگونه عنصر غافلگیری به هموار کردن یادگیری و بازیابی حافظه یاری می نماید.

عینک آفتابی | مطالعه ای از سوی دانشمندان مغز و اعصاب دانشگاه منچستر درباره اثر غافلگیری بر حافظه، ناخواسته منجر به کشف روشی شد که شاید به عملکرد بهتر ما در امتحانات یاری کند. در این مطالعه که در مجله نوروسایِنس منتشر شد، به 26 شرکت نماینده تصاویر اشیایی نشان داده شد که یا طبیعی بودند (مانند میوه، درخت و گل) یا دست ساز (مانند موس کامپیوتر و تلفن).
به گزارش عینک آفتابی ، دانشمندان در این مطالعه به شرکت نمایندگان یاد دادند با استفاده از نشانه هایی مانند مثلث یا مربع، اشیاء دست ساز یا طبیعی را پیش بینی نمایند. سپس کل آزمایش با 24 نفر دیگر تکرار شد که اسکن ام آر آیِ مغزی هم داشتند تا معین گردد که برای یادگیری و بازیابی داده ها از کدام منطقه ها مغزشان استفاده می گردد.
وقتی یک رویداد پیش بینی شده (از قبیل شی دست ساز) در پی یک رویداد پیش بینی نشده اما مشابه (از قبیل یک شی طبیعی) می آمد، حافظه شرکت نمایندگان تقویت میشد. مطالعه دوم در اسکن ام آرآی دقیقاً نتایجِ رفتاریِ مشابهی داشت و نشان دهنده یِ فعال شدنِ هیپوکامپ مغز بود. از طرف دیگر، توالی دو رویداد مشابهِ پیش بینی نشده نیز نواحی بینایی مغز را تحریک کرد، اما عملکرد حافظه را تقویت نکرد.
دکتر دریا فرانک، دانشمند علوم اعصاب شناختی از دانشگاه منچستر می گوید: هم اکنون می دانیم اگر قبل و حین یادگیری، عامل انتظار زیرپا گذاشته گردد، سبب تحریک شدن مکانیسم انطباقی می گردد که متعاقباً منجر به بهتر شدن حافظه برای رویداد های پیش بینی نشده می گردد. این آزمایش نشان می دهد زمانی که کوشش می کنیم داده ها را بازیابی کنیم این مکانیسم چگونه متاثر می گردد. وقتی اتفاق غیرمنتظره ای رخ می دهد، مغز ما روی محیط بیرونی تمرکز می نماید تا بتواند چیز جدیدی بیاموزد، چیزی که در شروع انتظارش را نداشته است.
دانشندان در حال حاضر می دانند غافلگیری حالتِ یادگیری را در مغز فعال می نماید، با این حال مطالعه کنونی نخستین مطالعه ایست که آنالیز می نماید مغز ما هنگام کوشش برای بازیابی داده ها چگونه از این مکانیسم استفاده می نماید. دکتر فرانک در این زمینه می افزاید: اگرچه ما در مطالعه کنونی، اثر این یافته ها را بر بازنگری امتحان و عملکرد ارزیابی نکردیم، منطقی ست که آن را بسنجیم؛ بنابراین وقتی هدف، بازیابی داده هاست، مواجهه با رویداد های غافلگیرنماینده می تواند مکانیسم کدگذاری را به کار بیاندازد؛ مثلا درس خواندن در یک کافه یا یک محیط ناآشنای دیگر ممکن است سبب تقویت حافظه برای امتحانات آینده گردد.
اما عکس آن نیز صادق است: زمانِ امتحان وقتی در حال کوشش برای به خاطر آوردن چیزی هستید که قبلاً یاد گرفته اید، یک محیط آشنا و مورد انتظار می تواند به شما یاری کند و باعث بازیابی اطلاعات حافظه گردد.
منبع: neurosciencenews
مترجم: زهرا ذوالقدر
منبع: فرادید