معروف ترین غذاهای لهستانی

به گزارش عینک آفتابی، لهستان کشوری بی نظیر در اروپای مرکزی است و مرکز آن، شهر ورشو سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. جاذبه های گردشگری فراوان و مقرون به صرفه بودن هزینه های سفر نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، مزید بر دلیل شده تا بسیاری از مسافران این کشور را به عنوان مقصد سفر انتخاب نمایند. غذا بخشی مهم از تجربه سفر است و سفر به ورشو هم بدون امتحان کردن غذاهای این شهر لطفی ندارد. بسیاری از غذاهای لهستانی به کشورهای دیگر هم راه پیدا نموده اند و در کشورهایی مثل روسیه، جمهوری چک، لیتوانی و … هم وجود دارند. در این مطلب قصد داریم معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای لهستانی را به شما معرفی کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید

معروف ترین غذاهای لهستانی

پیروگی از غذاهای لهستانی (Pierogi)

پیروگی یکی از محبوب ترین غذاهای لهستانی است. امروزه در کشورهای مختلفی می توانید آن را پیدا کنید، اما طعم محلی همواره متفاوت و خوشمزه تر است. این غذای خوشمزه را با خمیری نازک تهیه می نمایند و داخل خمیر با مواد مختلف شور یا شیرین پر می شود. پیروگی هم به عنوان پیش غذا، غذا اصلی یا حتی دسر سرو می شود.

پرطرفدارترین مواد برای پر کردن پروگی شامل گوشت، کلم ترش با قارچ، اسفناج، گندم سیاه، سیب زمینی با پیاز سرخ شده، فلفل و و پنیر کاتج، پنیر دلمه شیرین با کشمش و میوه های فصل (زغال اخته، توت فرنگی و گیلاس) می شود. شما می توانید آن را به صورت آب پز، پخته شده در تنور یا سرخ شده تهیه کنید. اما به صورت سنتی در لهستان آنها را به صورت آب پز با کره و پیاز می خورند.

دلمه کلم پیچ یا گوومکی (Gołąbki)

گوشت چرخ نموده را همراه با پیاز و قارچ آماده نموده و در یک برگ کلم سفید می پیچند و سپس به صورت یک خورش سرو می نمایند. از غذاهای خوشمزه ای که در کشور خود ما تهیه می شود. البته، اغلب دلمه های ایرانی حاوی برنج هستند، اما دلمه های لهستانی تنها شامل گوشت و قارچ می شوند و همراه با سیب زمینی آب پز یا نان تازه سرو می شوند. روی آنها نیز سس گوجه فرنگی غلیظ و خامه ای می ریزند.

سوپ روسول (Rosol)

این سوپ کمی شبیه به سوپ نودل مرغ است. سوپی گرم و خوش طعم که آن را به جای مرغ از سبزی ها تهیه می نمایند. روسول از غذاهای لهستانی است که با سبزی ها تازه محلی تهیه و در مراسم خاص سرو می نمایند. در جشن های محلی و مراسم ازدواج این سوپ خوشمزه را آماده می نمایند. این سوپ مقوی است و اگر در فصل زمستان به لهستان سفر می کنید با خوردن آن سرماخوردگی را از خود دور کنید.

کوپیتکا (Leniwe)

کوپتیکا شبیه به پروگی است؛ اما دستور پخت متفاوتی دارد. خمیر از ترکیب پنیر یا کشک خشک تهیه می شود. کشک یا پنیر را با تخم مرغ مخلوط می نمایند و مانند یک خمیر در می آورند، سپس خمیر را به صورت تکه هایی کوچک می برند و آب پز می نمایند. روی آن نیز خامه یا تکه های بیکن طلایی ترد شده می ریزند و برای شما سرو می نمایند.

بیگوس (Bigos)

یک خورشت غنی که گاهی به نام خورش شکارچی نیز شناخته می شود، خورشی گرم و خوش طعم است که با انواع گوشت های خرد شده، کلم ترشی و کلم تازه خرد شده تهیه می نمایند. این غذای محلی در هر نقطه ای طعم و مزه خاص خودش را دارد و هر آشپزی چاشنی دلخواه خود را به آن اضافه می نماید. پس اگر در لهستان این غذا را امتحان می کنید، حتماً منتظر طعم های مختلف و تازه باشید.

سوپ ژورک (Zurek)

این یک سوپ منحصر به فرد و در عین حال ساده است که در بسیاری از استان های اسلاوی غربی سرو می شود. نسخه لهستانی آن به طور سنتی در زمان عین پاک تهیه می شود. این سوپ به عنوان سوپ چاودار لهستانی نیز شناخته می شود و از تخمیر غلات و پختن آن با سوسیس، بیکن یا ژامبون تهیه می شود. به صورت خامه ای، دودی و همراه با اندازه زیادی سیر پخته شده آن را سرو می نمایند. یک سوپ ترش مزه خوش طعم است که در هوای سرد شما را از درون گرم می نماید.

سوپ خیارشور (Pickle Soup)

لهستانی ها عاشق ترشی و شور هستند. آنها به سبک سنتی انواع خیارشور را تهیه می نمایند. از خیارشورهای شویدی تا ترش و شور همگی آنها را می توانید در لهستان پیدا کنید. خیارهایی که فقط برای چند روز شور انداخته می شوند طعم متفاوتی با خیارهایی که برای مدت طولانی تر مانده اند، دارند. آنهایی که کمتر در مخلوط شور می مانند را خیار کم نمک (ogórek małosolny) می نامند و آنهایی که برای مدت طولانی در شور نگهداری می شوند، حالت ماندگارتری پیدا می نمایند!

کتلت شابووی (Kotlet Schabowy)

کتلت شابووی از معروف ترین غذاهای لهستانی است که با گوشت خوک تهیه می شود. مانند وینر شنیستل آن را تهیه می نمایند؛ اما کمی ضخیم تر است. آن را به سبک لهستانی همراه با سیب زمینی آب پز و چغندر گرم برای شما سرو می نمایند. در بعضی از رستوران ها البته به جای سیب زمینی و چغندر از مخلوط هویج آب پز و نخودفرنگی استفاده می نمایند.

تاریخچه کتلت شابووی لهستانی به قرن نوزدهم بر می شود و در کتاب های آشپزی آن موقع معرفی شده است. دستور پخت آن آسان است، اما طعم محلی و تازه آن متفاوت و مجذوب کننده تر است.

کتلت میلونی (Kotlet Mielony)

این غذا شبیه به کوفته دانمارکی است. ریشه این کتلت تعیین نیست؛ اما در آلمان، لهستان و کشورهای نوردیک آن را تهیه می نمایند. کتلت میلونی به خصوص در لهستان بسیار معروف است و با گوشت چرخ نموده آن را آماده می نمایند. گوشت همراه با پیاز، تخم مرغ، شیر (یا آب)، آرد سوخاری، نمک و فلفل تهیه و سرخ می شود. آن را معمولاً همراه با سیب زمینی آب پز یا سالاد سرد و کلم ترش و چغندر ترشی سرو می نمایند.

گولاش (Gulasz)

گولاش در لهستان یک نسخه محلی دارد. البته، شما به هر کشور اروپایی که سفر کنید، این غذا را به سبک خودشان درست می نمایند. در لهستان مواد اصلی گولاش شامل تکه های نرم گوشت گاو، آب گوشت، فلفل دلمه ای، هویج، قارچ، پیاز و پاپریکا می شود. گولاش را همراه با پنکیک سیب زمینی یا کاشا گندم سیاه سرو می نمایند.

دامپلینگ سیلسیان (Kluski Slaskie / śląskie)

دامپلینگ سیلسیان نام انگلیسی این غذا است و پیشنهاد می کنیم پیش از سفر نام های لهستانی را در تلفن همراه خود ذخیره نموده یا روی کاغذ همراه داشته باشید، یا گزینه بهتر آن است که این مقاله مجله عینک آفتابی را در مرورگر تلفن همراه ذخیره نموده و در طول سفر در دسترس داشته باشید.

تهیه دامپلینگ سیلسیان آسان است. خمیر روی آن از تخم مرغ، پوره سیب زمینی آب پز و آرد تهیه می شود و سپس درون آن را با گوشت گاو سرخ شده، سس و کلم قرمز پخته شده، پر می نمایند.

نسخه دیگری این غذا کوفته کوپتیکا است که قبلاً به شما معرفی نموده ایم. دستور تهیه هر دو تقریباً یکسان است؛ اما ظاهری متفاوت دارند.

دامپلینگ پیزی و کندله (Pyzy & Knedle)

پیزی نوعی کوفته بیضی شکل بزرگ است که با گوشت، پنیر تواروگ یا قارچ پر و سپس در آب جوشانده می شود. آنقدر به قدری بزرگ هستند که معمولاً فقط دو یا سه در یک وعده آن را به عنوان غذای اصلی نوش جان می نمایند.

کندله غذایی مشابه است با این تفاوت که از خمیر سیب زمینی تهیه می شود و مواد درون آن نیز گاهی شیرین هستند. کندله را به عنوان پیش غذا یا دسر سرو می نمایند. درون آن را با میوه هایی مانند آلو پر می نمایند تا کمی شیرینی و کمی هم ترش باشد.

پنکیک سیب زمینی (Placki Ziemniaczane)

پنکیک سیب زمینی لهستانی یک غذای راحت سنتی است که در سراسر کشور تهیه می شود. دستور تهیه آن در هر خانه ای می تواند متفاوت باشد، اما پایه آن همواره سیب زمینی، پیازه رنده شده، تخم مرغ و آرد است که مانند پنکیک سرخ می شود. این پنکیک را همراه با سس قارچ یا خامه ترش سرو می نمایند.

هم هوک (Golonka Gotowana)

هوک خوک یا ژامبون به روش سنتی در لهستان تهیه می شود. این گوشت انقدر نرم است که استخوان درون آن به راحتی جدا می شود. البته این غذا را در کشورهای مختلفی آماده می نمایند و مخصوص به لهستان نیست اما از غذاهای محبوبی است که در رستوران های مختلفی آن را تهیه می نمایند. این غذا همراه با سبزیجات سرخ شده، سیب زمینی آب پز و البته اندازهی کلم ترش سرو می شود. این وعده غذایی ساده و درعین حال مقرون به صرفه است.

رولت زرازی (Zrazy)

قدمت زرازی به قرن چهاردهم باز می شود و غذایی بوده است که برای اشراف سرو می شد. اما امروزه می توانید آن را در رستوران های مختلفی پیدا کنید. زرازی اساساً رولت گوشت است. گوشت گاو را برای چند ساعت در اجاق آهسته پخت می نمایند و همراه با سیب زمینی و چاشنی های جانبی سرو می نمایند. گوشت گاو با موادی مانند کلم ترش، قارچ، پیاز و مواد دیگری پر می شود و به صورت رولت آن را می برند.

ماهی یونانی (Ryba po Grecku)

ترجمه تحت اللفظی نام لهستانی این غذا به معنای ماهی به سبک یونانی است. لهستانی ها پخت این غذا را از یونانی ها قرض گرفته اند. آنها فیله ماهی سرخ شده را همراه با سس تهیه شده بر پایه گوجه فرنگی سرو می نمایند. این غذای خوش طعم در نزدیکی دریاچه ها از ماهی تازه تهیه می شود و شما می توانید آن را به صورت گرم یا سرد نوش جان کنید.

خوراک لوبیا لهستانی (Fasolka po Bretońsku)

خوراک لوبیا در کشورهای مختلفی محبوب است. در ایران و انگلیس به صورت خاصی آن را آماده می نمایند و همراه با غذاهای دیگر سرو می شود. اما پیشنهاد می کنیم نسخه لهستانی لوبیا پخته خانگی را امتحان کنید. این غذا را با لوبیا هاریکو در یک خورش غلیظ تهیه می نمایند و به صورت گرم همراه با نان تازه سرو می شود.

برنج با سیب (Ryz z Jablkami)

برای غربی ها این ترکیب شاید عجیب برسد، اما ما انواع پلو را در کشورمان داریم و برنج با سیب ترکیب آن چنان ترکیب غریبی نیست. اما تفاوت اینجا است که لهستانی ها آن را به صورت دسر میل می نمایند و غذای اصلی نیست. سیب را به صورت پودینگ با دارچین و شکر می پزند و سپس روی برنج دم کشیده قرار می دهند. در کنار آن نیز خامه ترش زده شده با اندازهی شکر سرو می نمایند.

سوپ کوفته گوش کوچک (Barszcz z Uszkami)

کلمه Uszka به معنای گوش های کوچک است و با توجه به شکل کوفته، این نام کاملاً مناسب است. خمیر را با قارچ های کوچک یا گوشت چرخ نموده پر می نمایند و در سوپ ترش که بر پایه چغندر است، قرار می دهند. برای تهیه این سوپ از آب سبزیجات، چغندر، سیر، قارچ وحشی استفاده می نمایند.

پنیر اوسباک و برینزا (Oscypek & Bryndza Cheeses)

کسی هست که از یک پنیر سنتی خوب لذت نبرد؟ پنیرهای سنتی لهستانی مانند اوسباک و برینزا با شیر گوسفندانی که در مراتع کوهستانی جنوب لهستان یعنی کوه های تاترا، چرای می نمایند، تهیه می شود. پنیر اوسباک را در اجاق های چوبی دودی می نمایند تا بتوانند برای مدت طولانی تری آن را نگه دارند. فرآیند فراوری سنتی این پنیرها به وسیله افراد زیادی حمایت می شود و این کار به چوپانان و پنیر سازان اجازه داده است تا فعالیت خود را ادامه دهند و سنت های قدیمی را حفظ نمایند.

قارچ وحشی (Wild Mushrooms)

اگر در پی قارچ های خاص می شد، در بازارهای لهستان آن را پیدا خواهید کرد. قارچ های وحشی را به صورت خشک شده در بازار به فروش می رسانند. از همین قارچ در تهیه صبحانه معروف لهستانی، یعنی املت قارچ استفاده می نمایند. این صبحانه سال ها است که در میان لهستانی ها محبوب شده و حتی در هتل ها نیز آن را سرو می نمایند.

پاکزکی (Pączki)

پاکزکی شبیه به دونات یا پیراشکی است. خمیر نان را تهیه و سپس درون آن را با مربا پر می نمایند. لهستانی ها روی آن شکر می پاشند و با پوست پرتقال خشک شده تزیینش می نمایند. این شیرینی پس از غذا می چسبد و شما می توانید در نانوایی ها یا شیرینی فروشی ها آن را پیدا کنید.

کیک پنیر (Sernik)

سرنیک یا کیک پنیر مخصوص به لهستان نیست و احتمالاً همه ما حداقل یک بار کیک پنیر را تجربه نموده ایم. تفاوت سرنیک در پنیری است که در تهیه آن استفاده می نمایند. این پنیر که به صورت شیرین تهیه می شود، تواروگ (twarog) نام دارد. پنیر مزرعه ای با چربی کامل است که همراه با تخم مرغ، شکر، وانیل و کره محلی ترکیب می شود و یک شیرینی خوشمزه را می سازد.

رولت ماکوهویت (Makowiec)

یکی از محبوب ترین غذاهای شیرین لهستان است که نام مخمری شیرین را با مواد تلخ و شیرین پر می نمایند و به صورت لایه لایه آن را برش می دهند. برای پر کردن درون آن از گردو یا شاه بلوط چرخ نموده نیز استفاده می نمایند. در سفر بعدی به خود به لهستان امتحان کردن این شیرینی محبوب را از دست ندهید.

پیرنیک (Piernik)

پیرنیک از سه ماده ساده تهیه می شود. زنجبیل، عسل و نان شیرینی مواد اصلی این کیک هستند. کیک نان شیرینی زنجبیلی لهستانی در شهر تورون تهیه می شود و بیشتر به طور سنتی برای مناسبت هایی مانند کریسمس آن را پخت می نمایند.

دسر کیسل (Kisiel)

دسر کیسل که احتمالاً یکی از ساده ترین دسرهای لهستانی است، در اصل از پوره میوه های شیرین شده تهیه می شود. پوره را با نشاسته ترکیب می نمایند تا حالتی غلیظ تر پیدا کند. این دسر اغلب طعم توت فرنگی، قهوه، شکلات، وانیل یا بادام دارد. آن را به صورت گرم یا سرد سرو می نمایند و یک اندازه سس کاستارد یا خامه روی آن می ریزند.

بال فرشته (Faworki)

این شیرینی های ترد در بسیاری از کشورهای اروپایی محبوب هستند. آنها را به صورت بال های کوچک پخت می نمایند و سپس روی آنها پودر قند می پاشند. نسخه لهستانی با مواد محلی تهیه می شود و به طور سنتی در کریسمس یا جشنواره های محلی آن را سرو می نمایند.

شیرینی شاکوتیس (Sekacz)

شیرینی شاکوتیس تاریخچه ای لهستانی - لیتوانیایی دارد. فرآیند تهیه آن پیچیده است و به ندرت در خانه آن را تهیه می نمایند. پیشنهاد می کنیم حتماً شیوه پخت آن را دیدن کنید! نام این کیک به معنای کیک گره دار است. کیک به صورت چرخشی با کره چرب می شود و روی آتش آن را می پزند. هر لایه که پخت می شود، یک لایه تازه روی آن قرار می دهند و آن را گریل می نمایند تا تمام قسمت ها به خوبی بپزد. نتیجه آن کیک غول پیکری می شود که شبیه درختی غیر معمول است. در روزگاران قدیم، از آنجایی که شیر گاو و تخم مرغ را نمی توانستند برای زمستان ذخیره نمایند، به صورت کیک در می آوردند و در زمستان سرد طولانی از آن بهره می بردند.

سخن پایانی

غذاهای لهستانی را در این مقاله از مجله عینک آفتابی به شما معرفی کردیم. تهیه بسیاری از این غذاها در خانه کار سختی نیست، منتها مواد محلی طعم اصلی آنها را به وجود می آورد. اگر به لهستان سفر می کنید حتماً از غذاهای محبوب محلی لذت ببرید. پس از غذا، از دسرهای شیرین و رنگارنگ لهستانی نوش جان کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و در سفر بعدی خود به این کشور اروپایی از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

1.سنتی ترین غذای لهستان چیست؟

شابووی غذای ملی لهستان است. این غذا را با گوشت، تخم مرغ و آرد سوخاری تهیه می نمایند.

2.در لهستان چه غذایی بخریم؟

قارچ خشک، عسل، شیرینی ها نمادین لهستان، پنیرهای محلی و غذاهایی که در این مقاله به شما معرفی نموده ایم را امتحان کنید.

3.غذا های سنتی پیک نیک لهستانی چیست؟

سالاد خیار لهستانی یک غذای عالی است که همراه با کتلت در پیک نیک ها استفاده می نمایند.

4.در وروشو چه غذایی معروف است؟

پیروگی شناخته شده ترین غذا در ورشو است.

5.آیا غذا در لهستان ارزان است؟

لهستان ارزان ترین غذاها را در اتحادیه اروپا دارد.

منبع: الی گشت

به "معروف ترین غذاهای لهستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین غذاهای لهستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید