ماجرای یک مصاحبه جنجالی درباره کرونا

به گزارش عینک آفتابی، روز گذشته گفتگویی جنجالی در روزنامه جهان صنعت درباره آمار کرونا منتشر شد که جنجال های زیادی را به دنبال داشت. در این مصاحبه از قول محمدرضا محبوب فر که او را عضو ستاد مقابله با کرونا معرفی کرده بودند، سخنان جنجالی درباره زمان ورود کرونا به ایران و همچنین تعداد آمار مبتلایان و متهم کردن دولت به پنهان کاری در ارائه آمار مبتلایان به کرونا مطرح شد.

ماجرای یک مصاحبه جنجالی درباره کرونا

یک روز پس از انتشار این مصاحبه محمدرضا سعدی، مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت از توقیف این روزنامه خبر داد. او گفت: امروز دوشنبه 20 مرداد ماه، در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات، که دو نفر از اعضای آن - ازجمله کننده مجلس که هنوز تعیین تکلیف نشده - حضور نداشتند، به سبب انتشار یک مصاحبه درباره آمار کرونا در شماره روز گذشته (یکشنبه 19 مرداد 1399)، حکم به توقیف موقت روزنامه جهان صنعت داده شد. تا این لحظه، حکم مکتوب به دست من نرسیده و حکم صرفا شفاهی، ازسوی دبیرخانه هیات نظارت ابلاغ شده است.

بلافاصله پس از اعلام خبر توقیف این روزنامه، محمدرضا محبوب فر که سخنانش باعث توقیف روزنامه جهان صنعت شده است، اعلام کرد این روزنامه سِمت وی را اشتباه درج کرده بود. محمدرضا محبوب فر به پایگاه خبری صبح شد گفت: روزنامه جهان صنعت به اشتباه عنوان بنده را عضو ستاد ملی کرونا زده بود درحالیکه بنده عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران و یک کارشناس مستقل بهداشت هستم. مدرک بهداشت محیط دارم و بخش اعظم کار و فعالیت بنده بهداشت محیط و بهداشت فردی است.

اتهامات این گونه به دولت و حدس های مختلف درباره تاریخ شروع کرونا در ایران بارها از سوی افراد و رسانه های مختلف مطرح شده است و مسئولان وزارت بهداشت و حتی خود رئیس جمهوری بارها این گونه گزارش ها را تکذیب کرده اند. آخرین این حدس و گمان ها، هفته گذشته از سوی شبکه بی بی سی انجام شد، که از سوی وزارت بهداشت تکذیب شد. اما تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ مقام رسمی درباره ادعادی این کارشناس مستقل بهداشت اظهارنظری نداشته است.

در ادامه گزیده ای از سخنان جنجالی و ادعاهای محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران در گفتگو با جهان صنعت را می خوانیم:

  • دقیقا یک ماه قبل از اعلام رسمی ظهور کرونا در کشور یعنی در اوایل دی ماه اولین بیمار مبتلا به کرونا مشاهده شده است. ولی آن زمان دولت به دلایل سیاسی و امنیتی پنهانکاری کرد و بعد از مراسم 22 بهمن و انتخابات مجلس بالاخره دولت تصمیم گرفت وجود شیوع کرونا در کشور را اعلام کند. متاسفانه از همان ابتدا یک اطلاع رسانی شفاف برای جامعه صورت نگرفت. قطعا از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا به امروز این آمار مهندسی شده است. در هر صورت این آمار بر اساس ملاحظات سیاسی و امنیتی به جامعه تزریق می شود. به عقیده بنده آمار های اعلامی از سوی وزارت بهداشت (تعداد مبتلایان و فوتی ها) یک بیستم آمار حقیقی و واقعی است.
  • با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور این روز ها از تعداد بیماران بدحالی که به بیمارستان ها مراجعه می کنند کاسته شده است. همچنین خوشبختانه تعدادی از استان ها هم از شرایط قرمز و زرد خارج شده اند، اما همچنان خطر وجود دارد و به عقیده بنده در آینده هم وجود خواهد شد. با توجه به مفاد پروتکل ها و از طرف دیگر ملاحظات سیاسی و امنیتی قطعا آمار به صورت مهندسی شده به جامعه تزریق می شود. اما در کل شرایط نسبت به روز های گذشته بهتر شده است.
  • متاسفانه روز گذشته که مصادف با عید غدیر خم بود در بسیاری از مساجد و حسینیه ها برای تحویل غذایی نذری در بین مردم برنامه ریزی شده بود. بسیاری از مردم از شهر های اصفهان، شیراز، قم و تهران برای بنده فیلم هایی در خصوص رعایت نکردن پروتکل ها بهداشتی فرستادند. در تمام مساجد مردم برای دریافت نذری در صف های طویلی بدون رعایت فاصله فیزیکی و ماسک ایستاده بودند. از طرفی با توجه به اینکه در سه روز گذشته کنکور کارشناسی ارشد برگزار شد، بر اساس گزارش های مردمی متاسفانه 30 درصد از پروتکل هایی که ادعا شده بود سخت اجرا می شود به دلیل ازدحام جمعیت داوطلبان و خانواده های آن ها فراموش شده بود. افرادی هم که برای مدیریت این پروتکل ها در محل حضور داشتند به دلیل ازدحام بیش از اندازه مردم کنترل امور از دست ماموران خارج شده بود.
  • برخلاف آنچه از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می شود که آزمایش های کرونا افزایش پیدا کرده، باید بگویم امروز آزمایش های کرونا، با عنایت به کمبود امکانات و تجهیزات، برای افراد بالاتر از 60 سال، افراد دارای بیماری زمینه ای و حساس انجام می شود و افراد عادی مثل بچه ها، نوجوانان و جوانان اگر مشکوک به ابتلا باشند، باید به آزمایشگاه های خصوصی مراجعه کنند و حداقل هزینه آزمایش های آن ها چیزی حدود 300 هزار تومان است. براساس اطلاعات ما، بسیاری از آزمایشگاه ها روی انجام تست کرونا بازار سیاه درست کرده اند و تا رقم یک میلیون تومان هم از شهروندان دریافت می کنند.
  • با توجه به اینکه در حال حاضر آمار کاهش نسبی داشته علی الخصوص آمار جان باختگان، ولی کشور همچنان در شرایط قرمز کرونا به سر می برد و نباید نسبت به عادی شدن شرایط اقدام کرد بلکه به عقیده بنده کلیه تجمعات تا اطلاع ثانوی لغو شود از جمله دورهمی های خانوادگی، مناسبت های مذهبی، عروسی و عزاداری. اگر ماه محرم به همین منوال پیش رویم مجددا شاهد افزایش آمار فوتی ها در شهریورماه خواهیم بود. نباید فراموش کرد کاهش آمار جان باختگان در روز های اخیر موقتی است و اگر یک خوش خیالی کاذب برای دولت و مردم ایجاد شده حال اگر دوباره بی خیال رعایت پروتکل ها شوند مجددا آمار مبتلایان و فوتی ها افزایش پیدا می کند.
منبع: فرارو

به "ماجرای یک مصاحبه جنجالی درباره کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای یک مصاحبه جنجالی درباره کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید