محقق ایرانی وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی ساخت

به گزارش عینک آفتابی به نقل از دیجیتال ترندز، شرکت اپیکور بیوسیستمز وصله های هوشمندی ساخته که قابلیت های مختلفی دارند. روزبه غفاری مهندس پزشکی زیستی، کارآفرین و استاد دانشگاه نورث وسترن موسس و مدیرارشد اجرایی این شرکت است.

محقق ایرانی وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی ساخت

وصله های هوشمند این شرکت می توانند عرق افراد را تحلیل نمایند. به طور دقیق می توان از این وسیله برای اندازه عناصر موجود در عرق ورزشکاران و افراد مختلف استفاده کرد، حتی می توان از آن برای مقاصد پزشکی و یاری به رصد نشانگرهای حیاتی بیماران مبتلا به کووید 19 نیز بهره گرفت.

غفاری در این باره می گوید: ما مشغول توسعه دو نوع وصله هستیم که کاربردهای مختلفی دارند. یکی از آنها وصله ای با قابلیت تغییر رنگ است که ورزشکاران می توانند از آن استفاده نمایند. وصله دیگر مجهز به بلوتوث است و می تواند نشانگرهای موجود در عرق کارگران دکل های نفتی و کارخانه ها را رصد کند.

یک نمونه این گجت پوشیدنی وصله عرقGx نام دارد که با همکاری شرکت گاتورید ساخته شده است. وصله مذکور از شروع 2020 میلادی تحت آزمایش است و محققان امیدوارند در نیمه دوم سال آن را برای مشتریان عرضه نمایند. این وصله می تواند میزان عرق کردن و غلظت کلرید سدیم عرق را اندازه گیری کند.

البته نسخه های دیگر فناوری این وصله نیز در حال توسعه هستند که باتری هایی در آن تعبیه شده و اجزای مختلفی دارند تا به یاری آن نشانگرهای رصد شده را تحلیل نمایند. از طریق این فناوری ها می توان سطح نشانگرهای مختلف مانند لاکتات(نمک اسید لاکتیک)، گلوکز، کورتیزول را رصد کرد. این نشانگرها اطلاعات ارزشمندی درباره فیزیولوژی کاربر، میزان آب و سطح استرس او فراهم می نمایند. می توان با یاری یک اپلیکشن موبایل این اطلاعات را تحلیل کرد.

این فناوری در حوزه پزشکی کاربرد دارد. غفاری در ادامه می گوید: ما اکنون در مراحل اولیه استفاده از این فناوری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا هستیم. همکاری با شرکت هایی مانند لئو فارما و گاتورید به ما یاری کرد تا وصله های ردیابی عرق بدن را برای آنالیز نشانگرهایی مانند کورتیزول و سیتوکین ها به کار گیریم که به میزان استرس و واکنش ایمنی بدن انسان مرتبط است.

محققان معتقدند با استفاده از این وصله ها می توان نشانگرهای مرتبط با ابتلا به کووید19 را رصد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "محقق ایرانی وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محقق ایرانی وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید