چند خارشی که هرگز نباید بخارانید!

به گزارش عینک آفتابی، خارش می تواند شما را واقعا دیوانه کند اما زمان هایی وجود دارد که خاراندن فقط خارش را بدتر می کند، چون واکنش التهابی بدنتان را تشدید می کند.

چند خارشی که هرگز نباید بخارانید!

نیش حشرات، آفتاب سوختگی، شوره و غیره، همه این ها مجبورتان می نمایند موضع را بخارانید؛ اما گاهی واقعا ضروری است در برابر میل به خاراندن مقاومت کنید. خاراندن در ابتدا حس خوبی دارد؛ اما سبب درد خفیفی می گردد و این شرایط مغز را وادار می نماید تا برای کنترل این درد فرارسان عصبی سروتونین ترشح نماید. ترشح سروتونین احساس خارش را تشدید می نماید و در ضمن وقتی پوستتان را می خارانید در واقع به آن آسیب می زنید. با عینک آفتابی همراه شوید تا با چند خارشی که هرگز نباید بخارانید آشنا شوید.

این خارش ها را نخارانید!

خشکی پوست

معمول ترین عامل خارش زمانی است که لایه محافظ بیرونی پوستتان خشک شده است. خاراندن شاید فورا حس رضایت به شما بدهد اما می تواند تاثیر بدی بر پوستتان که در حال حاضر لایه محافظ آن نیز آسیب دیده بگذارد. با شرایطی که برای پوست ایجاد می گردد، مواد موجود در شوینده ها یا محصولات آرایشی که استفاده می کنید می توانند به داخل پوست نفوذ نموده و نسبت به موادی که قبلا مسئله ای با آن ها نداشتید، آلرژی ایجاد نمایند.

چه باید کرد؟

برای حمام کردن از آب گرم بهره ببرید نه آب داغ. بعد از حمام با استفاده از کرم ها و لوسیون های مرطوب نماینده، وقتی هنوز پوستتان مرطوب است، به هیدراته نگه داشتن پوستتان یاری کنید.

گزیدگی و نیش حشرات

وقتی که پشه ای شما را نیش می زند، سیستم ایمنی شما بزاق او را شناسایی نموده و با ترشح هیستامین ها حمله ای را آغاز می نماید و همین هیستامین ها هستند که باعث خارش می شوند.

چه باید کرد؟

ناحیه گزیدگی را با یخ سرد کنید. پمادهای ضد خارش مانند هیدروکورتیزون نیز می توانند مفید باشند.

زخم هایی که تقریبا (نه کامل) خوب شده اند

زخمی که در حال خوب شدن است معمولا آغاز به خارش می نماید. اگر زخم در حال خوب شدن را بخارانید به پوست حساسی که سعی دارد خودش را ترمیم کند آسیب می زنید و فرایند التیام و خوب شدن زخم را طولانی تر می کنید.

چه باید کرد؟

سرد کردن می تواند به تسکین خارش یاری کند.

آفتاب سوختگی

اگر مرتکب اشتباه شده و بدون ضدآفتاب بیرون رفته باشید، خارش عذاب آور فقط یکی از تبعات آن است. خاراندن می تواند پوست را تخریب نموده و فرایند التیام را طولانی تر کند.

چه باید کرد؟

کمپرس سرد و ژل آلوئه ورا می تواند خارش ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین دهد. پماد کورتیزون نیز به کاهش التهاب یاری می نماید.

اگزما

اگزما یک عبارت چتری است که برای خشکی، زبری و التهاب پوست به کار برده می گردد؛ اما معمولا به درماتیت آتوپیک، اگزما گفته می گردد. نادیده گرفتن این خارش خیلی سخت است اما خاراندن مداوم فقط شرایط را بدتر می نماید.

چه باید کرد؟

کمپرس سرد و پمادهای هیپوآلرژنیک می توانند مفید باشند اما اگر خارش زیاد است به پزشک مراجعه کنید.

پسوریازیس

در بیماری پسوریازیس، فعالیت زیاد سیستم ایمنی باعث می گردد بدن با سرعت زیادی سلول های پوست فراوری کند، بنابراین سلول های تازه به جای 28 تا 30 روز، در عرض تنها سه روز به سطح پوست می آیند. پوست نمی تواند این سلول های تازه را با سرعت کافی دفع کند، در نتیجه سلول های مرده پوست که قرمز و فلس مانند می شوند روی هم کپه شده و می خارند.

چه باید کرد؟

مرطوب کردن موضع می تواند مفید باشد اما پزشک هم می تواند درمان های پسوریازیس را برایتان تجویز نماید، مانند درمان با نورفرابنفش و تجویز یک سری از داروها.

خارش و شوره سر

شوره سر می تواند از نظر ظاهری ناراحت نماینده باشد اما خارش آن هم می تواند کلافه تان کند. شوره سر به عارضه ای گفته می گردد که ناشی از قارچی به نام مالاسزیا است. خاراندن شوره سر می تواند فرایند التهابی را که در حال حاضر به وسیله مالاسزیا ایجاد شده تشدید نماید.

چه باید کرد؟

این عارضه یک راه چاره ساده و مستقیم دارد؛ شامپوهای ضد شوره ای که در داروخانه ها فروخته می شوند. این شامپوها حاوی سلنیوم یا پریتیون زینک هستند که به کنترل قارچ ها یاری می نمایند.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب ترکیب جادویی و راحتی که چربی سوزی را بالا می برد را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "چند خارشی که هرگز نباید بخارانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند خارشی که هرگز نباید بخارانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید