چگونه از قابلیت عکاسی ProRAW در آیفون ها استفاده کنیم؟

به گزارش عینک آفتابی، هنگامی که اپل آیفون 12 پرو را معرفی کرد، علاوه بر بسیاری از قابلیت های خاص و مجذوب کننده آن، روی یک ویژگی از دوربین قدرتمند آن تاکید داشت و آن چیزی نبود جز قابلیت ProRAW. این قابلیت در آیفون 12 پرو و مدل های تازهتر از آن در دسترس است و اگر شما هم روی عکس های خود حساسیت بالایی به خرج می دهید، بهتر است که این قابلیت را برای یک بار هم که شده، تست کنید. در حقیقت هدف ProRAW این است که شما را از اپلیکیشن های مختلف برای عکس برداری با فرمت RAW بی احتیاج کند. حال اگر شما هم به فکر خرید یک گوشی آیفون تازه هستید، دکمه زیر مختص به شماست.

چگونه از قابلیت عکاسی ProRAW در آیفون ها استفاده کنیم؟

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

42,489,000

تومان

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 Mini ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

43,245,000

تومان

خرید انواع آیفون با برترین قیمت

مشاهده همه

قابلیت ProRAW چیست؟

قبل از این که به سراغ اصل مطلب برویم، دقت داشته باشید که این قابلیت مختص به آیفون های 12 پرو به بعد است و اگر مدل آیفون شما پایین تر باشد، قابلیت ProRAW برای شما کار نخواهد کرد. احتمالا می دانید که معمولاً دوربین آیفون شما تصاویر را با فرمت HEIF یا JPEG پردازش می نماید. حال شاید یک نفر دوست داشته باشد که برای حفظ رنگ های اصلی عکس و ویرایش راحت تر آن، تصویر را در قالب RAW ذخیره کند.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 Pro Max تک سیم کارت ظرفیت 512 گیگابایت و رم 6 گیگابایت - اروپا

83,900,000 تومان

مشاهده و خرید

بعلاوه بسیاری از عکاسان ادعا می نمایند که اگر بخواهیم بیش ترین بهره را از عکس ها ببریم، باید آن ها را به صورت RAW ذخیره کنیم. اکنون اگر شما هم جذب این قابلیت خاص و خارق العاده شده اید و دوست دارید که از آن بهره ببرید، باید چندین مرحله ساده را طی کنید. این مراحل عبارتند از:

1) در ابتدا وارد بخش Settings و سپس General شوید.

2) حال روی Software Update ضربه بزنید و مطمئن شوید که نسخه ios دستگاه شما بالاتر از 14.3 باشد. اگر پایین تر بود، باید آن را آپدیت کنید. در واقع این قابلیت حتی روی آیفون های 12 پرو به بعد با ios پایین تر از 14.3 کار نمی نماید.

3) در این مرحله شما باید دوباره وارد بخش Settings شوید و روی بخش Camera ضربه بزنید.

4) اکنون گزینه Formats را انتخاب و سپس گزینه Apple ProRAW را فعال نمایید.

5) حالا اگر برنامه دوربین را در آیفون خود باز کنید، گزینه RAW در گوشه سمت راست صفحه ظاهر می گردد.

6) نکته جالب ماجرا اینجاست که در آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس گزینه ای برای انتخاب رزولوشن بین 12 و یا 48 مگاپیکسل وجود دارد. پیشنهاد ما این است که اگر می خواهید که از قابلیت ProRAW به صورت بلند مدت بهره ببرید، گزینه 12 مگاپیکسلی برای شما مناسب تر خواهد بود. بعلاوه اگر حساسیت زیادی برای تصاویر خود به خرج می دهید، گزینه 48 مگاپیکسل را انتخاب کنید. به همین راحتی!

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

43,800,000 تومان

مشاهده و خرید

نکته مهم: دقت داشته باشید که این قابلیت به صورت پیش فرض غیرفعال است و دوربین آیفون همچنان عکس ها را با فرمت JPEG و یا HEIC ذخیره می نماید، بنابراین برای عکسبرداری با فرمت RAW کافیست یکی از دو راه زیر را طی کنید:

الف) روی آیکون ProRAW در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید و آن را فعال کنید.

ب) شما می توانید روی آیکون ^ در بالای صفحه ضربه بزنید و گزینه Raw را از میان گزینه های موجود انتخاب نمایید.

حال احتمالا شما هم دوست دارید که تفاوت استفاده و عدم استفاده از این قابلیت را در یک تصویر یکسان مشاهده نمایید. تصویر بالا با قابلیت ProRAW آیفون گرفته شده و تصویر پایین به اصطلاح یک تصویر استاندارد با فرمت JPEG است. نکته بسیار مهمی که افراد به آن توجه نمی نمایند، حجم تصاویر ProRAW است. این تصاویر حجمی در حدود 75 مگابایت دارند؛ در صورتی که تصاویر استاندارد نهایتا 10 مگابایت از حافظه تلفن همراه شما را اشغال می نمایند.

پس در واقع اگر شما 14 تصویر با استفاده از قابلیت ProRAW بگیرید، در واقع 1 گیگابایت از حافظه تلفن همراه خود را درگیر نموده اید که تقریبا منطقی به نظر نمی رسد. در چنین شرایطی پیشنهاد ما این است که تنها تصاویری را با یاری این قابلیت ثبت کنید که روی آن ها حساسیت بالاتری دارید و باقی تصاویر را به صورت استاندارد ثبت کنید.

قابلیت ProRAW از فرمت DNG (نوعی از فرمت RAW) استفاده می نماید، به همین علت امکان ویرایش آن ها با بسیاری از برنامه های ویرایش تصویر مثل ادوبی لایت روم و البته اپلیکیشن Photos آیفون بسیار آسان خواهد بود. جالب است بدانید که ProRAW لزوماً کیفیت همه عکس ها را ارتقا نمی دهد، بلکه دست کاربر را در ویرایش بعضی از عکس ها و بهتر کردن آن ها بازتر می گذارد و در بعضی شرایط نیز از نظر اندازه نور موجود کاربرد خواهد داشت. برای مثال می توان از این قابلیت در عکسبرداری های شبانه استفاده کرد.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

42,489,000

تومان

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 Mini ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

43,245,000

تومان

خرید گوشی های برند اپل

مشاهده همه

جمع بندی

در این مطلب کوتاه کوشش کردیم تا قابلیت ProRAW آیفون را به صورت کامل برای شما نقد و آنالیز کنیم. ابتدا این قابلیت را به شما شرح دادیم و سپس به سراغ آنالیز نحوه استفاده از آن رفتیم. در این بین تفاوت های بین استفاده و عدم استفاده از این قابلیت را نیز با نمایش دو تصویر به شما نشان دادیم. شما چه قابلیت های خاص و مجذوب کننده دیگری را در آیفون ها می شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران عینک آفتابی مگ در میان بگذارید.

سوالات متدوال

قابلیت ProRAW چیست؟

احتمالا می دانید که معمولاً دوربین آیفون شما تصاویر را با فرمت HEIF یا JPEG پردازش می نماید. حال شاید یک نفر دوست داشته باشد که برای حفظ رنگ های اصلی عکس و ویرایش راحت تر آن، تصویر را در قالب RAW ذخیره کند.

چرا باید از قابلیت ProRAW استفاده کنیم؟

بسیاری از عکاسان ادعا می نمایند که اگر بخواهیم بیش ترین بهره را از عکس ها ببریم، باید آن ها را به صورت RAW ذخیره کنیم. قابلیت ProRAW از فرمت DNG (نوعی از فرمت RAW) استفاده می نماید، به همین علت امکان ویرایش آن ها با بسیاری از برنامه های ویرایش تصویر مثل ادوبی لایت روم و البته اپلیکیشن Photos آیفون بسیار آسان خواهد بود.

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه از قابلیت عکاسی ProRAW در آیفون ها استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از قابلیت عکاسی ProRAW در آیفون ها استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید