5 ایراد اصلی در طراحی گوشی سامسونگ A53 چیست؟

به گزارش عینک آفتابی، سامسونگ گلکسی A53 5G در ظاهر شبیه فرزند خلف یکی از محبوبترین گوشی های سامسونگ یعنی گلکسی A52S است. اما نگذارید ظاهر فریبتان دهد، چون گوشی گلکسی A53 5G آن چیزی نیست که وانمود می نماید. گلکسی A53 5G یک عقب گرد از پدرش است و در برابر رقبا شانس زیادی ندارد. اگر می خواهید بدانید چرا در ادامه آنالیز مشخصات و قیمت گوشی A53 پرداخته ایم.

5 ایراد اصلی در طراحی گوشی سامسونگ A53 چیست؟

گوشی سامسونگ گلکسی A53 5G در یک نگاه

سامسونگ گلکسی A53 5G فروردین سال جاری در دو نسخه 128 و 256 گیگابایتی معرفی گردید. این گوشی همزمان با گلکسی A73 از راه رسید و با وجود شباهت ظاهری، تفاوت های قابل توجهی بین آنها دیده می گردد.

گلکسی A53 5G نماینده سامسونگ در بازار گوشی های 9 تا 11 میلیون است و برای موفقیت در برابر رقبای قدری مثل شیائومی 11T، ردمی نوت 11 پرو پلاس و حتی گلکسی A52S کار سختی در پیش دارد. مشخصات کامل گلکسی A53 5G بدین ترتیب است:

  • نمایشگر: 6.5 اینچی سوپر امولد با وضوح فول اچ دی و نرخ رفرش 120 هرتز
  • پردازنده: سامسونگ اگزینوس 1280
  • حافظه رم: 4/6/8 گیگابایت
  • حافظه داخلی: 128/256 گیگابایت
  • دوربین اصلی: 64 مگاپیکسلی عریض + 12 مگاپیکسلی فوق عریض + 5 مگاپیکسلی ماکرو + 5 مگاپیکسل عمق سنج
  • دوربین سلفی: 32 مگاپیکسل
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت با شارژ سریع 25 وات
  • وزن: 189 گرم
  • مشخصات دیگر: حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، گواهی IP67 مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، اسپیکر استریو، اسلات حافظه microSD مشترک با سیم کارت دوم
  • قیمت: حدود 11 میلیون تومان برای مدل 256 گیگابایت

طراحی و کیفیت سامسونگ گلکسی A53

  • طراحی مجذوب کننده و مینیمال
  • کیفیت ساخت مطلوب
  • مقاومت بالا در برابر آب
  • بدنه و فریم پلاستیکی

گلکسی A53 5G نمود عینی زیبایی در عین سادگی است. طراحی یکدست و مجذوب کنندهی دارد که هر چیز اضافه ای از آن حذف شده است. البته این اولین بار نیست که سامسونگ دست به چنین ایده ای زده و قبلا هم شاهدش بوده ایم.

در پنل پشتی هیچ چیز اضافه ای نمی بینیم. بدنه تخت و یکدست است و حتی ماژول دوربین هم با پنل یکپارچه شده است. برجستگی دوربین هم تا حد امکان کاسته شده تا یکدستی آن حفظ گردد.

در ساخت پنل مثل بیشتر گوشی های سامسونگ از پلاستیک استفاده شده اما کیفیت ساخت آن بالاست. مات بودن بدنه هم باعث شده اثر انگشت زیاد روی آن نماند.

فریم میانی هم پلاستیکی است و به شکلی ماهرانه با پنل پشت یکپارچه شده است. طوری که انگار پلاستیک با کیفیتی را تراشیده اند که گوشی در دل آن جا گردد. ضخامت فریم 8.1 میلیمتر است که می توانست کمی کوچکتر باشد.

یکی از مزایای گلکسی A53 5G گواهی IP67 برای مقاومت در برابر آب و گرد غبار است. بنابراین گواهی گوشی حتی اگر نیم ساعت هم تا عمق یک متری زیر آب باشد، دچار مشکل نخواهد شد. بیشتر گوشی های این رده گواهی IP53 دارند و در سطحی پایین تر از گلکسی A53 5G قرار می گیرند.

سامسونگ گلکسی A53 5G در چهار رنگ سفید، مشکی، آبی و هلویی به بازار عرضه شده تا سلیقه های مختلف را راضی کند.

در مجموع گلکسی A53 5G با وجود بدنه پلاستیکی، از طراحی مجذوب کننده و کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است.

صفحه نمایش گوشی Samsung Galaxy A53

  • نمایشگر سوپر امولد چشم نواز
  • نرخ رفرش 120 هرتز
  • وضوح فول اچ دی پلاس

سامسونگ گلکسی A53 5G نمایشگرش را از گلکسی A52S به ارث برد؛ نمایشگری که می توان آنرا در یک کلمه توصیف کرد: معرکه!

سامسونگ هر چه در چنته داشته برای این نمایشگر 6.5 اینچی مجذوب کننده رو کرد: پنل سوپر امولد با وضوح عالی فول اچ دی پلاس، تراکم 405 پیکسل در اینچ، حاشیه های اندک و حفره ای برای دوربین سلفی.

اگر فیلم باز هستید یا نمایشگر برایتان در اولویت خرید است، گلکسی A53 5G همان چیزی است که دنبالش هستید. از منوهای عادی گرفته تا اپلیکیشن ها و ویدیوها در این نمایشگر به برترین شکل به تصویر کشیده می شوند.

علاوه بر وضوح بالا و کنتراست عالی، حدبیشتر روشنایی آن به 830 نیت می رسد که تنه به تنه گلکسی S22 پرچمدار می زند. حداقل روشنایی آن هم 1.9 نیت است؛ یعنی در اتاقی کاملا تاریک بدون اینکه چشمتان اذیت گردد می توانید فیلم مورد علاقه تان را ببینید.

در نهایت باید به نرخ رفرش فوق العاده 120 هرتز اشاره کنیم که نمایش روان محتوا و گردش سریع در منو و اپ ها را به ارمغان می آورد.

طبیعتا در این رده قیمتی خبری از نرخ رفرش تطبیقی نیست و باید به صورت دستی بین 60 و 120 هرتز یکی را انتخاب کنید. مثل من حفظ شارژ باتری برایتان از نرخ رفرش بالا مهمتر است؟ پس نرخ تازه سازی را روی 60 هرتز بگذارید و از خیرش بگذرید.

دوربین های گوشی A53

  • دوربین اصلی و سلفی قدرتمند
  • ثبت تصاویر با کیفیت در شب و روز
  • فیلمبرداری 4K

در آنالیز سامسونگ گلکسی A53 5G نوبت دوربین می رسد. این گوشی به دوربین اصلی چهارگانه مجهز شده که شامل این المان هاست:

  • دوربین عریض 64 مگاپیکسلی، سنسور 1/1.7X اینچی، لنز 26 میلی متری با گگرددگی دیافراگم f/1.8، فوکس اتوماتیک با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی، لنز با گگرددگی دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 123 درجه ای
  • دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4
  • دوربین عمق سنج 5 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4

آنالیز کیفیت دوربین اصلی

دوربین 64 مگاپیکسلی به صورت پیش فرض 4 پیکسل را با هم ترکیب نموده و تصاویر 16 مگاپیکسلی ثبت می نماید. هدف از اینکار جذب نور بیشتر است و در نتیجه تصاویر از لحاظ نوردهی و گستره پویایی مطلوب و رضایت بخش هستند.

فارغ از اینکه از چه سوژه ای عکاسی می کنید، سطح جزییات و غنای رنگی عالی است. برخلاف آنچه در A52S دیدیم، حتی در سوژه های یکدست مانند آسمان خبری از نویز نیست.

در بخش تنظیمات می توانید تصاویر را به 64 مگاپیکسلی تغییر دهید. در این حالت جزییات بیشتر می گردد، از مات بودن بافت ها و سطوح کاسته شده و شارپنس افزایش می یابد. البته استفاده از این حالت در محیط های کم نور و شب توصیه نمی گردد چون خروجی کار چنگی به دل نخواهد زد.

دوربین های اصلی، فوق عریض و سلفی گلکسی A53 5G به حالت شب اتوماتیک مجهز هستند. این حالت زمان عکاسی را کمی طولانی تر می نماید؛ اما به نظر نمی رسد در نتیجه نهایی تاثیر چندانی داشته باشد. با این وجود تصاویر ثبت شده در محیط های با نور کم یا شب، راضی کننده هستند.

دوربین های دیگر

دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی نسبت به مدل های به کاررفته در گوشی های هم قیمت شیائومی خروجی بهتری ارائه می نماید. با عکاسی در این حالت می توانید دامنه گسترده تری ثبت کنید که برای عکس های دسته جمعی یا عکاسی از منظره ها وسیع ایده آل است. طبیعی است که در این حالت از وضوح جزییات و محدوده داینامیک کاسته می گردد.

دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی فوکوس ثابت خوبی دارد و برای عکاسی از جزییات دقیق در فاصله چند سانتی متری ایده آل است. دوربین عمق سنج هم با سنجش عمق میدان به ثبت بهتر و دقیق تر تصاویر پرتره یاری می نماید.

دوربین سلفی

گلکسی A53 5G از دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی برخوردار است که مثل دوربین اصلی با ترکیب 4 پیکسل مجاور نوردهی را بهبود بخشیده و عکس های 8 مگاپیکسلی تحویل می دهد.

دوربین سلفی گوشی A53 هم مثل نسل قبلی عکس های خوش و نقش نگاری ثبت می نماید. جزییات عالی، کنتراست بالا و نویز بسیار کم از مشخصه های این تصاویر است.

رنگ پوست گاهی اوقات واقعی نیست؛ اما به لطف HDR اتوماتیک و قابلیت Scene Optimizer نتیجه نهایی همان چیزی است که برای انتشار در اینستاگرام به آن احتیاج دارید. برای زیباتر شدن عکس ها مجموعه ای از فیلترهای مجذوب کننده هم در نظر گرفته شده اند.

دوربین فیلم برداری

دوربین های اصلی، فوق عریض و سلفی سامسونگ گلکسی A53 5G امکان ثبت ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه را به شما می دهند.

ویدیوهای ثبت شده با این گوشی درخشان هستند. جزییات در سطحی فوق العاده ثبت می گردد، از نویز تقریبا خبری نیست و داینامیک رنج همان چیزی است که انتظار می رود. البته رنگ ها کمی اشباع هستند اما طوری نیست که شما را دلزده کند.

در مجموع گلکسی A53 5G یکی از برترین میان رده های بازار از نظر دوربین است. تفاوتی ندارد، سرگرم عکاسی در روز یا شب هستید، با دوربین سلفی کار می کنید یا اصلی؛ عکاسی و فیلم برداری با گلکسی A53 5G تحسین برانگیز است.

پردازنده سامسونگ A53 5G

  • تراشه اگزینوس 1280
  • ضعیف تر از نسل قبل
  • اجرای روان رابط کاربری و اپ ها

این تراشه 5 نانومتری از پردازنده 8 هسته ای با 2 هسته پر قدرت 2.4 گیگاهرتزی و 6 هسته میانه 2 گیگاهرتزی تشکیل شده است. پردازشگر گرافیکی هم Mali-G68 است.

بر اساس بنچمارک آنتوتو اگزینوس 1280 نسبت به اسنپدراگون 778 در گلکسی A52S حدود 23 درصد ضعیف تر است. این تراشه در تست چند هسته ای گیک بنچ 5 هم 50 درصد از نسل قبل ضعیف تر ظاهر شده.

استفاده از این پردازنده در نوع خود بسیار عجیب است چرا که در دنیای موبایل (و اساسا هر چیز دیگری) مرسوم است که نسل تازه قوی تر از نسل قبل باشد!

با این وجود اگزینوس 1280 در اجرای منو و اپ های پرکاربرد و محبوب مثل اینستاگرام و واتساپ کم نمی آورد. رابط کاربری به شکلی روان اجرا می گردد و شاهد هیچ لگ یا باگی نیستیم.

اجرای بازی های گرافیکی مثل کال آو دیوتی و پایجی یا آسفالت 9 هم در گلکسی A53 5G بدون مشکل صورت می گیرد. هرچند بیشتر بازی ها با نرخ 60 فریم و تنظیمات گرافیکی میانه اجرا می شوند اما گاهی نرخ فریم حتی به 120 هم می رسد.

اگزینوس 1280 به لطف لیتوگرافی 5 نانومتری زیر بار سنگین چندان داغ ننموده و دچار افت کارایی نمی گردد.

اگزینوس 1280 تراشه قابلی است اما به جای آن می توانید گلکسی A52S خریداری کنید که پردازنده بهتری دارد. با یک میلیون هزینه بیشتر نیز شیائومی 11T پرو با اسنپدراگون 888 در دسترس است که پردازنده A53 5G در برابر آن به یک شوخی شبیه است.

مشخصات باتری و شارژدهی

  • باتری 5000 میلی آمپرساعتی
  • شارژدهی مناسب
  • سرعت شارژ کند
  • نبود شارژر در جعبه

باتری گلکسی A53 5G روی کاغذ نسبت به گلکسی A52S پیشرفت داشته و ظرفیت آن با افزایش 500 واحدی به 5 هزار میلی آمپرساعت رسیده است.

با این وجود تست های انجام شده در آنالیز گلکسی A53 5G نشان می دهد که شارژدهی دقیقا با مدل قبلی برابر است و تفاوتی ندارد.

یک بار شارژ کامل باتری برای یک و نیم روز استفاده عادی کفایت می نماید اما اگر کار زیادی از گوشی بکشید، باید در خاتمه روز آنرا شارژ کنید.

باتری با نیم ساعت شارژ تا 45 درصد پر می گردد و شارژ کامل آن هم به حدود یک و نیم ساعت زمان احتیاج دارد.

اگر سرعت شارژ باتری برایتان مهم است سراغ شیائومی 11 پرو پلاس بروید که با شارژ فوق العاده 120 واتی تنها در 15 دقیقه کاملا شارژ می گردد.

سیستم عامل و نرم افزار

  • اندروید 12
  • رابط کاربری روان One UI 4.1
  • پشتیبانی نرم افزاری تا 3 سال

یکی از مزایای سامسونگ گلکسی A53 5G ارائه با تازهترین نسخه سیستم عامل یعنی اندروید 12 است. این گوشی دستکم تا 3 سال دیگر اپدیت های اصلی اندروید را دریافت خواهد نمود.

گلکسی A53 5G دارای رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ است که یکی از زیباترین و روان ترین رابط های کاربری بین گوشی های اندروید است.

این نسخه قابلیت های جالبی مثل رم مجازی برای افزایش سرعت گوشی، نمایشگر همواره روشن و Quick Share برای به اشتراک گذاری سریع عکس دارد.

در شخصی سازی منو و رنگ بندی هم تا حد زیادی دستتان را باز می گذارد. برای مثال از بین سه پالت رنگی می توانید یکی را به دلخواه خود انتخاب کنید. بعلاوه تم رنگی گوشی براساس پس زمینه مد نظر کاربر تغییر می نماید.

سامسونگ در این نسخه قابلیت تازهی را ارائه نموده که حدبیشتر شارژ باتری را به 85 درصد محدود می نماید. با فعال سازی این قابلیت می توانید عمر باتری را بیشتر کنید.

هرچند بعضی کاربران در شبکه های اجتماعی شکایت هایی را درباره One UI 4.1 مطر ح نموده اند که به تخلیه سریع باتری و کاهش سرعت انیمیشن ها مربوط می گردد؛ اما این مسائل چندان شایع نیست و با آپدیت نرم افزاری برطرف خواهد شد.

امکانات گوشی Samsung Galaxy A53

  • اسپیکر استریو
  • حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر
  • نبود جک هدفون 3.5 میلیمتری

گلکسی A53 5G میزبان قابلیت های استانداردی مثل اسپیکر استریو و حسگر اثر انگشت اما در بعضی موارد ما را ناامید می نماید.

یکی از اسپیکرها در لبه پایینی و دیگری در حاشیه بالایی نمایشگر قرار گرفته اند. بلندگوی دوم در واقع اسپیکر مکالمه است و خروجی آن هرچند حجم بالایی ندارد اما راضی کننده است.

صدای خروجی متعادل است؛ اما کیفیت آن نسبت به گلکسی A52S کاهش یافته و نسبت به رقبای با اسپیکر ثانویه اختصاصی از جمله سری ردمی نوت 11 در سطحی پایین تر قرار می گیرد.

در نهایت باید حسگر اثر انگشت اشاره نمود که مثل دیگر میان رده های سامسونگ زیر نمایشگر قرار گرفته است. این حسگر در تشخیص اثر انگشت عملکرد سریع و مطلوبی دارد.

مزایای سامسونگ گلکسی A53 5G

  • طراحی مجذوب کننده و کیفیت ساخت بالا
  • نمایشگر سوپر امولد فوق العاده با نرخ تازه سازی 120 هرتز
  • دوربین اصلی و سلفی قدرتمند
  • شارژدهی مناسب یک و نیم روزه
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ آب با گواهی IP67
  • اندروید 12 و پشتیبانی نرم افزاری طولانی

معایب سامسونگ گلکسی A53 5G

  • پردازنده ضعیف تر از نسل قبل و رقبای همرده
  • بدنه و فریم پلاستیکی
  • سرعت شارژ کند
  • نبود شارژر 25 واتی در جعبه
  • نبود جک هدفون 3.5 میلیمتری

قیمت گوشی A53

گلکسی A53 5G در سه نسخه 4، 6 و 8 گیگابایتی روانه بازار ایران شده. قیمت مدل های دارای گارانتی این گوشی در تیرماه 1401 بدین ترتیب است:

  • گلکسی A53 5G با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه: 9 میلیون تومان
  • گلکسی A53 5G با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه: 9.5 میلیون تومان
  • گلکسی A53 5G با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه: 11 میلیون تومان

برای تماشا آگهی های گوشی همراه در عینک آفتابی کلیک کنید

جمع بندی آنالیز سامسونگ گلکسی A53 5G

گلکسی A53 5G به عنوان میراث دار گلکسی A52S عرضه شده اما از بسیاری جهات ضعیف تر از آن است.

  • این گوشی با وجود قیمت بالاتر نسبت به نسل قبل، پردازنده ضعیف تری دارد و جک هدفون هم از آن حذف شده است.
  • سامسونگ گلکسی A53 5G برای کسانی که طراحی مجذوب کننده، نمایشگر عالی و دوربین قدرتمند برایشان در اولویت است، پکیجی کامل و مجذوب کننده خواهد بود.
  • این گوشی به آخرین نسخه اندروید مجهز شده و دست کم تا 3 دیگر به روزرسانی ها را دریافت خواهد نمود.
  • اگر به روز بودن برایتان مهم نیست، گلکسی A52S با پردازنده قوی تر اسنپدراگون گزینه بهتری است.
آگهی های موبایل را در عینک آفتابی ببینید
منبع: بلاگ دیوار

به "5 ایراد اصلی در طراحی گوشی سامسونگ A53 چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ایراد اصلی در طراحی گوشی سامسونگ A53 چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید