آمریکا هیولای دریای خزر را بیدار می نماید

به گزارش عینک آفتابی، آمریکا دنبال ساخت کشتی پرنده ای است که سال ها پیش در اتحاد جماهیر شوروی ساخته و به هیولای دریای خزر مشهور شده بود.

آمریکا هیولای دریای خزر را بیدار می نماید

به گزارش عینک آفتابی ، دارپا (آژانس پژوهش های دفاعی پیشرفته آمریکا) کار ساخت هواپیمایی بزرگ که بر پایه یک اصل علمی خاص کار می نماید را شروع نموده است.

این هواپیما با استفاده از اصل آیرودینامیک اثر زمین توانایی پرواز در ارتفاع بسیار کم بدون برخورد با سطح را داراست. این هواپیمای خاص که اکرانوپلان نامیده می گردد پای جای پای هواپیمای مشهور شوروی می گذارد که در دوران خود با ابعاد بزرگ و طراحی تهاجمی معروفیت پیدا نموده بود.

بر اساس گزارش اوراسین تایمز، فاز نخست توسعه این هواپیمای را کمپانی آرورا فلایت ساینس بر عهده دارد. آرورا فلایت ساینس که از زیرمجموعه های بویینگ است در فاز نخست ساخت این هواپیمای خاص هدف طراحی، ساخت و به پرواز درآورد هواپیما و به نمایش گذاشتن توانایی پرواز آن در فاصله کم از آب دریاست.

اکرانوپلان چیست؟

اکرانوپلان یا هواگرد اثر زمین، ترکیبی از کشتی و هواپیما است. این پرنده ها بدون لمس آب در فاصله ای بسیار کم از سطح آب پرواز می نمایند. سازمان دنیای دریانوردی (آیمو) اکرانوپلان را در دسته بندی کشتی ها قرار می دهد. هر چند که اصول کار آن ها هیچ شباهتی به کشتی ندارد.

اکرانوپلان با پرواز در ارتفاع حدود 5 متری سطح آب می تواند به سرعت بالایی دست پیدا کند که برای کشتی های معمولی ناممکن است. آن ها در بعضی اصول همچون هاورکرافت ها و هیدروفویل ها عمل می نمایند.

کانسپت آمریکایی اکرانوپلان

از بعد نظامی پرواز در ارتفاع پایین تشخیص این پرنده را تا حدودی برای رادار سخت می نماید و از این همین رو ارتش شوروی اقدام به سرمایه گذاری روی این مفهوم کرد.

تعیین نیست که رادارهای کنونی تا چه حد توانایی برای تشخیص این پرنده ها دارند اما قطعا لمس نکردن آب کار کشف آن ها را برای زیردریایی ها سخت می نماید.

آمریکا دنبال چیست؟

مفهومی که آمریکایی ها در زیرمجموعه بویینگ دنبال می نمایند، ساخت هواگردی آب نشین است با بالاهایی نصب شده در قسمت فوقانی از پس انجام عملیات در هر شرایطی در دریا برآید.

یکی از مسائل ساخت چنین پرنده بزرگ الجثه ای که در نزدیکی آب پرواز می نماید، سیستم کنترل قابل اتکا است که بتواند به موقع به امواج و دیگر موانع موجود واکنش نشان دهد.

قطعا پرواز در این شرایط نیاز به حسگرها، آویونیک و سیستم های الکترونیکی متفاوتی دارد.

دارپا در طرح خود خواهان پرنده ای با برد عملیاتی 10 هزار کیلومتر شده است که با استفاده از اثر زمین در ارتفاع 5 متری سطح آب پرواز کند و قادر به حمل نیرو و تجهیزات سنگین نظامی باشد.

هیولای دریای خزر

اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دهه 1980 میلادی Lun یا همان هیولای دریای خزر را به دنیا معرفی کرد. این هیولای پرنده از 8 موتور توربوفن کوزنتسف ان کی-87 بهره می برد.

بیشینه سرعت کروز هیولای دریای خزر به 550 کیلومتر در ساعت می رسید. این کشتی پرنده برای نابودی اهداف سطحی به موشک های پی-270 موسکیتو مجهز شده بود.

اکرانوپلان شوروی مشهور به هیولای دریای خزر

شوروی در نهایت فقط یک مدل از این کشتی پرنده ساخت که در سال 1987 به ناوگان دریای سیاه ملحق شد. عمر هیولای دریای خزر کوتاه بود و در دهه 1990 بازنشسته شد.

روسیه در ادامه قصد داشت مدلی از این پرنده را در نقش بیمارستان صحرایی بسازد که هیچگاه به انتها نرسید.

در سال 2020 این هیولا به ساحلی دورافتاده در داغستان منتقل شد تا به یک موزه تبدیل گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "آمریکا هیولای دریای خزر را بیدار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا هیولای دریای خزر را بیدار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید