آیا حفظ فاصله 2 متری برای پیشگیری از انتقال کرونا کافی است؟

به گزارش عینک آفتابی، یک توصیه رایج در دوران شیوع کرونا حفظ فاصله جسمی دست کم 2 متری از دیگران است، اما یک آنالیز جدید نشان می دهد که این میزان فاصله گیری ممکن است همواره کافی نباشد.

آیا حفظ فاصله 2 متری برای پیشگیری از انتقال کرونا کافی است؟

به گزارش عینک آفتابی به نقل از وب ام دی پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و انستیتو تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) در این آنالیز دریافتن که قطرک های تنفسی ایجاد شده به علت سرفه کردن، عطسه کردن یا آواز خواند ممکن است فقط در چند ثانیه به فاصله 8 متری برسند.

دستورالعمل رعایت فاصله 2 متری بر اساس یک سناریوی بسیار ساده سازی شده است که فقط چگونگی انتقال قطرات عظیم یا قطرات کوچک هواپخش تنفسی را در نظر می گیرد، و عوامل دیگر به حساب نمی آورد.

اما انتقال ویروس ها پیچیده تر از اینها است. این انتقال به طیفی از قطرک ها در اندازه های متفاوت و فعالیتی که این قطرک ها وارد هوا نموده است، بستگی دارد.

این پژوهشگران آنالیز های منتشرشده ای را بازبینی کردند که میزان فاصله ای که قطرک های تنفسی حاوی ویروس کرونا و نیز سایر ویروس ها در شرایط متفاوت می پیمایند، ارزیابی نموده بودند.

آنها بر اساس یافته هایشان الگوی بهتری را برای هدایت درباره فاصله گیری اجتماعی پیشنهاد می نمایند. این راهنما باید شرایط مانند اینکه تعداد افراد جمع شده چقدر هستند، فاصله بین افراد در چه حدی است و آیا افراد ماسک زده اند یا نه را در نظر بگیرد.

با توجه به این راهنما در محیط سربسته با تهویه ناکافی که افراد در آن فریاد می زنند یا آواز می خوانند و ماسک هم نزده اند، شرایطی پرخطر شمرده می گردد. اما فضای باز با تهویه کافی، با تراکم کمتر افراد، که افراد حاضر در آن ساکت هستند و ماسک زده اند، کم خطر است.

بنابران در شرایط پرخطر احتیاج به محافظت بیشتر وجود دارد و در شرایط کم خطر آزادی عمل افراد بیشتر است و حتی ممکن است بتوان در بعضی موقعیت ها به شرایط طبیعی بازگشت.

بنابراین بهترین فاصله گیری اجتماعی به عوامل بسیاری بستگی دارد که در مجموع خطر انتقال ویروس را معین می نمایند.

بنابراین دستورالعمل هایی که در این باره منتشر می گردد باید این تفاوت در شرایط را در نظر بگیرند و هدایت روشنی درباره فعالیت هایی که بیشترین خطر را دارند،

کارشناسان می گویند باید به خطر انتقال ویروس کرونا مانند دود سیگار فکر کرد. موقعی که موضوع استنشاق دود سیگار مطرح است، کاملا معین است که باید به فاصله ای بیش از 2 متر فکر کرد.

در مجموع فضاهای سربسته از فضاهای آزاد خطرناک تر هستند. هر چه قطرک ها کوچکتر باشد، تا فاصله دورتری منتشر می شوند. همچنین نوع فعالیت افراد، حرکت هوا درون اطاق، رطوبت هوا و مدت بودن فرد در اطاق هم مهم است. بالاخره اینکه بار ویروسی یعنی میزان ویروسی که در راه های هوایی افراد دچار عفونت وجود دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است، باید در نظر گرفته گردد.

بنابراین برای میزان فاصله گیری جسمی تان از دیگران باید همه این چیزها در نظر بگیرد. اگر افراد ماسک زده باشند، در حال فریاد زدن نباشند، علائم بیماری را نداشته باشند، ماسک هایشان را برندارند و تهویه خوبی در اطاق وجود دارد، ممکن است فاصله گیری 2 متری کافی باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا حفظ فاصله 2 متری برای پیشگیری از انتقال کرونا کافی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا حفظ فاصله 2 متری برای پیشگیری از انتقال کرونا کافی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید