افزایش ابتلای خانوادگی به واریانت دلتا ، زمان مناسبی برای دهن کجی به نکات بهداشتی نیست

به گزارش عینک آفتابی، با توجه به کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی و افزایش ابتلای خانوادگی به واریانت دلتا، در آینده شاهد عوارض جسمی و روحی متعددی در بین خانواده ها خواهیم بود.

افزایش ابتلای خانوادگی به واریانت دلتا ، زمان مناسبی برای دهن کجی به نکات بهداشتی نیست

به گزارش عینک آفتابی به نقل از عینک آفتابی، از آغاز پیک پنجم، با توجه به قدرت سرایت بالای واریانت دلتا، شاهد سیر صعودی افزایش شهر های قرمز و موارد مبتلا و بستری هستیم. از سوی دیگر، ابتلای افراد کم سن و سال به کرونا در این پیک، نسبت به پیک های قبلی بیشتر است و متخصصان به صورت مداوم هشدار های مراقبتی خود را اعلام می کنند.

در حال حاضر جهش، اندازه سرایت پذیری را افزایش داده است و هیچ راهی جز رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و رعایت دقیق و اصولی شیوه نامه های بهداشتی برای مهار همه گیری نداریم.

متاسفانه طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، شاهد کاهش رعایت شیوه نامه ها به زیر 50 درصد هستیم و نتیجه این ساده انگاری و عدم رعایت، افزایش ابتلا و سیر صعودی مراجعان کروناست.

مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مصاحبه با عینک آفتابی گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش سرایت پذیری واریانت دلتا نسبت به سایر جهش های ویروس کرونا، قدرت سرایت پذیری ویروس، در حد آبله مرغان اعلام شده است که می توان گفت یکی از بالاترین اندازه سرایت پذیری در بین ویروس های شناخته شده است و تنها تفاوت آن با سایر ویروس هایی که قدرت سرایت پذیری بالا دارند این است که قدرت کشندگی بیشتری دارد.

یونسیان افزود: دلیل بروز ابتلا های خانوادگی قدرت انتقال بالای جهش دلتاست، زیرا اگر فردی از اعضای خانواده که تا به امروز به این ویروس مبتلا نشده است به این جهش مبتلا شود تا زمان تشخیص، سایر اعضای خانواده را هم مبتلا می کند.

او ادامه داد: این ویروس به گونه ای است که انتقال و سرایت پذیری آن، قبل از اینکه علائم بیماری معین شود، آغاز می شود. در نتیجه همه افراد باید احتیاط لازم را داشته باشند و بر استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی مداومت کنند.

این متخصص اپیدمیولوژی بیان نمود: منطقی نیست از مردم توقع داشته باشیم که حتی در خانه های خود ماسک بزنند، ولی باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مراقبت های جدی از ورود ویروس به خانه پیشگیری کرد یعنی به هیچ نام در مرنامی که حضور در آن ضرورتی ندارد شرکت نکنیم و در فضا های بسته و بدون تهویه مناسب و همچنین در تجمعات مختلف قرار نگیریم و کمترین تماس با سایر افراد نداشته باشیم همچنین مداومت بر استفاده از ماسک به ویژه در فضا های سربسته و عمومی، همچنان توصیه می شود.

او گفت: توصیه ما این است در صورت لزوم و نیاز به خرید های ضروری، افراد از فروشگاه های بزرگی که فضای کافی و تهویه مناسب و امکان پراکنده شدن افراد در آن وجود دارد استفاده کنند.

ابتلای خانوادگی به دلتا

او اظهار کرد: تنها راه عملی پیشگیری از ابتلا های خانوادگی این است که اول مراقب خودمان باشیم، زیرا پس از ظهور علائم بیماری کل خانواده مبتلا خواهند شد.

با توجه به تشابه بسیار زیاد علائم واریانت دلتا با سرماخوردگی و همچنین بروز علائم گوارشی، افراد تصور می کنند به مسمومیت غذایی مبتلا شده اند و اقدامی برای انجام پی سی آر، انجام نمی دهند، همین امر منجر به تکثیر سریع ویروس در بین اعضای خانواده می شود و در بعضی موارد، به دلیل مراجعه دیرهنگام، بخش زیادی از ریه درگیر می شود و ناچار به بستری بیماری می شویم.

علاوه بر تمام عوارض جسمی و فیزیولوژیکی که ویروس کرونا بر افراد می گذارد و در پی افزایش ابتلای خانوادگی، در آینده ای نه چندان دور، شاهد بروز عوارض روحی روانی در افراد به ویژه در بچه ها و نوجوانان خواهیم بود.

واریانت دلتا بیشتر از تمام جهش هایی که کرونا تا امروز داشته، بچه ها و نوجوانان را درگیر می کند، در حدی که در این پیک، بخش اطفال بعضی از بیمارستان ها، مملو از بچه ها مبتلا به کروناست. بعضی از متخصصان سیر صعودی ابتلای بچه ها را نتیجه ابتلا های خانوادگی و نتیجه ساده انگاری می دانند.

اما بروز بیماری در بچه ها علاوه بر عوارضی که بر سلامت جسمی آن ها دارد، از نظر روانی هم تاثیرات منفی روی آن ها می گذارد به این دلیل که بچه ها در سنین پایین درکی از بیماری های حاد و بستری در بیمارستان و حتی ابتلای پدر و مادر و از دست دادن عزیزانشان، ندارند.

مجید صادقی روانپزشک و رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در مصاحبه با عینک آفتابی اظهار کرد: بروز پیک های پی در پی و تازه کرونا، اثرات منفی بر جسم و روان افراد می گذارد. با توجه به بررسی های انجام شده، شاهد ابتلای بچه ها و افراد کم سن و سال به جهش تازه دلتا هستیم این در صورتی است که در گونه های قبلی کرونا بچه ها و نوجوانان کمترین اندازه ابتلا را داشتند.

صادقی افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد ابتلای خانوادگی افراد به ویروس کرونا هستیم، در این شرایط پدر و مادر یک کودک، به دلیل ابتلای خودشان نمی توانند به خوبی از کودک بیمارشان مراقبت کنند.

ابتلای خانوادگی کرونا

این روانپزشک بیان نمود: ابتلای خانوادگی به کرونا، پیامد های روانی مختلفی بر بچه ها و نوجوانان می گذارد. به طور مثال به دلیل ابتلا و بستری پدر و مادر یک نوجوان در سن رشد، برای مدتی بستگان درجه یک و یا درجه 2 باید سرپرستی نوجوان را برعهده بگیرند و نوجوان شرایط خاص و متفاوتی را باید تجربه کند همچنین با توجه به امکان ابتلای خود نوجوان امکان امید بخشی و نزدیک شدن به او وجود ندارد و همه این موارد در کنار هم منجر به آسیب های روحی می شود.

این روانپزشک و رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران، ادامه داد: گاهی کودک سالم است، ولی به دلیل ابتلای پدر و مادر یا سایر اعضای خانواده و با توجه به اهمیت قرنطینه در این بیماری، رها می شود و اعضای خانواده اش نمی توانند از او مراقبت کنند. همچنین در صورت ابتلای کودک به دلیل خاص بودن شرایط بیماری، نگهداری و مراقبت از او برای خانواده سخت می شود.

او گفت: در مواردی هم پدر و مادر یک کودک یا نوجوان به دلیل ابتلا به کرونا از دست می فرایند و این مسئله تاثیرات بسیار وحشتناک و جبران ناپذیری بر روان کودک یا نوجوان می گذارد و سلامت روان بچه ها آسیب جدی میبیند.

او ادامه داد: مفهوم بیماری و مرگ برای بچه ها خیلی شناخته شده نیست، ولی برای نوجوان به ویژه نوجوانان در حال بلوغ این مفاهیم کاملاً مشهود است همچنین بیماری شدید و از دست دادن نزدیکان نوجوان می تواند تاثیرات مخربی بر روان نوجوانان در سن رشد بگذارد.

صادقی اظهار کرد: با رعایت نکات بهداشتی به ویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ارتباط افراد با یکدیگر محدود شده است و همین مسئله هم به نوبه خود تاثیرات منفی بر روان افراد می گذارد، اما خانواده ها باید توجه داشته باشند که با استفاده از ارتباط مجازی رابطه خود با آشنایان و اقوام و خویشان را حفظ کنند.

او گفت: نکته دیگر در بحث ابتلای خانوادگی این است که افراد به چند دلیل نمی توانند پس از دست دادن نزدیکانشان در مواجهه با آسیب های روانی قرار نگیرند؛ یکی به این دلیل که فضای مکان هایی که برای خاکسپاری در نظر گرفته می شود به شدت آلوده است و امکان حضور در آنجا وجود ندارد همچنین به دلیل عدم برگزاری مرنام هفتم، چهلم یا سالگرد، افراد نمی توانند در بازه های زمانی مختلف احساسات خود را تخلیه کنند و از دلگرمی و دلداری دادن نزدیکانشان بهره مند بشوند و در نتیجه بهداشت روان آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد.

همه این تاثیرات منفی جسمی و روانی نتیجه ساده انگاری همه گیری کروناست. در حال حاضر و با توجه به شرایط نسبتا بحرانی بیمارستان های کشور، دهن کجی کردن به شیوه نامه های بهداشتی، اصلا منطقی نیست. بخاطر سلامت خود و اطرافیانمان هم که شده باید مراقبت و دقت نظر بیشتری داشته باشیم.

منبع: جام جم آنلاین

به "افزایش ابتلای خانوادگی به واریانت دلتا ، زمان مناسبی برای دهن کجی به نکات بهداشتی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ابتلای خانوادگی به واریانت دلتا ، زمان مناسبی برای دهن کجی به نکات بهداشتی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید