حمایت از کسب و کارهای نوپا بدون هیاهوی تبلیغاتی انجام گردد

به گزارش عینک آفتابی، محمد صابری در مصاحبه با خبرنگاران، نداشتن الگوی مناسب و دکترین تامین اقتصادی و سرمایه گذاری روی طرح های کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات را مهمترین عامل به انتها نرسیدن ایده های نوآورانه عنوان نمود.

حمایت از کسب و کارهای نوپا بدون هیاهوی تبلیغاتی انجام گردد

وی گفت: در حال حاضر هر وزارتخانه، سازمان و ارگانی به شکلی از فعالیت های کسب و کارهای آنلاین حمایت می نمایند که البته به دلیل نداشتن پروتکل و مدل منسجم سرمایه گذاری این طرح های کارآفرینی اغلب یا به خاتمه نمی رسند و یا به دلیل شیوه های نادرست حمایتی به سرعت ورشکسته می شوند.

این کارشناس فناوری اطلاعات توضیح داد: اعطای وام های خود اشتغالی، ارائه بسته های حمایتی و اجرای شو و برنامه های تلویزیونی کسب و کار، اگرچه در ظاهر نشان از حمایت دارند ولی واقعیت این است که این نامناسب ترین مدل حمایتی از مشاغل نوظهور است.

صابری ادامه داد: اعطای وام خود اشتغالی برای یک کسب و کار مجازی که اغلب مدل درآمدزایی و بازاری درستی ندارد تنها باعث مقروض و بدهکار شدن این افراد به بانک ها می گردد. چرا که کسب و کار تنها راه اندازی یک خط فراوری نیست بلکه وقتی صحبت از یک شغل می گردد ما در خصوص فرآیندی سخن می گوییم که از پیش فراوری، فراوری، بازاریابی، پخش و فروش را دربر می گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: واقعیت این است که بعضی از دستگاه ها و سازمان ها با ارائه وام و بسته های حمایتی تنها ژست یاری به کارآفرینان را به خود می گیرند و این نوعی از سر خود بازکردن است.

وی با بیان اینکه الگوی حمایتی از طرح های کارآفرینی به جای اعطای وام باید به سرمایه گذاری های مشارکتی تغییر کند، افزود: اگر سازمان ها به جای وام، به سرمایه گذاری و دریافت بخشی از امتیاز کسب و کار اقدام نمایند، برای موفقیت آن کوشش می نمایند و البته این به معنای بنگاه داری سازمان ها و موسسات نیست.

صابری گفت: یکی از الگوهای مناسب و دکترین تامین اقتصادی و سرمایه گذاری روی طرح های کارآفرینی می تواند به این ترتیب باشد که دستگاه های مختلف وارد مشارکت با کارآفرینان در پروژه شده و این همراهی تا مرحله توانمندسازی کارآفرین و اشتغال زایی پایدار ادامه داشته باشد و بعد از چند سال از پروژه ها خارج شده و کل آن را به کارآفرین بومی واگذار نمایند.

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: در این مدل حمایتی دستگاه ها و موسسات و حتی بانک ها باید کمتر از 49 درصد مشارکت را برعهده داشته باشند تا مدیریت اداره کسب و کار برعهده صاحب ایده باشد و پس از اینکه شغل مورد نظر به سودهی کامل رسید و هزینه های سرمایه گذاری به طور کامل بازگشت، دستگاه مورد نظر با کاهش مشارکت خود به شکل پلکانی سهم را به خود صاحب ایده واگذار و از پروژه خارج گردد.

صابری اعلام نمود: دولت و مسئولان برای حمایت از کسب و کارها باید الگوی مناسب و دکترین تامین اقتصادی و سرمایه گذاری داشته باشند وگرنه سخنرانی در همایش ها و هیاهوی تبلیغاتی برای اعطای وام خود اشتغالی و امثالهم، یک فرار رو به جلو برای کم کاری است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "حمایت از کسب و کارهای نوپا بدون هیاهوی تبلیغاتی انجام گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از کسب و کارهای نوپا بدون هیاهوی تبلیغاتی انجام گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید