توجه به مسئولیت اجتماعی سرلوحه بنگاه داری

به گزارش عینک آفتابی، حمید و سعید محمدی، بنیان گذاران دیجی کالا: مسئولیت اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و حمایت از کسب وکارهای بومی و محلی، سه موضوعی که دیجی کالا خود را مقید به توجه به این سه حوزه می داند و آن ها را برترین و مؤثرترین کار برای جامعه می خواند.

توجه به مسئولیت اجتماعی سرلوحه بنگاه داری

اگرچه بعضی توجه به مسئولیت اجتماعی را با امور خیریه ای یکسان می دانند، اما دیجی کالا در این مسیر، بعد از زلزله کرمانشاه در سال 1396، تجربه یاری رسانی خود را بازبینی کرد و برای اثربخشی کار خود در شهریور 1400 به دیجی کالا مهر، با شعار فرصت مهربانی آنلاین رسید.

حمید و سعید محمدی می گویند دیجی کالا مهر از شهریورماه 1400، باهدف ایجاد مسیری ساده، شفاف و مطمئن برای نیکوکاری مشتریان، شروع به کار کرد. دو سال است که مشتریان دیجی کالا می توانند با خرید مستقیم کالاهای مورداحتیاج خیریه های معتبر به خدمت رسانی این مراکز به احتیاجمندان، تحصیل و سوادآموزی، سلامت و درمان، محیط زیست و حیوانات، خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر و فعالیت های مذهبی یاری نمایند. این یاری ها به وسیله دیجی کالا بسته بندی و برای خیریه ها ارسال می گردد.

  • در آیینه آمار

آمارها نشان می دهد در سال 1401 حدود 12.987 نیکوکار 4.9 میلیارد تومان مبلغ نیکوکاری جمع کردند و در این پروژه، 82 موسسه خیریه با دیجی کالا همکاری کردند تا 86.264 کالا به احتیاجمندان اهدا گردد. دیجی کالا بعلاوه کالاهایی را به طور مستقیم به مؤسسه های خیریه اهدا می نماید که در سال 1401، این یاری بیش از 68 هزار کالا به ارزش 7.2میلیارد تومان بوده است.

  • از پویش لبخند تا مهر

یکی از راه های موردتوجه برای خیرخواهی و مسئولیت در قبال جامعه، راه اندازی پویش هایی با اهداف خیر است و دیجی کالا در ادامه مسیر خیرخواهی خود چندین پویش راه اندازی نموده است:

پویش یک کتاب هزار لبخند که با همکاری دیجی کالا مهر و مؤسسه مهرگیتی شکل گرفت. در این پویش 3,800 عنوان کتاب غیردرسی برای مدارس منطقه ها کم برخوردار فراهم شد.

پویش با مهر برای بچه های آسمان باهدف تأمین اقلام ضروری برای آسایشگاه بچه های آسمان که از بچه ها معلول جسمی و ذهنی و بیماران سالمند نگهداری می نماید، راه اندازی شد تا کالای مورداحتیاج این خیریه ازجمله تهویه و خنک نماینده، تلویزیون و سایر امکانات رفاهی فراهم گردد.

پویش پشت نیمکت ها ستاره ها نشسته اند، با این ایده شکل گرفت که همه دانش آموزان -فارغ از محل زندگی یا تولد- باید بتوانند در شرایطی برابر درس بخوانند.12 شهریور 1401، این پویش به صورت مشترک بین دیجی کالا مهر و بنیاد کودک به مدت یک ماه اجرا شد. در این پویش1,195 نفر مشارکت کردند و 5,114 قلم کالا از دسته لوازم التحریر، برای تحصیل دانش آموزان بااستعداد کم برخوردار در شروع سال تحصیلی تأمین شد.

بعلاوه پویش حمایت از مردم زلزله زده خوی بعد از زلزله 5/9 ریشتری در شهر خوی، تشکیل شد؛ برای یاری به هم وطنان یافتن مسیری امن، شفاف و قابل اطمینان برای رساندن اقلام ضروری، چالش بزرگی بود. دیجی کالا مهر با همراهی مؤسسه آگاپه و پس از احتیاجسنجی از هم وطنان زلزله زده، باهدف تأمین کالاهای مورداحتیاج 500 خانوار، از کاربران خود دعوت کرد در این پویش شرکت نمایند. در این پویش 4 روزه 2.826 نفر شرکت کردند و در این مدت، 22,160 قلم کالا شامل 469 بسته غذایی و 514 بسته بهداشتی، معادل بیش از 603 میلیون تومان تهیه و مستقیماً در 16 روستای زلزله زده توزیع شد.

  • حامی کسب وکار محلی

محور دوم موردبحث در نشست ایران برخط 02 ، پایدارسازی کسب وکارهای بومی ومحلی بود؛ حمایت از کسب وکارهای بومی و محلی وSMEهای فعال در شهر و روستا و توجه به محصولات صنایع دستی و کشاورزی در بستر دیجی کالا از گام هایی است تا این افراد کالاهای خود را بدون واسطه به دست مشتری برسانند و حاشیه سود بیشتری نصیب شان گردد. در این طرح 6.765 هزار فروشنده بومی و محلی توانسته اند، بدون احتیاج به واسطه ها، 78000 محصول خود را از هر جای ایران، به راحتی به دست مشتریان برسانند. عدالت در عرضه محصولات، حذف واسطه ها و استفاده از چرخه توانمندسازی دیجی کالا مهم ترین ویژگی های این طرح است.

دیجی کالا سعی نموده برای یاری به پایدارتر شدن کسب وکارهای بومی ومحلی امتیازها و امکاناتی را برای آن ها در نظر بگیرد. تخفیف کمیسیون فروش، آموزش های آنلاین مقدماتی، اختصاص ظرفیت انبار بدون دریافت هزینه و اختصاص ظرفیت تبلیغاتی به شکل رایگان بخشی از امکاناتی است که برای فروشندگان بومی ومحلی در نظر گرفته شده است.

  • چتری سبز برای هوا و زمین

توجه به محیط زیست از مسئولیت های جدی دیجی کالاست و سبزتر از همواره شعار محیط زیستی اش. کاهش اثرات محیط زیستی در فرایند کسب وکار، یکی از مهم ترین مسئولیت های فعالان مالی در دنیا مدرن است. دیجی کالا در مسیر بهینه سازی فرایندها از هوش مصنوعی بهره گرفته و با اجرای پروژه های Optime و PUDO در دو سال گذشته 138 میلیون کیلومتر در مسیر حمل ونقل سفارش ها صرفه جویی نموده و 18 میلیون لیتر مصرف بنزین را در سال گذشته کاهش یافته است.

پروژه هایی مثل بهینه سازی فرایندهای بسته بندی (Packing)، بهینه سازی مسیر حمل ونقل (Optime) و توسعه مراکز تحویل حضوری و کمدهای هوشمند گنجه (PUDO)، پروژه هایی با اثرات بلندمدت در این حوزه هستند. درنتیجه بهینه سازی فرایندهای بسته بندی سفارش ها، در دو سال گذشته 2 هزار تن کارتن صرفه جویی شده که معادل نجات 34هزار درخت است. با بسته بندی هوشمند 20درصد مصرف کارتن کمتر شده و این گامی در مسیر حمایت از محیط زیست و توجه به مسئولیت اجتماعی است.

اما این تنها مسیر دیجی کالا در جامعه نیست؛ همکاران دیجی کالا با شروع به کار پلتفرم کار داوطلبانه دیجی کالایی ها در سال 1401، سعی می نمایند بخشی از ساعات کاری خود را صرف مشارکت در پروژه هایی اجتماعی و محیط زیستی نمایند. کارهایی چون رنگ آمیزی و نوسازی مدارس منطقه ها محروم، تیمار حیوانات آسیب دیده، نظافت مراکز نگهداری از حیوانات آسیب دیده، پاک سازی فضای سبز شهری و درخت کاری و آموزش به بچه ها محروم از انتخاب دیجی کالایی ها برای بهبود حال جامعه ایرانی است؛ آن ها می خواهند مهربانی را از خانه به خانه ببرند.

منبع: مجله شنبه

به "توجه به مسئولیت اجتماعی سرلوحه بنگاه داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه به مسئولیت اجتماعی سرلوحه بنگاه داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید