خبرنگاران جلوگیری از کاهش حجم عضلات با ویتامین C

به گزارش عینک آفتابی، تهران- خبرنگاران- مطالعات جدید نشان می دهد مصرف ویتامین C یکی از روش های موثر برای جلوگیری از تحلیل عضلات بر اثر افزایش سن است.

خبرنگاران جلوگیری از کاهش حجم عضلات با ویتامین C

به گزارش روز آدینه پایگاه خبری ساینس، به از دست رفتن و زوال توده ماهیچه های اسکلتی بدن به دلیل پیری سارکوپنیا گفته می گردد. به مرور زمان و با افزایش سن، حجم و قدرت عضلات کاهش می یابد. استحکام عضلات یکی از مهمترین نشانه های بدن سالم است. با تضعیف عضلات، اندام های داخلی بدن و به ویژه استخوان ها آسیب پذیر می شوند.

معمولا توده عضلانی پس از 50 سالگی، حدود 1.5 درصد در سال کاهش می یابد، این میزان پس از 60 سالگی به 3 درصد در سال می رسد. از دست دادن توده عضلات علاوه بر کاهش توانایی و قدرت انجام فعالیت های روزانه، احتمال شکستگی استخوان ها را نیز پس از زمین خوردن افزایش می دهد.

مطالعات محققان دانشگاه ایست انگلیا در انگلیس نشان می دهد مصرف ویتامین C از سلول ها و بافت ها در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می نماید. رادیکال های آزاد یکی از مهمترین دلایل کاهش حجم و تراکم عضلات با افزایش سن هستند.

این مطالعه با آنالیز بیش از 13 هزار فرد 42 تا 82 سال نشان می دهد افرادی که در رژیم خود از ویتامین C استفاده می نمایند، نسبت به هم سن و سالانی که این رژیم غذایی را ندارند، توده عضلانی بیشتری دارند و بر اساس این مطالعه حدود 60 درصد مردان و 50 درصد زنان به میزان کافی ویتامین C مصرف نمی نمایند.

مرکبات، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، انواع کلم، اسفناج، خربزه و طالبی، شلغم، فلفل دلمه ای، آناناس، نخود فرنگی و کیوی سرشار از ویتامین C هستند.

محققان به سالمندان توصیه می نمایند که برای جلوگیری از کاهش حجم و قدرت عضلات، پروتئین های گیاهی و حیوانی مصرف نمایند.

استفاده از پروتئین حیوانی به دلیل چربی و افزایش اوره، محدودیت دارد و استفاده از گوشت سفید توصیه شده است؛ ولی استفاده از پروتئین های گیاهی هیچ محدودیتی ندارد.

استحکام عضلات یکی از مهمترین عوامل طول عمر محسوب می گردد. استفاده از دارو برای افزایش حجم عضلات روش نادرستی است و اثرات سوء دارد؛ در مقابل ورزش های کششی و استقامتی و استفاده از موادغذایی طبیعی برای استحکام عضلات توصیه شده است.

بعضی از مواد غذایی موثر در تقویت عضلات عبارتند از:

لوبیا

ماست

روغن زیتون

گوشت آهو

پنیر

سیب

گوشت گاو و گوساله

عدس

اسفناج

برنج قهوه ای

صدف

بادام

سیب زمینی

مرغ

موز

تخم مرغ

بلغور جوی دوسر

ماهی

گوشت بوقلمون

شیر

انواع توت

دانه کتان

آجیل

کلم بروکلی

گوجه فرنگی

پرتقال

هویج

آب

گردو

چای سبز

مطالعات محققان دانشگاه ایندیانای آمریکا نشان می دهد که مکمل روغن دریایی نیز در بهبود آسیب دیدگی عضلات هم در سالمندان و هم در ورزشکاران موثر است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران جلوگیری از کاهش حجم عضلات با ویتامین C" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جلوگیری از کاهش حجم عضلات با ویتامین C"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید