خوابیدن خلبان حین پرواز، امنیت پرواز را بیشتر می نماید
به گزارش عینک آفتابی، با اینکه شاید تعداد زیادی از مسافران نسبت به خوابیدن خلبان در حین پرواز حس خوبی نداشته باشند، اما شواهد علمی نشان داده است که همین خواب کوتاه می تواند امنیت پرواز را بهبود دهد.
خلبان ها اغلب خسته هستند. یکی از نمونه های غیرمتعارف در سال 2008 رخ داد، زمانی که خلبان و یاری خلبان هر دو در حین پرواز خوابشان برد و از شهر هاوایی که باید در آن فرود می آمدند، عبور کردند؛ همین قضیه باعث تعلیق مجوز خلبان و همین طور اخراج او شد. در اتفاقی نوتر در سال 2017، خلبان های بسیار خسته نزدیک بود روی هواپیمای دیگری در فرودگاه سان فرانسیسکو فرود بیایند. با عینک آفتابی همراه شوید تا از مزایای خوابیدن خلبان ها در طول پرواز بیشتر بدانید.
اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های داخلی یا خارجی را دارید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز عینک آفتابی بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر تهیه کنید. استفاده از عینک آفتابی باعث می گردد تا احتیاجی نباشد برای پیدا کردن برترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را آنالیز کنید و آخرین قیمت ها از آژانس های سرشناس را یک جا مشاهده کنید.
به عنوان مثال، آغاز فعالیت کاری خلبانی از یک ایرلاین مهم تجاری در پنج عصر در فلوریدا، اتفاق غیرمعمولی به شمار نمی رود، او یک ساعت بعد، با اولین پروازش از زمین بلند می گردد و در طی سفری پنج ساعته حدود ساعت هشت شب به کالیفرنیا می رسد. سپس استراحت کوتاهی انجام می دهد و آماده پرواز کوتاه 90 دقیقه ای به شهر دیگری در کالیفرنیا می گردد. زمانی که برای پرواز دوم خود در فرودگاه بر زمین می نشیند، او 6.5 ساعت از 9 ساعت گذشته را در کابین خلبان سپری نموده است و بعلاوه سه منطقه زمانی از جایی که محل کارش را آغاز کرد، فاصله دارد و بدنش فکر می نماید که اکنون ساعت دو صبح است. شکی نیست که این خلبان خسته است و خوش شانس بوده که برای تعمیر هواپیما و تأخیر به علت شرایط آب و هوایی، هیچ تغییری در برنامه پروازها به وجود نیامده است.
صنعت هواپیمایی و اداره هوانوردی فدرال آمریکا به منظور کاهش خستگی خلبان ها، اقداماتی انجام داده اند، با این حال بسیاری از خلبان ها و سایرین از این بابت نگران هستند که هر دو خلبان باید در تمام طول پرواز، بیدار و هوشیار باشند، در نتیجه یک یا هر دو خلبان محتمل است که با علائم خستگی روبرو شوند. یکی از راهکارهای احتمالی این است که به خلبان ها اجازه داده گردد تا در کابین خلبان، برای مدت کوتاهی بخوابند. پژوهشی روی نظر مسافران درباره صنعت هواپیمایی اجرا شده بود که نشان می داد آن ها نسبت به این ایده به دیده شک و تردید نگاه می نمایند، اما شاید وقتی که بفهمند که خوابیدن خلبان ها در کابین چطور به امنیت بیشتر پروازشان یاری می نماید، احساس بهتری به این موضوع داشته باشند.
محدودکردن زمان کاری خلبان ها
پیش بینی یا تشخیص خستگی در خلبان ها سخت است؛ به خصوص که خلبان ها با وجود خستگی معمولاً می توانند از باند بلند شوند، پرواز نمایند و فرود ایمنی داشته باشند.
حتی زمانی که اتفاق بدی رخ می دهد، محققان حادثه شواهد چندانی از خستگی خلبان ها پیدا نمی نمایند، به جز اینکه شاید صدای خمیازه کشیدن آن ها را در صدای ضبط شده کابین بشنوند. اداره هوانوردی فدرال آمریکا در سال 2014، اولین قوانین استراحت خلبان ها در 60 سال گذشته را اجرایی کرد که مدت زمان کلی کار خلبان ها و ساعت های پرواز در یک روز را بسته به زمان آغاز شیفت خلبان ها، محدود می نماید. این قوانین بعلاوه روندی را به وجود آورده است که خلبان ها می توانند بدون اینکه از طرف ایرلاین یا دولت توبیخ شوند، خستگی خود را گزارش دهند.
استراحت در کابین خلبان
یک چُرت کوتاه می تواند سطح هوشیاری خلبان ها را بهبود بخشد؛ به همین علت بعضی هواپیماها، تخت خواب هایی برای خلبان ها و سایر کادر پرواز مهیا نموده اند؛ اما هواپیماهای کوچک تر فاقد فضای کافی برای تخت هستند. در پروازهایی که بیشتر از هشت ساعت طول می کشند، باید خلبان دیگری نیز در هواپیما حضور داشته باشد تا خلبان ها بتوانند به صورت چرخشی استراحت نمایند. طبق مقررات ایالات متحده آمریکا، در پروازهای کوتاه تر باید هر دو خلبان در تمام مدت زمان پرواز بیدار باشند، بدون اینکه فرصتی برای استراحت در طول پرواز برای آن ها در نظر گرفته شده باشد.
بعضی از کشورها از جمله کانادا و استرالیا به خلبان ها اجازه می دهند در کابین خلبان چرت بزنند. در اتفاقی در چین، خلبانی که در حین چرت زدن مشاهده شده بود، با اقدامات انضباطی روبه رو شد. طبق طرحی رسمی موسوم به خواب کنترل شده در محل، به خلبان ها اجازه چرت زدن در کابین خلبان داده می گردد. در این طرح، سیاست ها و روندهایی معین شده است که طبق آن، خلبان ها می توانند استراحت نمایند. به عنوان مثال در دفترچه راهنمای پرواز ایر کانادا آمده است، خلبانی که قصد استراحت دارد باید به یاری خلبان و یکی از مهمانداران اطلاع دهد. خلبان نمی تواند بیشتر از 40 دقیقه بخوابد و باید حداقل نیم ساعت قبل از فرود هواپیما، بیدار باشد. پس از خواب، 15 دقیقه زمان می برد تا خلبان به طور کامل بیدار گردد و به همین علت در این مدت زمان نمی تواند پرواز هواپیما را به دست بگیرد، مگر آنکه در شرایط اضطراری احتیاج به یاری وجود داشته باشد.
نظر مسافرها نسبت به خوابیدن خلبان ها
برای اینکه معین گردد، مسافران چه نظری راجع به خوابیدن خلبان ها در طول پرواز دارند، پژوهش هایی اجرا شده است. به طور کلی، مردم وقتی می فهمند که خلبان ممکن است در حین پرواز بخوابد، تمایل کمتری برای پرواز با آن هواپیما دارند و در این میان تمایل مسافران زن در مقایسه با مردها بسیار کمتر است.
در این پژوهش ها معین شد که مسافران از مزایای چرت زدن خلبان ها بی اطلاع هستند و طرز فکرشان بیشتر ریشه در ترس دارد. بعضی پژوهش های قبلی نشان داده بود که وقتی مسافران به ارزش یک رویه نو پی می برند، حس بهتری به آن خواهند داشت.
این طور به نظر می رسد، ارائه شرح راجع به اینکه چطور خلبان هایی که استراحت بیشتری دارند، پرواز ایمن تری را رقم می زنند، باعث می گردد مسافران هنگام پرواز با هواپیمایی که اجازه اجرای طرح خواب کنترل شده در محل را دارد، احساس رضایت داشته باشند.
نظر خلبان ها نسبت به خوابیدن حین پرواز
در پژوهشی از خلبان ها سؤال شد که نظرشان درباره استراحت در حین پرواز چیست و مشاهده شد نسبت به افراد غیرخلبان، شوق و اشتیاق بیشتری دارند. 70 درصد خلبانان موافق اجرای طرح خواب کنترل شده در محل بودند. به طور میانه کلیه شرکت نمایندگانی که در این نظرسنجی حضور داشتند، احساس می کردند که خواب 45 دقیقه ای باید مورد تأیید قرار بگیرد، این خواسته به پیشنهاد 40 دقیقه ای ارائه شده در شواهد علمی، خیلی نزدیک است. آن ها بعلاوه اذعان کردند که خلبان باید حداقل 30 دقیقه قبل از فرود بیدار باشد.
به طور کلی شرکت نمایندگان فکر می کردند که مسائل بسیار کمی در ارتباط با طرح مذکور وجود دارد و می تواند برای خلبان ها مفید باشد. با این حال، بعضی خلبان ها نسبت به پیامدهای ناخواسته اجرای این طرح ابراز نگرانی کردند؛ چراکه ایرلاین ها با علم به اینکه خلبان ها می توانند در طول پرواز، خواب کوتاهی داشته باشند، شاید وسوسه شوند که برنامه های پرواز سختگیرانه تری اعمال نمایند که به این ترتیب، هرگونه مزایای ناشی از این طرح از بین خواهد رفت.
شرکت نمایندگان بعلاوه صحبت هایی داشتند درباره اینکه چطور این روش در حال حاضر در ایرلاین های بین المللی نظیر ایر کانادا و کانتاس با موفقیت در حال استفاده است. کادر پروازی این شرکت های هواپیمایی تا به امروز شکایت گسترده ای درباره سوء استفاده از روش های برنامه ریزی پرواز ثبت ننموده اند و هیچ یک از پاسخ دهندگان نظرسنجی که در این ایرلاین ها خدمت می نمایند، شکایتی راجع به این مشکل بالقوه نداشته اند.
در مجموع، پژوهش های علمی درباره مزایای خواب کوتاه خلبان ها در حین پرواز، شواهدی تجربی ارائه نموده اند، هرچند مسافران تاحدودی نسبت به این قضیه مردد هستند. خلبان ها هم حمایت خود را از این طرح نشان داده اند. بدیهی است که خستگی خلبان ها می تواند تهدیدی برای صنعت هوانوردی در سراسر دنیا باشد. با توجه به شواهد علمی که مهر تأییدی بر لزوم استراحت خلبان ها برای برطرف با خستگی در طول پرواز می زند، واضح است که توجه به این موضوع می تواند ایمنی هوانوردی را بهبود ببخشد. شاید حالا وقت آن رسیده باشد که به خلبان ها اعتماد کنیم تا هواپیماها را راهنمایی نموده و در زمان احتیاج استراحت نمایند تا به این ترتیب، پرواز ایمن تری را برای ما رقم بزنند.
یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط های هواپیما از آژانس های هوایی معتبر و جستجوی بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می توانید از بزرگ ترین موتور جستجوی پرواز در عینک آفتابی استفاده نموده و با اطمینان کامل از فروشنده های معتبر خرید کنید.
منبع: کجارو / edition.cnn.com