درسی که از شهید شهریاری گرفتیم در کتاب استاد منعکس شد

به گزارش عینک آفتابی در یازدهمین قسمت از برنامه مثبت کتاب، فاطمه شایان پویا میهمان این برنامه بود و راجع به کتاب استاد که مجموعه خرده روایت هایی درباره دکتر مجید شهریاری است، صحبت کرد. این کتاب در سال 98 در انتشارات شهید کاظمی، به چاپ رسید. روایت های این کتاب ماحصلی از مصاحبه ها و مطالعات میدانی که از دانشجوها و همکاران استاد و تمامی افرادی که به نحوی درسی از شهید شهریاری گرفتند، جمع آوری شده است.

درسی که از شهید شهریاری گرفتیم در کتاب استاد منعکس شد

هنگامی که از شایان پویا راجع به روایت نویسندگی اش سؤال شد، وی در پاسخ جواب داد: بنده در دوران تحصیلم، علاقه زیادی به نویسندگی داشتم و آقای سید مهدی شجاعی و رضا امیرخانی همیشه از نویسندگان موردعلاقه ام بودند اما هیچ موقعی خودم را به نویسندگی نزدیک نمی دیدم و الآن هم خود را نویسنده نمی دانم. چندین سال به صورت روزانه یادداشت های می نوشتم و دوران دانشجویی هم در نشریات دانشگاه فعالیت می کردم با این حال دوره ای را برای نویسندگی طی نکرده بودم. زمانی که استاد شهریاری ترور شدن، من در نسبت با این اتفاق و بعد از شرکت در مرنام شان پستی را صفحه اینستاگرامی خودم گذاشتم، به همین واسطه یک نفر به بنده پیغام داد و براساس نوشته ام به من توصیه کرد تا داستان زندگی شهید شهریاری را بنویسم. پس از این اتفاق، فرایند جمع آوری اطلاعات را شروع کردم و به همین دلیل آثاری را در خصوص ایشان بود آنالیز کردم و به همین جهت دریافتم که کتاب های موجود خیلی کامل نیستند.

در ادامه نویسنده درباره سیر و روند پیش برد کار به اختصار شرح داد: ابتدای نگارش این کتاب، فرایند ساده تر پیش رفت ولی ادامه فرایند موجب دریافت شخصیت پیچیده تری از مجید شهریاری شد و ابعاد جدیدی از زندگی و شخصیت ایشان را برایم گشود. این اثر و نگارش آن باعث ورودی حرفه ای و جدی ام به حوزه نویسندگی شد و این که دریافتم چه حیطه ای از ادبیات و نویسندگی موردعلاقه ام است.

نویسنده درباره این که ضرورت نگارش این کتاب را چگونه دریافته، شرح داد: در ایام دانشجویی و تجربه فضای دانشگاه این احساس در من شکل گرفت که چقدر دانشگاه به امثال مجید شهریاری نیازمند است. چراکه فردی با مختصات اخلاق و صفات مجید شهریاری به عنوان استاد و رابطه ایشان با دانشجویان قابل توجه است و نگارش این شرایط، ترسیم این شخصیت را برای دیگر دوستان ممکن می سازد. علت نام گذاری کتاب نیز همین مسئله درس گرفتن از استاد است و این که کتاب بتواند چنین فرصتی را مهیا کند. از این روی وقتی انتشارات نام استاد را برای کتاب به من پیشنهاد داد، مخالفتی نکردم.

فاطمه شایان پویا در رابطه با روند نگارش اثر گفت: برای نگارش کتاب تحقیقات و پژوهش بسیار امر ضروری و مورد نیازی است و من به همین جهت این امر را جدی دنبال کردم و به علت آن که شاگرد استاد شهریاری بودم تحقیقات میدانی جدی تر پیگیری کردم. همکلاسی ها، دوستان و نزدیکان استاد، به علاوه خانواده ایشان سوژه های مصاحبه ای من بودند و از همین طریق خاطرات را جمع آوری کردم. دیگر سوژه من برای مطالب این کتاب علایق استاد بود. استاد شهریاری علاقه و ارادت زیادی به حافظ داشتند و من هم به همین منظور فصل بندی کتاب را به نحوی انجام دادم تا هر فصل با یکی از ابیات حافظ هم خوانی داشته باشد.

در آخر گفت و گو نویسنده از عوامل برنامه تشکر کرد و در پاسخ به این که مخاطبین این کتاب چه کسانی می توانند باشند، شرح داد: من اقشار مختلفی را دیدم که کتاب را مطالعه کردند و به همین دلیل قشربندی خاصی را در نسبت با مخاطبین انجام نمی دهم اما هدفم از نوشتن کتاب بیش تر معطوف به فضای دانشجویی بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "درسی که از شهید شهریاری گرفتیم در کتاب استاد منعکس شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درسی که از شهید شهریاری گرفتیم در کتاب استاد منعکس شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید