کتابخانه بادلین، قدیمی ترین کتابخانه شهر آکسفورد

به گزارش عینک آفتابی، کتابخانه بادلین | Bodleian Library

آکسفورد، یکی از شهرهای کشور انگلستان است که در جنوب شرقی این کشور واقع شده است و به علت دانشگاه معتبری که در آن وجود دارد شهر نام آشنایی است. این شهر از لحاظ آثار فرهنگی و تاریخی در سطح بالایی قرار گرفته است و یکی از عالی ترین دانشگاه های دنیا در شهر آکسفورد قرار گرفته است. در این مطلب خبرنگاران می خواهد درباره کتابخانه اصلی دانشگاه آکسفورد به نام بادلین نیز صحبت کند. کتابخانه بادلین بعد از کتابخانه بریتانیا دومین کتابخانه بزرگ انگلستان از لحاظ محتویات و کتاب هایی که درون آن است نیز به شمار می رود. کتابخانه بادلین در سال 1598 تاسیس شد و در 1602 درهای آن به روی عموم مردم باز شد. در ادامه این مطلب همراه باشید تا بیشتر درباره این جاذبه فرهنگی در شهر آکسفورد بدانید.

کتابخانه بادلین، قدیمی ترین کتابخانه شهر آکسفورد

همانطور که گفتیم، کتابخانه بادلین یکی از اصلی ترین کتابخانه های شهر آکسفورد در انگلستان است. در این کتابخانه که دومین کتابخانه از لحاظ محتوا در کشور انگلیس به شمار می رود حدود 12 میلیون کتاب وجود دارد و حدود 4168 متر نسخه خطی و 18500 فقره فرمان و سند و قباله است. این کتابخانه در قرن هفدهم ساخته شده و تاسیس آن به عنوان یک رویداد بزرگ در فرایند فرهنگی و نهضت کتابخانه ای آن موقع به شمار می رفت. این کتابخانه در سال 1602 افتتاح و نخست، فقط به روی جامعه علمی کشور گشوده شد. بادلین ابتدا با هدف مشارکت با کتابخانه دیگری که در قرن 15 به وسیله دانشگاه آکسفورد احداث شده بود، و برای نگهداری کتاب های موقوفه هامفری، دوک گلاستر شروع به کار کرد. این کتابخانه به مرور و طی 150 سال گذشته، با افزایش حجم کتاب ها، مقالات و دیگر اقلام چاپی پیشرفته، اما هسته ساختمان های قدیمی آن دست نخورده به جای مانده است.

گذری بر تاریخ کتابخانه بادلین

برای نخستین بار در سال 1320 بود که مسئولان دانشگاه آکسفورد تصمیم به ساخت کتابخانه ای در یکی از اتاق های کلیسای سنت ماری گرفتند تا بتوانند کتب با ارزشی را در آن نگهداری نمایند. در سال 1488، کلیه کتاب های این اتاق به کتابخانه موسوم به دوک هامفری منتقل شد که هم اکنون قدیمی ترین بخش کتابخانه بادلین را تشکیل می دهد. هامفری که برادر جوان تر شاه هنری پنجم بود، مجموعه ارزشمندی از چندین متن مهم کلاسیک که حدود 281 نسخه می شد را به دانشگاه آکسفورد اهدا کرد. از همین رو قرار شد تا به منظور حفاظت و نگهداری از این آثار کتابخانه ای ساخته شود. در سال 1478 برای ساخت این کتابخانه در آکسفورد اقدام کردند و خاتمه در سال 1488 ساخت آن به انتها رسید. اما دیری نگذشت که رئیس کلیسای سنت ماری، تصمیم گرفت تا کتاب ها و تصاویری که آنها را که خرافه می خواند را بسوزاند. عمر این کلیسا و مجموعه ارزشمند آن تنها 60 سال دوام آوردد و از آنجایی که دانشگاه آکسفورد نهاد ثروتمندی نبود و منابع کافی برای تهیه مجموعه نو کتاب نداشت مجبور شدند تا در سال 1556، این کتابخانه را در اختیار دانشکده پزشکی قرار دهند.

بازسازی مجدد کتابخانه بادلین

پس از آنکه کتابخانه به وسیله رئیس کلیسای سنت ماری تخریب شد و کتاب هایش از بین رفت شخصی به نام سر توماس بادلی که وی سیاستمدار و استاد رشته فلسفه طبیعی آکسفورد نیز بود، اقدام به نجات کتابخانه نمود. با کوشش های بادلی در سال 1598 کتابخانه قدیمی مجددا تجهیز شد و مجموعه ای نو از کتاب ها که حدود 2500 کتاب نیز می شد در اختیار این کتاب خانه نهاده شد. در سال 1598، کتابخانه قدیمی مجددا تجهیز شد و مجموعه نوی متشکل از حدود 2500 کتاب در اختیار آن نهاده شد. برخی از این کتاب ها را شخص بادلی به کتابخانه اهدا کرد. یک کتابدار به نام توماس جیمز مسئولیت اداره کتابخانه را بر عهده گرفت و کتابخانه، برای دومین بار در 8 نوامبر 1602 شروع به کار کرد.

اما بادلی به همین راضی نشد و تصمیم با نوشتن قراردادی با یکی از انتشاراتی های لندنی به این توافق رسیدند که هر کتابی که در این انگلستان به چاپ می رسد یک نسخه از آن در این کتابخانه قرار بگیرد. با این قرارداد کتابخانه به عنوان یک کتابخانه معتبر در این شهر شناخته می شود. با اضافه شدن بی وقفه کتاب های نو به کتابخانه، احتیاج به فضای بیشتر تبدیل به یک ضرورت شد. بین سال های 12-1610 بادلی نخستین طرح توسعه کتابخانه را در ساختمان قرون وسطایی دانشگاه، موسوم به Arts End شروع کرد.

پس از آنکه بادلی در سال 1613 درگذشت طرح او برای توسعه این کتابخانه زمین گذاشته نشد و مطابق با وصیتی که وی نموده بود طبقه سوم این کتابخانه نیز ساخته شد. او در وضیت نامه خود نیز گفته بود که در طبقه نو فضای بزرگی به منظور نگهداری کتاب و بعلاوه یک موزه عمومی و یک گالری از تصاویر اختصاص داده شود که نخستین نمونه در انگلستان بود. احداث ساختمان های چهار گوش در سال 1619 کامل شد، اما پروژه تا 1624 ادامه یافت.

حقوق دانی به نام جان سلدن در بین سال های 1584 تا 1654 اقدام به اهدای 8000 کتاب به ساختمان نو کتابخانه بادلین نمود. این مجموعه کتاب نو به همره یک سری نسخه های خطی ارزشمند بودند که دانشجویان علاقمند به کتاب را از سراسر اروپا به سمت این کتابخانه نیز جذب کرد. در این کتابخانه سنتی نیز همچنان به رسم یادگار رعایت می شود و آن هم این است که به هیچ کس کتابی امانت داده نمی شود. حتی شاه چارلز اول در سال 1645 اجازه نداشت که کتابی را به امانت از این کتابخانه بگیرد.

شرایط کتابخانه بادلین از قرن بیستم تا به اکنون

در قرن بیستم تعداد بازدیدنمایندگان این کتابخانه به طور میانگین به روزانه به 100 نفر نیز رسید و تعداد کتاب های این کتابخانه از یک میلیون نیز فراتر رفت. بین سال های 1909 تا 1912 برای تامین فضای بیشتر یک انبار زیرزمینی زیر میدان رادکلیف ایجاد شد که در زمان خود، بزرگ ترین انبار کتاب در جهان به شمار می رفت. در سال 1931 به منظور توسعه کتابخانه اقدام به ساخت کتابخانه ای با میلیون ظرفیت نمودند، بعلاوه دفاتر اداری و سالن های مطالعه در ضلع شمالی خیابان براود احداث شود. از آنجایی که برای بار مجدد این کتابخانه به وسیله بادلین احیا شد، تا به امروز هم به همین نام نیز خوانده می شود. این کتابخانه به وسیله سر گیلز گیلبرت اسکات طراحی شد و ساخت آن از 1937 تا 1940 طول کشید. در سال 1975 یک فضای اداری نو در ساختمان کلارندون در اختیار کتابخانه نهاده شد که بین کتابخانه های نو و قدیم واقع شده بود. در نتیجه، کل منطقه بین رادکلیف و کتابخانه نو، در اختیار بادلین نهاده شد. نوترین تحول، به سال 2015 باز می شود که ساختمان بادلین نو، کاملا نوسازی و با فضاهای بزرگ عمومی و آکادمیک، بازگشایی شد.

دسترسی به کتابخانه بادلین

آدرس کتابخانه بادلین: Broad St, Oxford OX1 3BG, UK

ساعت بازدید:

  • شنبه ها: 10 صبح تا 4 بعد از ظهر
  • یکشنبه ها: تعطیل
  • بقیه روزهای هفته: 9 صبح تا 7 شب
منبع: الی گشت

به "کتابخانه بادلین، قدیمی ترین کتابخانه شهر آکسفورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه بادلین، قدیمی ترین کتابخانه شهر آکسفورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید