رودخانه های اطراف تهران ؛ تفرجگاه های سرسبز مرکز

به گزارش عینک آفتابی، رودخانه های اطراف تهران از مهم ترین منطقه ها تفریحی برای مرکز نشینان به شمار می فرایند. این رودها برای ماهیگیری، پیک نیک در طبیعت و طبیعت گردی مناسب هستند.

رودخانه های اطراف تهران ؛ تفرجگاه های سرسبز مرکز

رودخانه های تهران و اطراف آن در بخش های مختلفی از داخل شهر و حومه مرکز قرار گرفته اند و گردشگران زیادی در طول سال برای اتراق در طبیعت و کسب آرامش در جوار این رودها، پیک نیکی یک روزه را برنامه ریزی می نمایند. رودخانه های اطراف مرکز و جاذبه های طبیعی اطراف آن ها از برترین جاهای دیدنی تهران هستند و ظرفیت های گردشگری بالایی نیز دارند.

به علت موقعیت جغرافیایی تهران و نزدیکی آن به رشته کوه البرز، با وجود گرمای شدید تابستانی و تبخیر بالا در روزهای گرم سال، رودخانه های تهران، این شاه راه های حیاتی هم چنان در مرکز و اطراف آن جریان دارند و سبب سرسبزی و شکوفایی طبیعت می شوند. حفظ حریم این رودخانه ها و کوشش برای پاکیزگی هرچه بیشتر این رودها، عمر آن ها را افزون می نماید. برای آشنایی با رودخانه های تهران و اطراف آن در این مقاله با ما همراه شوید.

با رودخانه های تهران و اطراف مرکز آشنا شوید:

  • رودخانه های داخل تهران برای پیک نیک
  • رودخانه های اطراف تهران برای ماهیگیری
  • رودخانه های اطراف تهران برای پیک نیک
  • رودخانه های بکر اطراف تهران
  • نکات مهم برای اتراق اطراف رودخانه های تهران

رودخانه های داخل تهران برای پیک نیک

بسیاری از رودخانه های استان تهران در طول سالیان دراز و بر اثر توسعه فضای شهری، در حال حاضر داخل مرکز قرار گرفته اند و به شاهرگ های حیاتی تهران تبدیل شده اند. در گذشته این رودها منبع تامین آب روستاهای متعددی بودند که در اطراف تهران قرار داشتند؛ اما امروزه این منطقه ها ییلاق هایی پرطرف دار میان گردشگران هستند. رودخانه های تهران هنوز برترین مقاصد طبیعت گردی مرکز کشورمان به شمار می فرایند و دسترسی مناسب به آن ها راه را برای گردشگران علاقه مند به طبیعت گردی در مرکز هموار می نماید. در ادامه به معرفی مهم ترین رودخانه های شهر تهران می پردازیم.

رودخانه کن

رودخانه کن یکی از قدیمی ترین رودخانه های شهر تهران است که به مرور زمان و توسعه مرکز در حال حاضر داخل شهر قرار گرفته است و پر آب ترین رودخانه در تهران به شمار می رود. این رودخانه از رشته کوه توچال سرچشمه می گیرد و در طول جهت خود از روستاهای خوش آب و هوایی عبور می نماید.

رودخانه کن بیش از 30 کیلومتر طول دارد و در انتهای جهت خود به جنوب شهر تهران می رسد. این رود را با نام روستای نزدیک آن می شناسند و گاهی با نام کن سولقان از آن یاد می گردد. این روستاهای با صفا میان دره کن و در جوار رودخانه کن در منطقه پنج شهرداری تهران قرار گرفته اند و گرچه ساخت و سازهای فراوان در این محدوده سبب نابودی بخش زیادی از طبیعت زیبا در این محدوده شده است، هم چنان از برترین منطقه ها برای پیک نیک میان ساکنان مرکز به شمار می فرایند.

در حال حاضر اطراف رودخانه کن در منطقه کن سولقان را بزرگراه ها و خیابان های بزرگ پوشانده اند. رودخانه کن به علت موقعیت جغرافیایی ویژه اش از هیچ منطقه ای داخل تهران دیده نمی گردد و علت نامگذاری آن نیز با نام کن (گودال و چاله) همین مطلب است. روستاهای اطراف این رود سهم قابل توجهی در پالایش هوای آلوده تهران اجرا می نمایند. آب دریاچه مصنوعی چیتگر از رود کن تامین می گردد و دره دوچناران که مشرف به این رودخانه است، منظرهی زیبا به محیط داخل دره کن دارد.

اطراف دره کن رودهای کوچک دیگری نیز قرار گرفته اند که در جهت روستاهای این محدوده جریان دارند و آن ها را بیشتر با نام روستای اطرافشان می شناسند. سرچشمه این رودها از رودخانه کن است و برای بازدید از هرکدام از رودخانه های این منطقه و پیک نیک اطراف روستاهای آن ها می توانید از جهت رودخانه و دره کن عبور کنید. رودخانه حصارک کن که در بخش شرقی رود کن قرار گرفته است یکی از معروف ترین این رودها است. روستای سنگان، رودخانه و آبشار معروف آن نیز در نزدیکی روستاهای کن و سولقان قرار دارند.

برای بازدید از رودخانه کن، پیک نیک و اتراق در نزدیکی روستاهای این منطقه باید به بلوار کوهسار و در امتداد جاده کوهستانی انتهای آن تا امامزاده داوود پیش بروید. روستاهای وردیج، رندان، طالون، واریش و سنگان از مهم ترین روستاهای دره کن هستند که همگی رودخانه هایی منشعب از رود کن دارند و می توان آن ها را برترین گزینه ها برای پیک نیک در تهران برشمرد.

در حال حاضر روستاهای منطقه کن امکانات مناسبی برای اتراق دارند و انواع رستوران ها و سفره خانه های سنتی در این منطقه ها فعالیت می نمایند. در جهت کوهستانی کن به جز امامزاده داوود، امامزاده ها و جاهای دیدنی دیگری نیز قرار دارند که از میان آن ها می توان به باغ های میوه وردیج، چشمه واریش، غار بیوک آقا، آبشار سنگان، آبشار طالون و پارک جنگلی کوهسار اشاره نمود. بازدید از برخی جاذبه های این منطقه احتیاج به آمادگی بدنی مناسب دارد؛ اما بازدید از برخی دیگر نیز برای همه گردشگران میسر است. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه ولنجک

رودخانه ولنجک از پرطرفدارترین جهتهای طبیعت گردی در شمال تهران است که در طول دره ولنجک از پای کوه توچال تا بزرگراه چمران امتداد دارد. در طول سال های گذشته اطراف این رودخانه جهت مناسب برای پیاده روی و اتراق در طبیعت تعبیه نموده اند که سبب استقبال گردشگران از این منطقه شده است.

دره ولنجک در جوار یکی از محبوب ترین جهتهای کوهنودی نیز قرار گرفته است و به همین علت نسبت به سایر تفرجگاه های داخل شهری در طول سال، به خصوص روزهای پایانی هفته و تعطیلات رسمی از گردشگران بیشتری پذیرایی می نماید.

ابتدای جهت دره ولنجک به علت ساخت و سازهای سال های اخیر حالت مصنوعی دارد؛ اما با پیشروی در جهت کوهستانی به شیب های بیشتر با جهتهای پاکوب خاکی خواهید رسید و منظره ای از طبیعت بکر به مرور پیش چشم شما خودنمایی خواهد نمود. در میانه های جهت و در امتداد رودخانه ولنجک به صخره هایی بلند با درختان سرسبز و انبوه می رسید که دیگر هیچ شباهتی به ورودی دره ولنجک ندارند.

اگر از علاقه مندان به طبیعت گردی و کوهنوردی هستید، برترین انتخاب برای شما ورود به دره ولنجک و صعود به ارتفاعات توچال است؛ البته باید لوازم مناسب و تجهیزات کامل به همراه داشته باشید. اگر برای بازدید از این رودخانه و طبیعت اطراف آن علاقه مند به اتراق در طبیعت و کسب آرامش هستید نیز می توانید در بوستان ولنجک در ابتدای جهت دره ولنجک مستقر شوید. این بوستان امکانات مناسبی نظیر سرویس های بهداشتی، آلاچیق و راه سلامتی دارد.

برترین زمان برای اتراق در جوار رودخانه ولنجک فصل بهار و نخستین روزهای فصل تابستان است که رودخانه در پر آب ترین حالت و طبیعت اطراف آن در سرسبزترین زمان خود هستند. در حالت کلی دمای هوا در دره ولنجک و نزدیک به رودخانه آن چند درجه از داخل شهر خنک تر است و برای فرار از گرمای تابستانی گردشگران زیادی به این منطقه می فرایند. فصل های زمستان و پاییز نیز دره ولنجک زیبایی های منحصربه فردی دارند؛ اما آب و هوا در این زمان برای اتراق در طبیعت مناسب نیست.

مجموعه سرگرمیی و ورزشی توچال برجسته ترین جاذبه تهران در نزدیکی رودخانه ولنجک است و امکانات سرگرمیی و ورزشی متنوعی در اختیار علاقه مندان به ورزش های پرهیجان قرار می دهد. در بازدید از رودخانه ولنجک می توانید زمانی را به بازدید از این مجموعه اختصاص دهید. دسترسی به ورودی مجموعه سرگرمیی و ورزشی توچال و همین طور دره ولنجک از جهت خیابان ولنجک در شمال تهران انجام می گردد. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه دربند

رودخانه دربند یکی از پرطرفدارترین جهتهای گردشگری میان ساکنان مرکز است. این رودخانه میان کوه های شمالی تهران قرار گرفته دارد و اطراف آن را رستوران ها، کافه ها و گاری های پر از خوراکی های رنگارنگ پوشانده اند؛ به همین علت در روزهای پایانی هفته و تعطیلات این منطقه شاهد حضور گردشگران زیادی است.

رودخانه دربند در شمال منطقه تجریش، عرض کمی دارد و از کوه های دربند و دیله سرچشمه می گیرد. جهت کوهنوردی به سمت شیر پلا، سیاه سنگ و توچال نیز در جوار این رودخانه قرار گرفته است و به همین علت امکاناتی مانند تله سیژ در کنار آن تعبیه نموده اند. در گذشته رود دربند آب شرب بخش های زیادی از شمال تهران مانند کاخ سعد آباد را تامین می کرد و به همین جهت بسیار حائز اهمیت بود.

رودخانه دربند در طول جهت خود از صخره ها و کوهپایه های با شیب زیاد عبور می نماید. اطراف این رودخانه را کوچه باغ هایی با منظره ها زیبا و طبیعت سرسبز پوشانده اند که سبب پاکی آب و هوای این منطقه می شوند. اگر برای بازدید از بخش های مختلف این رودخانه به ارتفاعات بالاتر بروید، زیباترین منظرهها از مرکز پیش روی شما قرار می گیرند؛ اما برای این کار احتیاج به آمادگی بدنی مناسب دارید.

در طول جهت کوهستانی رودخانه دربند انشعاب های متعددی از این رودخانه به چشم می خورند که بیشتر آن ها در نقاط صعب العبور امتداد دارند. آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا از برترین منظرههای در جوار این رودخانه هستند که کوهنوردان حرفه ای تجربه عبور از کنار آن ها را دارند.

در طول سال و تمام فصل ها می توانید برای بازدید از رودخانه دربند و زیبایی های اطراف آن به شمال تجریش بروید؛ اما به خاطر داشته باشید از اواخر تابستان دما در این منطقه کاهش محسوسی نسبت به داخل شهر دارد و فصل زمستان این کوهستان پوشیده از برف می گردد؛ پس در این زمان با تجهیزات کافی به دربند بروید. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه گلابدره

رودخانه گلابدره یکی دیگر از رودهای شمال تهران است که گردشگران زیادی برای بازدید از آن در روزهای پایانی هفته و تعطیلات به سمت ارتفاعات مرکز می فرایند. این رودخانه در شمال شرقی تهران و منطقه یک شهرداری قرار گرفته است و یکی از برترین و خوش آب و هواترین بخش های مرکز است.

رودخانه گلابدره از کوه های شمال تهران سرچشمه می گیرد و در ادامه جهت به رودخانه دربند می رسد. همان طور که از نام این رودخانه پیدا است، جهت پراز گل و گیاهان معطر سبب نامگذاری این دره و رودخانه آن به نام گلابدره شده اند. اطراف رودخانه گلابدره نیز جهت کوهپیمایی به سمت پناهگاه کلکچال قرار گرفته است که سبب تردد کوهنوردان در این منطقه می گردد.

اگر توانایی بدنی مناسب برای عبور از کوهپایه ها را دارید، به سمت منطقه ها مرتفع و دنج در جوار رودخانه گلابدره بروید؛ در غیر این صورت پای کوه برترین مکان برای اتراق شما در جوار این رودخانه است. در جهت کوهپیمایی به سمت کلکچال و در فاصله در حدود 45 دقیقه از پای کوه آبشاری بسیار زیبا به چشم می خورد که اطراف آن برای اتراق و لذت از طبیعت بسیار مناسب است.

در جوار رودخانه گلابدره هرچه بیشتر پیش بروید به طبیعت بکر، چشمه های کوهستانی و آبشارهای زیبا خواهید رسید که منظرههایی تماشایی از اطراف دارند. در ابتدای جهت رودخانه نیز بوستانی سرسبز با امکانات متنوع مانند آلاچیق های اقامتی، آب نما، سورتمه، وسایل ورزشی، پیست دوچرخه سواری و زمین های بازی قرار گرفته است که مناسب برای اتراق خانواده ها است. رودخانه حصارک جماران نیز از دیدنی های اطراف این منطقه است که در شرق رودخانه گلابدره قرار گرفته است.

اطراف رودخانه گلابدره نسبت به سایر رودخانه ها و ییلاق های شمالی تهران رستوران ها و کافه های کمتری به چشم می خورند و این منطقه برای اتراق در طبیعت مناسب تر است. گونه های مختلف پرندگان، جانوران و گیاهان معطر نیز در ارتفاعات اطراف این رودخانه زندگی می نمایند که علاقه مندان به طبیعت گردی و تماشای گونه های مختلف حیات وحش برای تماشای آن ها به این منطقه می آیند.

برترین زمان برای بازدید از رودخانه گلابدره و طبیعت اطراف آن فصل های بهار و تابستان هستند. برای بازدید از این منطقه و لذت از امکانات اطراف آن باید به میدان تجریش و خیابان دربند بروید و سپس به خیابان شکیبایی یا گلابدره وارد شوید. این منطقه از غرب به رودخانه درکه می رسد و تاکسی ها در طول آن رفت و آمد می نمایند. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه کشار

رودخانه کشار در دره ای با صفا و سرسبز به همین نام و در نزدیکی روستاهای کن و سولقان قرار گرفته است. سراسر این دره را درختان خودرو و بوته های وحشی پوشانده اند و این منطقه یکی از برترین گزینه ها برای گشت و گذار و طبیعت گردی در شهر تهران است.

دره و رودخانه کشار در جنوب غربی روستاهای کن و سولقان قرار گرفته اند و این رودخانه یکی از شاخه های فرعی رودخانه کن به شمار می رود. اطراف رودخانه کشار روستاهای کشار بالا و کشار پایین قرار دارند که با نام های علیا و سفلی نیز شناخته می شوند. آب وهوای خوب و عبور این رودخانه سبب سرسبزی و رونق کشاورزی در این دره شده است و سراسر این منطقه در طول بهار پوشیده از گل های رنگارگ وحشی می گردد.

در بازدید از رودخانه کشار و طبیعت اطراف آن می توانید در جوار باغ های پردرخت اتراق کنید و از پیک نیک در طبیعت این ناحیه لذت ببرید. برای اتراق در جوار رودخانه کشار باید به عمق دره بروید که شیب آن در برخی بخش ها زیاد است و احتیاج به آمادگی بدنی نسبی دارد.

برترین زمان برای بازدید از دره و رودخانه کشار فصل بهار است. در این زمان طبیعت این منطقه زیباترین حالت خود را دارد. برای بازدید از این منطقه از خیابان شهران به سمت جاده کن سولقان بروید. در حدود 100 متر پس از روستای سولقان به جهت فرعی سمت چپ وارد شوید و پنج کیلومتر تا روستای کشار ادامه جهت دهید. دره و رودخانه کشار در جوار این روستا قرار دارند. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه درکه

رودخانه درکه در شمال تهران از کوه های شاه نشین و توچال سرچشمه می گیرد و سرشاخه اصلی آن هفت چشمه است. این رودخانه نیز مانند دیگر رودهای شمال تهران در جهت پر شیب کوهستانی امتداد دارد که چشمه ها و آبشارهای متنوعی در جوار آن به چشم می خورند. آبشار بند عبدالله، هفت حوض و آبشار کارا از زیباترین جاذبه های طبیعی در میانه جهت این رودخانه هستند.

رودخانه درکه در محدوده شمیرانات منطقه یک تهران قرار گرفته است و از جنوب به محله اوین می رسد. برای بازدید از رودخانه درکه و طبیعت اطراف آن احتیاج به کوهپیمایی دارید. جهت کوهنوردی در جوار این رودخانه تا پناهگاه پلنگچال و ایستگاه شماره پنج توچال پیش می رود. بخش های زیادی از این جهت را با نرده کشی ایمن نموده اند؛ اما برای صعود به بخش های مرتفع احتیاج به کوهنوردی سنگین دارید. از برجسته ترین جاذبه های طبیعی در جوار رودخانه درکه می توان به جنگل های کارا اشاره نمود. با امتداد جهت رودخانه درکه به سمت پناهگاه پلنگچال در حدود 45 دقیقه و پس از عبور از شیب تندی در سمت چپ جهت به جنگل های کارا می رسید.

برای بازدید از رودخانه درکه و طبیعت گردی در منطقه ها اطراف آن باید به سمت خیابان اوین یا درکه بروید. دسترسی به این منطقه از جهت میدان تجریش و بزرگراه یادگار امام میسر است. با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی متفاوت نیز می توانید خود را به میدان تجریش و سپس خیابان درکه برسانید. برترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار است؛ اما جنگل های کارا در فصل پاییز بسیاری تماشایی و رنگارنگ می شوند. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه دارآباد

رودخانه دارآباد درون دره ای به همین نام در نزدیکی منطقه شمیرانات تهران قرار گرفته است. این رودخانه از کوه توچال سرچشمه می گیرد و سبب سرسبزی منطقه ها اطراف خود می گردد. نام دارآباد را برای این رودخانه و محله اطراف آن در گذشته به علت انبوه درختان این منطقه انتخاب نموده بودند.

رودخانه دارآباد از برترین گزینه های داخل مرکز برای علاقه مندان به پیک نیک در طبیعت به شمار می رود. اطراف این رودخانه را جاذبه های طبیعی گسترده پوشانده اند و جهت کوهنوردی نیز در نزدیکی آن قرار گرفته است. در جوار رودخانه دارآباد سه جهت متفاوت برای علاقه مندان به طبیعت گردی وجود دارد. جهت نخست از میان دره می گذرد و کوهنوردان حرفه ای از آن عبور می نمایند. جهت میانبر از سمت چپ دره برای سرگرمی و گشت و گذار مناسب است و کوهنوردی سخت ندارد. این جهت از دره زردبند آغاز می گردد و اگر آن را ادامه دهید به چشمه ای پر آب و پس از آن به منظرهی زیبا از منطقه لواسان، رودخانه جاجرود و سد لتیان خواهید رسید. آخرین جهت نیز برای کوهنوردان مناسب است و از سمت راست به داخل دره دارآباد نفوذ می نماید.

موزه حیات وحش دارآباد و هیومن پارک از دیگر جاذبه های نزدیک به رودخانه دارآباد هستند که در بازدید از این منطقه می توانید زمانی را نیز به بازدید از آن ها اختصاص دهید. چشمه دنیا نیز جاذبه طبیعی این منطقه در جهت کوهنوردی دارآباد است که کوهنوردان می توانند در میانه جهت از آن بازدید نمایند.

برای تردد به منطقه دارآباد و بازدید از رودخانه و کوه زیبای آن باید خود را به میدان تجریش یا قدس برسانید. سپس از این منطقه به سمت خیابان دارآباد و خیابان پور ابتهاج ادامه جهت دهید. برترین زمان برای اتراق در طبیعت اطراف این رودخانه و کوهنوردی اطراف آن از واپسین روزهای فروردین ماه تا نخستین روزهای فصل پاییز است. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه سرخه حصار

رودخانه سرخه حصار یکی دیگر از رودهای شهر تهران است که گردشگران زیادی در طول سال برای اتراق حوالی آن به پارک ملی سرخه حصار می فرایند. این رودخانه برخلاف سایر رودخانه های استان تهران از بخش شمالی کوه های کم ارتفاع شرق تهران سرچشمه می گیرد و مرز بین کوه های شرقی مرکز با دامنه های قله توچال در شمال تهران است. رودخانه سرخه حصار در ادامه جهت خود از پارک ملی سرخه حصار و بزرگراه های هجرت و افسریه عبور می نماید و در نهایت به مسیل باختر می ریزد.

آب رودخانه سرخه حصار از دو منبع مهم یعنی رودخانه های جاجرود و دماوند تامین می گردد و چشمه های فصلی و دائمی اطراف نیز تاثیر زیادی در پرآبی این رودخانه دارند. بخش داخل شهری این رودخانه کم بارش ترین ناحیه آن و بخش های مرتفع و کوهستانی رود سرخه حصار بخش پربارش آن محسوب می شوند.

حاشیه رودخانه سرخه حصار نسبت به رودخانه های شمال تهران آ ب وهوای گرم و خشک تری دارد. این رودخانه سبب سرسبزی باغ های اطراف و پارک ملی سرخه حصار است. این پارک ملی سهم زیادی در پالایش هوای تهران دارد و امکانات سرگرمیی و گردشگری مناسبی در آن برای گردشگران تعبیه نموده اند. پارک ملی سرخه حصار در منطقه 13 شهرداری تهران قرار گرفته است و تنوع گونه های مختلف گیاهی و جانوری در آن بسیار است.

برای بازدید از پارک ملی سرخه حصار و اتراق در جوار رودخانه و طبیعت آن باید به بزرگراه شهید یاسینی در شرق مرکز بروید و در نخستین بخش این بزرگراه وارد پارک سرخه حصار شوید. بیشتر روزهای سال برای بازدید از این پارک مناسب است و گردشگران در فصل های مختلفی در جوار این رودخانه و جنگل اطراف آن اتراق می نمایند. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه های اطراف تهران برای ماهیگیری

ماهیگیری در رودخانه ها و دریاچه های طبیعی برای علاقه مندان به این سرگرمی بسیار لذت بخش است و سبب استقبال گردشگران از ییلاق های اطراف رودخانه ها می گردد. نزدیکی استان تهران به بخش های شمالی کشور و پوشش رشته کوه البرز در این استان، رودخانه های طبیعی و با صفایی را در نزدیکی مرکز کشور ما به وجود آورده اند.

ماهیگیری را با عنوان فعالیتی سرگرمیی می شناسند که به علت افزایش تمرکز و مهارت های فردی در شکار ماهی ها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. اگر شما نیز ساکن تهران و علاقه مند به ماهیگیری هستید، ما در ادامه برترین رودخانه های اطراف مرکز که مناسب ماهیگیری هستند را به شما معرفی خواهیم کرد.

رودخانه جاجرود

رودخانه جاجرود یکی دیگر از رودخانه های نزدیک به مرکز است که از کوه های جنوبی البرز سرچشمه می گیرد و در شهرستان دماوند جاری می گردد. سرچشمه های اصلی این رودخانه دامنه های خرسنگ و کلون بستک هستند و رود جاجرود در ادامه جهت خود از منطقه ها شمشک، دربندسر، اوشان، فشم، میگون، آهار و دماوند عبور می نماید. طول این رودخانه درمجموع در حدود 140 کیلومتر است و رودهای فرعی بسیاری مانند افجه، لوارک و کنده رود در میانه جهت به آن می پیوندند.

رودخانه جاجرود پس از عبور از ییلاق های شرق و شمال شرق تهران در نهایت به رودخانه کرج می رسد و به دریاچه نمک قم می ریزد. نام رود جاجرود را از منطقه ای بسیار قدیمی در لواسان امروزی به نام جاج یا جائیج گرفته اند که در گذشته آبادترین روستا در این منطقه بوده؛ اما با گذشت از بین رفته است. رود جاجرود از برترین گزینه ها برای علاقه مندان به ماهیگیری در نزدیکی تهران است.

در رودخانه جاجرود انواع مختلف ماهی مانند قزل آلا، سفید و کپور کراس به چشم می خورند و به همین علت گردشگران زیادی برای ماهیگیری این رودخانه نزدیک به تهران را انتخاب می نمایند. البته در طول سال های اخیر تعداد قزل آلاهای رنگین کمانی در این رودخانه به شدت کم شده است. در دریاچه سد لتیان نیز که در جهت این رودخانه قرار گرفته است انواع ماهی های پرورشی وجود دارند و اگر ماهی گیر حرفه ای نباشید نیز در این دریاچه امکان موفقیت در ماهیگیری را خواهید داشت. دریاچه سد ماملو دیگر بخش مناسب برای ماهیگیری در رودخانه جاجرود است که تنها در حدود 45 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

بخش زیادی از رودخانه جاجرود در منطقه ها مرتفع کوهستانی قرار گرفته است که مناسب صعود کوهنوردان است؛ اما بخش دیگر آن در میان منطقه های مانند لواسان جریان دارد که سبب سرسبزی و خوش آب و هوایی این منطقه و شهرها و روستاهای اطراف آن می گردد. منطقه ییلاقی خجیر نیز در طول جهت این رودخانه قرار گرفته است و پارک ملی خجیر از زیباترین جاهای دیدنی اطراف رودخانه جاجرود به شمار می رود.

برای اتراق در حوالی رودخانه جاجرود گزینه های متفاوتی وجود دارند؛ اما سد لتیان از محبوب ترین منطقه ها میان گردشگران است. در این دریاچه سد امکان لذت از سرگرمیاتی مانند قایق سواری و اسکی روی آب را نیز خواهید داشت. از دیگر جاذبه های طبیعی در نزدیکی رودخانه جاجرود می توان به روستا و آبشار کمرد اشاره نمود. این روستا با آبشار تماشایی آن در بخش شمالی رود جاجرود قرار گرفته اند و وجود غارهای طبیعی و منظرههای زیبا در این روستا توجه طبیعت گردان زیادی را به خود جلب می نماید.

به جز جاذبه های طبیعی، دیدنی های تاریخی نیز در حوالی رودخانه جاجرود وجود دارند که از میان آن ها می توان به پل شاه عباسی معروف به پل جاجرود اشاره نمود. این پل تاریخی سال ها امکان تردد از تهران به دماوند را برای ساکنان این منطقه ها میسر می کرد و بیش از 800 سال از عمر آن می گذرد.

برای بازدید از رودخانه جاجرود و روستاها و ییلاق های اطراف آن باید به جاده دماوند در خروجی شرقی مرکز بروید و به سمت جاجرود و دماوند ادامه جهت دهید. برترین زمان برای بازدید از این رودخانه و منطقه ها اطراف آن فصل بهار و نخستین روزهای فصل تابستان هستند. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه نمرود

رودخانه نمرود یکی از شاخه های اصلی رودخانه حبله رود است که در نزدیکی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته است. دریاچه سد نمرود در بخشی از این رودخانه قرار گرفته است و یکی از برترین گزینه ها برای گردشگران علاقه مند به ماهیگیری است؛ اما متاسفانه در طول سال های اخیر به علت صید بی رویه و غیرمجاز برخی صیادان در این منطقه آسیب جدی به اکو سیستم دریاچه سد نمرود وارد شده است.

در حال حاضر صیادی با قلاب ماهیگیری با دریافت مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست این منطقه مجاز است و با هر نوع صید دیگری به شدت برخورد می گردد. رودخانه نمرود در نزدیکی روستای هرانده و شهر ارجمند قرار گرفته است و اطراف آن را روستاهای خوش آب و هوایی پوشانده اند که سرسبزی خود را از آب این رودخانه می گیرند. رودخانه نمرود از دامنه کوه های قره داغ و میشینه مرگ سرچشمه می گیرد و در اعماق دره هرانده جاری می گردد. در بازدید از رودخانه نمرود و دریاچه سد آن ضمن اتراق در این منطقه و ماهیگیری در آب دریاچه می توانید از منظرههای زیبای جنگل های اطراف نیز لذت ببرید.

اگر تمایل به اتراق در حاشیه رودخانه نمرود دارید، از یک راهنمای محلی آشنا به جهت برای پیدا کردن نزدیک ترین جهت تا رودخانه یاری بگیرید. منطقه ها اطراف این رودخانه بسیار بکر هستند و امکاناتی در حاشیه رودخانه ها وجود ندارد؛ پس برای اتراق در این منطقه همه وسایل مورد احتیاج را با خود ببرید. برترین زمان برای بازدید از رودخانه نمرود، ماهیگیری و پیک نیک در این منطقه از نخستین روزهای بهار تا اوایل فصل پاییز است.

اطراف رودخانه نمرود جاذبه های متنوعی قرار گرفته اند که در سفر به این منطقه می توانید از آن ها نیز بازدید کنید. روستای لزور، دریاچه سیاهرود و روستای سله بن از معروف ترین جاهای دیدنی نزدیک به این رودخانه هستند. قدمت نواحی اطراف رود نمرود به بیش از 3000 سال می رسد و به همین علت در گوشه و کنار این منطقه جاذبه های تاریخی بسیاری قرار گرفته اند.

برای تردد به سمت رودخانه نمرود و دریاچه سد در نزدیکی آن از خروجی های شرقی تهران به سمت جاده فیروزکوه بروید و پس از عبور از گیلاوند به این جاده وارد شوید. در ادامه جهت از روستاهای سربندان، دلیچای و سه راهی سیمین دشت عبور کنید تا به روستای هرانده برسید. این روستا در جوار دره ای سرسبز و تماشایی به همین نام قرار گرفته است. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه های اطراف تهران برای پیک نیک

رودخانه های اطراف تهران با عبور از روستاها و باغ های سرسبز محیطی مناسب برای اتراق و پیک نیک یک روزه دارند. این رودخانه ها از کوه های البرز سرچشمه می گیرند و به سمت نقاط پست و کویری ادامه جهت می دهند. بسیاری از روستاهای اطراف تهران آب شرب و مناسب برای آبیاری باغ ها و مزارع خود را از رودخانه های اطراف تهران به دست می آورند و به همین علت اطراف این رودخانه ها طبیعتی زیبا و تماشایی قرار گرفته است. اگر برای گشت و گذار در طبیعت تمایل به خروج از شهر دارید، رودخانه های اطراف تهران برترین گزینه ها برای طبیعت گردی خارج از شهر هستند.

رودخانه حبله رود

رودخانه حبله رود از طولانی ترین رودخانه های تهران در نزدیکی فیروزکوه است که از کوه های شمال شرقی فیروزکوه سرچشمه می گیرد و در طول جهت خود انشعاب های متعددی دارد. رودخانه حبله رود از روستاهای سرسبزی عبور می نماید و اطراف آن محیط های متنوع زیادی برای اتراق در طبیعت و گشت و گذار وجود دارند.

طول رودخانه حبله رود در حدود 240 کیلومتر است و از رودهای اصلی در رشته کوه البرز به شمار می رود. رودخانه فیروزکوه در طول جهت خود با رودهایی مانند واشی و نمرود برخورد می نماید و در ادامه با عبور از دهستان حبله رود به این نام خوانده می گردد. حبله رود در نهایت در فاصله حدود 45 کیلومتری جنوب شرقی گرمسار به رودخانه گلو می رسد و در شوره زارهای کویری فرو می رود.

بخش بالا دست رودخانه حبله رود را که در نزدیکی تنگه ساواشی قرار گرفته است، گور سفید نیز می نامند و بیش از 35 کیلومتر طول دارد. حبله رود در طول جهت خود سبب حیات دشت ها، باغ ها و زمین های کشاورزی بسیاری می گردد و منبع تامین آب روستاهای این منطقه به شمار می رود. آب این رودخانه در بالادست شیرین است؛ اما پس از انشعاب در طول جهت شیمیایی، نمکی و گچی می گردد.

روستاهای سیمین دشت، زرین دشت، دهگردان، آتشان، انزها و گچه از خوش آب و هواترین منطقه ها و روستاهای ییلاقی در حاشیه حبله رود هستند که برترین گزینه ها برای اتراق در حاشیه این رودخانه به شمار می فرایند. باغ های پر میوه و سرسبز حوالی این رودخانه نیز توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می نمایند. حبله رود در نزدیکی انتهای جهت خود به استان سمنان و گرمسار می رسد. بنه کوه در شمال گرمسار به علت عبور این رودخانه طبیعتی زیبا و بی نظیر دارد و به عنوان منطقه نمونه گردشگری در این استان شناخته می گردد.

برترین زمان برای اتراق و پیک نیک در طبیعت اطراف حبله رود فصل های بهار و تابستان هستند. با آغاز فصل بهار دامنه های سرسبز اطراف این رودخانه پوشیده از گل های وحشی و گیاهان معطر و دارویی می شوند. روستاهای اطراف حبله رود نیز در این زمان زیباترین طبیعت و منظره را دارند. برای بازدید از این رودخانه و منطقه ها اطراف آن می توانید از شرق تهران به سمت فیروزکوه پیش بروید و پس از عبور از دماوند و آبسرد به روستاهای حاشیه حبله رود برسید. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه واشی

رودخانه و تنگه واشی از محبوب ترین مقاصد گردشگری و طبیعت گردی میان ساکنان مرکز و شهرهای اطراف آن به شمار می فرایند. این منطقه برای برنامه ریزی پیک نیکی یک روزه و اتراق در طبیعت همراه با گشت و گذاری پر هیجان بسیار مناسب است. برای اتراق در حاشیه رودخانه واشی باید دل به دریا بزنید و مسافتی را رودپیمایی کنید تا به دشتی سرسبز در حاشیه این رودخانه برسید.

رودخانه واشی از جهت میان دو تنگه عبور می نماید که یکی را واشی و دیگری را سا می نامند. در انتهای جهت تنگه ها آبشاری قرار گرفته است که نام آن را از روی تنگه های جهت، ساواشی گذاشته اند. این رودخانه و تنگه مشرف بر آن در جهت فرعی روستای جلیزجند در نزدیکی فیروزکوه قرار دارند و با توجه به قرار گرفتن در جاده ای فرعی بسیار بکر هستند.

اگر در پی اتراق در حاشیه آرام یک رودخانه هستید این جهت برای شما نیست؛ اما اگر در پیک نیک یک روزه خود علاقه مند به هیجان بیشتر باشید، سفر به تنگه واشی و اتراق در جوار رودخانه آن خاطره ای مفرح در فکر شما خواهد ساخت. برای لذت بیشتر می توانید جهت را تا آبشار ساواشی ادامه دهید؛ اما به خاطر داشته باشید انتهای جهت سنگلاخی است و عبور از آن برای همه میسر نیست. حوالی آبشار نیز فضای مناسب برای اتراق وجود ندارد و دشت های میان جهت برای برطرف خستگی مناسب هستند.

برترین زمان برای بازدید از رودخانه واشی و عبور از تنگه آن از اواخر بهار تا اواخر تابستان است. عبور از جهت تنگه داخل آب، در هیچ زمانی جز روزهای گرم سال جهت نیست. دمای آب این رودخانه پایین است و در تابستان نیز همچنان سرد می ماند؛ پس روزهای گرم سال را برای بازدید از این رودخانه و عبور از تنگه واشی انتخاب کنید. جهت دسترسی به تنگه و رود واشی از شرق تهران آغاز می گردد. با عبور از دماوند به جاده فیروزکوه وارد شوید. در حدود 20 کیلومتر مانده تا فیروزکوه تابلوی راهنمای تنگه واشی را خواهید دید. در این جهت فرعی نخست به روستای جلیزجند می رسید. رودخانه واشی و جهت دسترسی به تنگه در انتهای این روستا قرار دارند. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه های بکر اطراف تهران

به جز رودخانه های پر آب و معروف در تهران و اطراف آن، رودهای بکری نیز در نزدیکی مرکز وجود دارند که برترین مقاصد برای علاقه مندان به طبیعت گردی در منطقه ها خلوت به شمار می فرایند. بازدید از این رودها و منطقه ها اطراف آن ها برای بسیاری از گردشگران دلپذیر است. در این بخش به معرفی رودخانه های بکر اطراف تهران می پردازیم.

رودخانه تار

رودخانه تار رودی کوتاه در شرق شهرستان دماوند است که از رودخانه دماوند منشعب می گردد و در محیطی بسیار بکر و زیبا قرار گرفته است. این رودخانه در فاصله کوتاهی از دریاچه های تار و هویر قرار گرفته است و از یک کیلومتری غرب آن ها سرچشمه می گیرد. جهت رودخانه تار از کوه های قره داغ، میانرود، و زرین کوه عبور می نماید و به سمت غرب امتداد دارد.

وجود دریاچه های تار و هویر در نزدیکی این رودخانه سبب استقبال گردشگران از این منطقه می گردد. این دریاچه ها در 15 کیلومتری شرق دماوند در محیطی بسیار بکر و طبیعی قرار گرفته اند. اطراف این دریاچه ها را کوه های بلند احاطه نموده اند و به همین علت این منطقه از سردسیرترین بخش های استان تهران است. این دریاچه ها در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته اند و دریاچه هویر کوچک تر است.

رودخانه تار و دریاچه های تار و هویر آب شیرین دارند و در بهار پر آب می شوند. آب این دریاچه ها از رودهای فصلی تامین می گردد و در زمستان هر دو دریاچه یخ می بندند. برترین زمان برای بازدید از این رودخانه و دریاچه ها فصل تابستان است. در این زمان امکان آبتنی، اتراق در طبیعت و گشت و گذار در کوهستان های سرسبز اطراف را خواهید داشت.

رودخانه تار و دریاچه های تار و هویر کمی بیشتر از 100 کیلومتر با تهران فاصله دارند و مقصدی مناسب برای علاقه مندان به طبیعت گردی برای برنامه سفر یک روزه هستند. برای بازدید از این منطقه از خروجی های شرق تهران به سمت دماوند بروید و سپس به سمت روستای چنار ادامه جهت دهید. رودخانه تار و دریاچه های تار و هویر در فاصله کوتاهی از این روستا قرار دارند. (مشاهده روی نقشه)

رودخانه شور

رودخانه شور را با نام ابهررود نیز می شناسند. علت نامگذاری رود شور برای این رودخانه عبور آن از شوره زارها و نمکزارهای جنوبی تهران است که طعم شور به آب این رودخانه می دهد. این رودخانه از بکرترین رودخانه های اطراف تهران است که از میان زمین های کویری عبور می نماید و به علت شوری بالا اطراف آن سبزه زار و پوشش گیاهی وجود ندارد.

رودخانه شور یکی از بزرگ ترین حوضه های آبریز دریاچه نمک قم است که از زنجان سرچشمه می گیرد و پس از عبور از قزوین، کرج، پرند، رباط کریم و ری به سمت دریاچه قم می رود. عمق آب این رودخانه در طول جهت آن از یک متر بیشتر نمی گردد و حاشیه آن سنگلاخی با درختچه های بیابانی کوتاه است.

گرچه اطراف این دریاچه محیط مناسبی برای اتراق در طبیعت وجود ندارد، منظره غروب خورشید در جوار رودخانه شور توجه گردشگران علاقه مند به محیط های بکر را به خود جلب می نماید. (مشاهده روی نقشه)

نکات مهم برای اتراق اطراف رودخانه های تهران

رودخانه های تهران شاهرگ های حیاتی مرکز و شهرها و روستاهای اطراف آن هستند. آب این رودخانه ها در بخش های مختلفی از استان تهران جریان دارد و حفظ پاکیزگی آن ها بر سلامتی انسان ها و جانوران اطراف بسیار تاثیرگذار است. در پیک نیک های یک روزه حوالی این رودها و طبیعت اطراف آن نکات زیر حائز اهمیت است:

  • از ریختن آشغال و زباله در حریم آب رودخانه ها بپرهیزید.
  • برای اتراق در حاشیه رودخانه ها فاصله مناسب با رودها را حفظ کنید.
  • پیش از برنامه ریزی برای اتراق در منطقه ها اطراف رودخانه ها و پیک نیک در طبیعت اطراف آ ن ها شرایط آب وهوا را استعلام کنید.
  • اگر قصد ماهیگیری در رودخانه ها و دریاچه های طبیعی را دارید، از مقررات و قوانین مربوط به ماهیگیری در این منطقه ها اطلاع حاصل کنید. فصل تخم ریزی ماهی ها در بیشتر رودخانه ها ماهیگیری ممنوع است و صید ماهی در این زمان آسیب جدی به زیست بوم رودخانه ها وارد می نماید.
  • برای اتراق در حاشیه رودخانه ها با توجه به امکانات منطقه وسایل مناسب همراه ببرید و اگر قصد آبتنی دارید لباس اضافه و حوله را نباید فراموش کنید.
  • اگر زمان اتراق در جوار رودخانه ها متوجه تغییر رنگ آب و گل آلودی آن شدید، احتمال وقوع سیلاب وجود دارد؛ پس هرچه سریع تر از رودخانه فاصله بگیرید.
  • با توجه به کم آبی و کمبود بارش ها در سال های اخیر، برخی رودخانه ها در طول جهت خود فصلی هستند؛ پس زمان مناسب و پر آب را برای بازدید از این رودخانه ها انتخاب کنید.
  • برای صعود به ارتفاعات اطراف رودخانه ها و گشت و گذار در طبیعت اطراف آن ها، جهتهای پاکوب و معین را انتخاب کنید.
  • با جانوران مهربان باشید و به گیاهان آسیبی نرسانید و تنها رد پای خود را در طبیعت جا بگذارید.

در این مقاله به معرفی رودخانه های اطراف تهران و مناسب برای ماهیگیری، پیک نیک و اتراق در طبیعت پرداختیم. اگر تجربه های خود در طبیعت گردی در جوار این رودها را با ما در میان بگذارید، برای ما و دیگر کاربران عینک آفتابی نیز مفید خواهد بود. منتظر دریافت نظرات شما نیز هستیم.

پرسش های متداول

برترین رودخانه های تهران برای پیک نیک کدام رودها هستند؟

رودخانه های کن، دربند، درکه، گلابدره، کشار و سرخه حصار از برترین رودخانه های تهران برای پیک نیک های یک روزه هستند.

امکان ماهیگیری در کدام رودخانه های تهران وجود دارد؟

بسیاری از رودخانه های اطراف تهران و به خصوص دریاچه های سد در جهت این رودها، مناسب برای ماهیگیری هستند که از میان آن ها می توان رودخانه های جاجرود و نمرود را نام برد. به خاطر داشته باشید پیش از ماهیگیری در رودخانه ها و دریاچه های اطراف تهران از قوانین مخصوص صید در این منطقه ها آگاه شوید و در صورت لزوم، مجوزهای لازم را دریافت کنید.

چه زمانی از سال برای بازدید از رودخانه های تهران مناسب نیست؟

فصل های سرد و پر بارش که احتمال یخ زدگی در بخش های مختلف رودخانه ها وجود دارد و همین طور امکان وقوع سیلاب نیز بالا است، زمان مناسبی برای بازدید از رودخانه ها و اتراق اطراف آن ها نیست.

برترین رودخانه ها برای پیک نیک اطراف تهران کدامند؟

رودخانه های دماوند، تار، واشی و جاجرود گزینه هایی مناسب برای اتراق در اطراف تهران هستند.

منبع: کجارو / dana.ir / کجارو / کجارو / سیری در ایران / کجارو / visit.tehran.ir / سیری در ایران / همشهری آنلاین / jazebeha.com / khabarban.com / جام جم آنلاین / behtarino.com / سیری در ایران

به "رودخانه های اطراف تهران ؛ تفرجگاه های سرسبز مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودخانه های اطراف تهران ؛ تفرجگاه های سرسبز مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید