ساکنین پشمالوی استانبول

به گزارش عینک آفتابی، گاندی جمله معروفی دارد که می گوید مقدار مدنیت یک جامعه را با معیار رفتار با حیوانات می توان سنجید؛ استانبول جزو شهرهایی است که رفتار خوب مردمش با حیوانات شهری در دنیا معروف است. در این شهر گربه ها جایگاه ویژه ای دارند و گاهی رفتارهای عجیبی از مردم در مقابل این موجودات می بینید. به نظرتان دلیل این رفتارها و محبوبیت گربه ها در این شهر چیست؟ دلیل معروفیت دنیای شدن این گربه ها را می دانید؟ از ماجرای مجسمه گربه لمیده چیزی شنیده اید؟ گربه ای که باراک اوباما به تماشا او رفت را می شناسید؟در ادامه مطلب پاسخ این سوال ها را خواهید یافت.

ساکنین پشمالوی استانبول

دلیل معروفیت دنیای گربه های استانبول چیست؟

گربه های استانبول معروفیتی دنیای پیدا نموده اند و بارها سوژه مجذوب نماینده روزنامه ها و نشریات بین المللی بوده اند. سال 2016 مستندی به نام کِدی (Kedi) ساخته شد که در آن گربه های استانبول بازیگران نقش اول فیلم هستند و شرایط زندگی آن ها در این شهر به تصویر کشیده شده. در سال 2016 مجله گود نیز در مقاله ای خبری منتشر کرد مبنی بر این که: این زمستان، یکی از امامان جماعت قسمتی از مسجد را سرپناهی برای گربه های بی پناه نموده است.

شرایط زندگی گربه ها در استانبول چگونه؟

استانبول حدود 30 هزار گربه دارد و با طرح عقیم سازی جمعیت آن ها در حال کنترل است. گربه های استانبول در این شهر زندگی آسوده ای دارند. مردم به آن ها غذا می دهند، جای خواب دارند و به راحتی می توانند وارد مغازه ها، کافه ها و اماکن گردشگری و تاریخی استانبول شوند. در سفر به استانبول هیچ دقیقه ای احساس غربت نخواهید کرد زیرا همواره یک موجود پشمالوی دوست داشتنی همراه و همقدم شما خواهد بود. اگر به هر دلیلی به این موجودات علاقه ای ندارید یا می ترسید نگران نباشید زیرا آنقدر سیر هستند که مزاحمتی برای شما ایجاد نخواهند کرد.

راز محبوبیت گربه ها در استانبول چیست؟

ترکیه کشوری مسلمان است و در دین اسلام گربه به عنوان حیوانی تمیز شناخته می گردد و احادیث و روایات مختلفی از پیامبر اسلام در خصوص محبت به گربه وجود دارد. در دوره های بعد و در دوران اوج شکوه و تمدن اسلامی نیز گربه ها با از بین بردن موش ها مردم شهر را از مرگ با طاعون نجات می دادند و نگهبانان کتابخانه های بزرگ آن موقع بودند و نسخ خطی و کتاب های با ارزش را در مقابل تخریب موش ها حفظ می کردند. روایت دیگری نیز در بین مردم مسلمان وجود دارد که می گوید: اگر گربه ای را بکشی، برای بخشیده شدن این گناه در نزد خداوند باید یک مسجد بسازی!

مجسمه گربه ای که مشهور شد!

شاید عکس او را بارها در شبکه های اجتماعی دیده باشید. گربه چاقی که بر لبه پیاده رو لمیده و به افق های دور خیره شده؛ نام او تُمبیلی (در زبان ترکی به معنای گربه کپل و خپل) است که اهالی این نام را برای او گذاشتند. تُمبیلی در منطقه کادیکوی زندگی می کرد و همواره در شرایط لمیده خیابان و مردم را دیدن می کرد و نسبت به مردمی که می خواستند با او بازی نمایند بی تفاوت بود. عکس او کم کم در شبکه های مجازی پخش شد و به سرعت به یکی از محبوب ترین و معروف ترین گربه های دنیا تبدیل شد. این گربه اما مدت کوتاهی پس از معروفیتش بر اثر بیماری درگذشت. اما مردم که او را بسیار دوست داشتند تصمیم گرفتند یادبودی برای او درست نمایند. ماجرا دتا اینجا پیش رفت که کمپینی به راه افتاد و با جمع آوری 17000 امضا به طور رسمی از شهردار استانبول درخواست کردند تا بنای یادبودی برای تمبیلی ساخته گردد. در نهایت مجسمه ای برنزی به شکل تمبیلی ساخته شد و در همان مکانی که همواره بود قرار داده شد. این مجسمه در روز دنیای حیوانات در 4 اکتبر رونمایی شد و صدها نفر از نقاط مختلف برای یادبود او به منطقه کادیکوی آمده بودند. آنها در آن جا شمع روشن کردن و با قرار دادن غذای گربه و دسته های گل یاد و خاطره یکی از محبوب ترین ساکنین شهر را گرامی داشتند. این رویداد حتی به وسیله تلویزیون رسمی ترکیه به صورت زنده نیز پخش شد. امروزه اگر به استانبول و منطقه کادیکوی رفتید می توانید از مردم سراغ مجسمه تمبیلی را بگیرید و پاتوق همیشگی این گربه را از نزدیک ببینید.

گربه ای که رئیس جمهور سابق آمریکا به دیدار او رفت!

اگر به مسجد ایاصوفیه رفته اید شاید او را دیده باشید. گلی (Gli)، گربه ای که 14 سال است در این مسجد زندگی می نماید و در شبکه های اجتماعی دنبال نماینده های زیادی دارد! رفتار خاص این گربه او را به سوژه ای جالب برای گردشگران تبدیل نموده. این گربه دوست داشتنی آنقدر معروف شده که یک بار باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در سفر رسمی و کاری اش به ترکیه با گلی دیدار کرد. صفحه اینستاگرام گلی را یک راهنمای تور به نام Umut Bahçeci اداره می نماید و درباره او می گوید: گلی واقعاً دوست دارد ژست بگیرد، اگر بخواهد با مردم ارتباط برقرار کند زیر جایگاه موذن در مسجد می ایستد و وقت هایی که خسته باشد یا حوصله کسی را نداشته باشد در یک جایی وسط زیر گنبد که گردشگران اجازه ورود به آن را ندارند، می نشیند. اگر در زمستان به ایاصوفیه بروید معمولا می توانید او را جلوی پروژکتورهای روشن نماینده محراب که گرم هستند بیابید. در روزهای گرم نیز او را می توانید در حال استراحت روی کف مسجد یا مقابل پنجره های نورگیر پیدا کنید. گلی در این مسجد به همراه خواهرش کیزیم (Kizim) زندگی می نماید اما معروفیت او به مقدار گلی نیست.

منبع: دالاهو

به "ساکنین پشمالوی استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساکنین پشمالوی استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید