شکار نمای استثنایی از قلب کهکشان اژدها به وسیله تلسکوپ هابل، عکس

به گزارش عینک آفتابی، ایسنا نوشت: تصویر جدیدی از تلسکوپ فضایی هابل از یک خوشه کهکشانی منتشر شده است که در فاصله 9 میلیارد سال نوری از ما در صورت فلکی اژدها(Draco) قرار گرفته است.

شکار نمای استثنایی از قلب کهکشان اژدها به وسیله تلسکوپ هابل، عکس

این کهکشان را مانند یک هیولای دریایی اسطوره های باستانی می توان به وسیله امواج اطرافش مشاهده کرد.

این خوشه کهکشانی eMACS J1823.1+7822 نام دارد و یکی از پنج گزینه ای است که به وسیله ستاره شناسان هابل برای انجام رصد انتخاب شده تا بدین وسیله قدرت اثر تاب خوردگی را که اولین بار به وسیله نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین مطرح شد، تعیین نمایند.

نظریه گرانش هندسی اینشتین پیش بینی می نماید که همانطور که توپ های بولینگ روی ترامپولین فرورفتگی ایجاد می نمایند، اجسام دارای جرم باعث می شوند تا بافت فضا-زمان تاب بردارد. این انحنا باعث ایجاد نیروی گرانش می گردد و هرچه جرم یک جسم کیهانی بیشتر باشد، تاب خوردگی فضا بیشتر می گردد.

نور در سراسر جهان به صورت خطوط مستقیم حرکت می نماید اما هنگامی که با پیچ و تاب ناشی از یک جسم بزرگ روبرو می گردد، مسیر آن منحنی می گردد. هنگامی که جسم تاب خورده میان زمین و یک جرم پس زمینه قرار می گیرد، می تواند نور را به گونه ای منحرف کند که موقعیت ظاهری شی پس زمینه تغییر کند.

اما زمانی که جسم میانی یا جسم همگرا بسیار پرجرم است زمان متفاوتی برای رسیدن نور به زمین بسته به نزدیک بودن آن به عدسی کیهانی طبیعی طول می کشد.

این اثر که همگرایی گرانشی نامیده می گردد، می تواند اجسام منفرد را در نقاط متعددی از آسمان نشان دهد. بعلاوه می تواند باعث گردد که اجرام پس زمینه در آسمان بهتر قابل رویت باشند. این اثری قدرتمند است که اخترشناسان از آن برای رصد کهکشان های دوردست و کم نور اولیه استفاده می نمایند.

بیشتر بخوانید:

  • گوگل با این گوشی دنبال جذب مشتریان آیفون رفته/ عکس

  • عجیب ترین اسب جهان ، سنگین تر از یک ماشین!/ عکس

  • دوربین آخرین مدل اکسپریا، روی رقبا را کم خواهد نمود؟/ عکس

اعوجاج ناشی از خوشه های بزرگی مانند eMACS J1823.1+7822 بعلاوه می تواند به اخترشناسان یاری کند تا ماده تاریک مرموز در جهان را مطالعه نمایند، ماده تاریکی که حدود 85 درصد جرم جهان را تشکیل می دهد اما نامرئی است زیرا با تابش الکترومغناطیسی برهم کنش نمی نماید.

از آنجا که ماده تاریک به صورت گرانشی برهمکنش دارد، همگرایی نوری که به وسیله یک کهکشان یا خوشه کهکشانی ایجاد می گردد به محققان یاری می نماید تا توزیع ماده تاریک را ترسیم نمایند.

کهکشان eMACS J1823.1+7822 که از مجموعه ای از کهکشان های بیضوی تشکیل شده است، به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می نماید. این خوشه، ظاهر کهکشان های اطراف خود را تغییر می دهد و آنها را شکل کشیده تر می نماید و بعضی از آن ها را به کمان و بعضی را به رگه های روشن تبدیل می نماید.

این تصویر خاص با استفاده از دوربین پیشرفته هابل برای نقشه برداری و دوربین میدان وسیع 3 آن ایجاد شده است که هر دوی آنها توانایی مشاهده کهکشان ها و ستارگان در طول موج های خاص نور را دارند. به گفته محققان، مشاهده اجسام در طول موج های مختلف به این روش، تصویر کامل تری از ساختار کهکشان ها ارائه می دهد.

چنین مشاهداتی می تواند ترکیب و رفتار جسمی را که تنها در نور مرئی قابل تماشا نیست، آشکار کند. همگرایی گرانشی امکان رصد بعضی از کهکشان های اولیه جهان را فراهم می نماید. بنابراین تلسکوپ های قدرتمندی مانند هابل و تلسکوپ فضایی جیمز وب می توانند وضعیتی را که اندکی پس از مه بانگ و تولد کیهان وجود داشته است، کاوش نمایند.

58321

منبع: خبرآنلاین

به "شکار نمای استثنایی از قلب کهکشان اژدها به وسیله تلسکوپ هابل، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکار نمای استثنایی از قلب کهکشان اژدها به وسیله تلسکوپ هابل، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید