فوت وفن درست کردن آبغوره و نگهداری از آن در خانه

به گزارش عینک آفتابی، آبغوره فواید زیادی دارد و درمان بسیاری از بیماری هاست و نگهداری از آن بسیار مهم است، زیرا آبغوره فاسد می تواند موجب خطرات زیادی مثل مسمومیت و حتی ابتلا به سرطان شود

فوت وفن درست کردن آبغوره و نگهداری از آن در خانه

به گزارش عینک آفتابی به نقل از همشهری

غوره عسکری یا شیرازی به میزان دلخواه

► نمک به میزان لازم

آبغوره خانگی را می توانید از انواع غوره تهیه کنید، فقط کافی است غوره انتخابی شما کاملا ترش و نارس باشد تا آبغوره ترشی داشته باشید.

طرز تهیه آبغوره در خانه

ابتدا غوره ها را دانه کنید و در یک ظرف مناسب بشویید، سپس در صافی بریزید و اجازه دهید آب آنها کشیده شود. پس از آن، آب آنها را بگیرید و در یک ظرف مناسب بریزید و صبر کنید که لِردهای آن ته نشین شود. آن گاه آنها را در بطری های مناسب بریزید و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

توجه کنید که بطری ها چند سانتیمتر سر خالی باشند تا هنگام جوشیدن آبغوره در مقابل نور خورشید سرریز نشوند. پس از متوقف شدن جوشش، مقداری آبغوره به آن بیفزایید و در آخر یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن کنجد نیز به آن اضافه کنید تا هوا به مواد نرسد و کپک نزند. برای جلوگیری از کپک زدن، بطری ها باید خشک و تمیز باشند

از غوره های خراب برای درست کردن آبغوره استفاده نکنید.

غوره ها را پس از دانه کردن به خوبی بشویید و اجازه دهید تا کاملا خشک بشوند (حدود 14 الی 24 ساعت صبر کنید تا خشک شوند) زیرا اگر آبی روی آنها بماند بعد از آبگیری موجب فاسد شدن و کپک زدن سریع آبغوره می شود.

با آبغوره کپک زده چه باید کرد؟

در قدیم کپکی را که روی آبغوره می بست برمی داشتند و بقیه آن را مصرف می کردند اما این کار از لحاظ سلامتی صحیح نیست.

برخی کپک ها، سمومی مانند مایکوتوکسین ها را تولید می کنند و برخی از این سموم در گروه مواد سرطان زا قرار می گیرند و می توانند باعث ابتلا به انواع سرطان، مخصوصا سرطان کبد شوند. از آنجا که نمی توان با چشم غیرمسلح، کپک های خوب و بد را تشخیص داد، توصیه می شود که در صورت مشاهده کپک زدگی در سطح آبغوره از مصرف آن خودداری کنید.

انتخاب شیشه مناسب برای نگهداری آبغوره

برای نگهداری آبغوره از شیشه های کوچک استفاده کنید و پس از باز کردن هر شیشه آن را زود مصرف کنید. سعی کنید شیشه ای انتخاب کنید که دهانه آن تنگ باشد تا به راحتی کپک نزند.

نکته قابل توجه: از ظروف یا بطری های پلاستیکی برای نگهداری آبغوره استفاده نکنید زیرا مواد اسیدی موجود در آبغوره با دیواره ظروف پلاستیکی واکنش های نامطلوبی ایجاد می کند و باعث سمی یا سرطان زا شدن آن می شود.

برای نگهداری آبغوره از ظروف شیشه ای استفاده کنید و بهتر است این ظروف شیشه ای، تیره باشند تا کمتر نور را از خود عبور دهند.

منبع: جام جم آنلاین

به "فوت وفن درست کردن آبغوره و نگهداری از آن در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت وفن درست کردن آبغوره و نگهداری از آن در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید