قانون سخت گیرانه نروژ برای انتشار عکس در اینترنت
به گزارش عینک آفتابی، همشهری آنلاین نوشت: قانون نروژ، اینفلوئنسرها را موظف نموده است که اعلام نمایند آیا عکسی که در شبکه های اجتماعی منتشر نموده اند، روتوش شده است یا خیر. فرانسه و بریتانیا هم در حال تهیه قوانین مشابهی هستند.
اگرچه داشتن عیوبی همانند سلولیت یا جوش صورت موضوعی رایج در میان انسان ها است، اما اگر نگاهی به شبکه های اجتماعی بیندازید این حس را پیدا خواهید کرد که گویا همه افراد آنلاین بی عیب و نقص هستند!
چنین باوری نتیجه استفاد گسترده کاربران این شبکه ها از فیلترهای صورت و دیگر برنامه هایی است که به آنها امکان می دهد ظاهرشان را تغییر دهند.
بازار چنین برنامه هایی بسیار رونق دارد و هر روز نیز پیچیده تر می شوند و تشخیص آنها سخت تر می گردد.
نگرانی از آسیب های اجتماعی ناشی از استفاده از این فیلترها نیز رو به افزایش است و منتقدان می گویند که این فیلترها، یک استاندارد زیبایی غیرواقعی را بویژه میان نوجوانان و بزرگسالان جوان ترویج می نمایند.
تحقیقات صورت گرفته به وسیله یک برند لوازم آرایشی و بهداشتی نشان داده که 80 درصد از دختران نوجوان از سن 13 سالگی ظاهر خود را در عکس های آنلاین تغییر داده اند.
مطالعات بعلاوه نشان داده که میان رسانه های اجتماعی با افسردگی و بدشکلی بدن، ارتباط وجود دارد.
به همین علت است که بعضی از کشورهای اروپایی تصمیم گرفته اند استفاده از فیلترهای زیبایی را کنترل نموده و مقرراتی در این باره وضع نمایند.
بر همین اساس اکنون در نروژ، تبلیغ نمایندگان و اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی موظفند اعلام نمایند آیا عکس های تبلیغاتی که بصورت آنلاین به اشتراک می گذارند فیلتر شده و تغییر یافته است یا خیر؛ در غیراینصورت عملی غیرقانونی انجام داده اند.
فرانسه نیز در حال تهیه قانون مشابهی است
برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه در ماه مارس در پیامی توییتری نوشت: در موضوع عکس ها و ویدیوهایی که در چهارچوب فعالیت های تبلیغاتی و به عنوان بخشی از مشارکت مالی منتشر می گردد، ما اعلام استفاده از فیلتر یا روتوش را اجباری خواهیم کرد. ما این کار را انجام می دهیم تا اثرات مخرب روانی این شیوه ها بر اعتماد به نفس کاربران اینترنت را محدود کنیم.
مقررات مشابهی نیز در بریتانیا در چارچوب لایحه ایمنی آنلاین مورد بحث قرار گرفته است. با این وجود بعضی کارشناسان معتقدند وضع چنین مقرراتی منجر به حل مشکل نمی گردد.
پاملا راتلج، روانشناس رسانه ای به یورونیوز می گوید: بر اساس تحقیقات، اعلام اینکه عکس روتوش شده، هیچ تاثیری ندارد. اما اگر به جای این کار، بودجه آموزش سواد رسانه ای و سواد دیجیتال را تامین نمایند تا نوجوانان واقعا برای رویارویی با چنین وضعیتی آماده شوند، بسیار بهتر خواهد بود. زیرا مشکل فیلتر ممکن است فردا به شکل دیگری نمود پیدا کند.
بر اساس نظرسنجی که به وسیله مجلس عوام بریتانیا در سال 2020 میلادی انجام شد، تنها 5 درصد از افراد زیر 18 سال این کشور گفته اند که تمایلی برای تغییر ظاهر خود با رژیم گرفتن یا جراحی پلاستیک ندارند.
5858
منبع: خبرآنلاین