مزدا ام اکس، 30 اسکای اکتیو آر، ئی وی؛ فناوری جالب و مفید ژاپنی برای رانندگی با خیال راحت!

به گزارش عینک آفتابی، مزدا با افتخار به مصرف سوخت ام اکس-30 اسکای اکتیو آر-ئی وی در چرخه ترکیبی اشاره می نماید که تنها 1 لیتر برای 100 کیلومتر رانندگی...

مزدا ام اکس، 30 اسکای اکتیو آر، ئی وی؛ فناوری جالب و مفید ژاپنی برای رانندگی با خیال راحت!

به گزارش عصر ایران، ژاپن علاوه بر خودرو های استاندارد و باکیفیتی که دارد، منزلگاه بهترین تیونر های دنیا و ارائه دهنده پروژه های بسیار حرفه ای در زمینه تیونینگ است که همین ویژگی مجذوب کنندهیت رویداد های خودرویی این کشور را به شدت بالا برده است.

از مهمترین رویداد های خودرویی سرزمین آفتاب تابان باید به موارد زیر اشاره کنیم:

نمایشگاه خودروی توکیو یکی از مهمترین رویداد های تقویم بین المللی صنعت خودرو است که از سال 1954 تا 1973 و از 2000 تا 2005 بصورت سالانه و از سال 1975 تا 1999 و از 2007 تا کنون به شکل هر دو سال یک بار برگزار می گردد.

یکی دیگر از رویداد های بسیار مهم خودرویی در ژاپن، توکیو اتو سالن نام دارد. این نمایشگاه سالانه در ماه ژانویه برگزار می گردد و به طور تخصصی به خودرو های پرفورمنس، تجهیزات جانبی و فناوری های مرتبط اختصاص دارد.

ام اکس-30 اسکای اکتیو آر-ئی وی

یکی از محصولاتی که در توکیو اتو سالن 2023 به نمایش در می آید، کراس اوور نو مزدا با نام ام اکس-30 اسکای اکتیو آر-ئی وی است. البته این کراس کوچک خیلی از یک خودروی پرفورمنس فاصله دارد، اما موتور های روتاری مزدا همواره یک فناوری جالب برای مخاطبان رویداد های خودرویی بوده است.

در رابطه با پیشرانه ام اکس-30 ابتدا باید به حضور تپنده 830 سی سی بنزینی با 75 اسب بخار خروجی و گشتاور 116 نیوتن متر اشاره کنیم. اما این پیشرانه اثری بر حرکت چرخ ها ندارد! بلکه وظیفه اصلی برعهده یک موتور الکتریکی با 167 اسب بخار خروجی و گشتاور 260 نیوتن متر است.

مزدا روتاری

اما موتور روتاری مزدا در واقع یک ژنراتور است که برای افزایش برد حرکتی ام اکس-30 به بیش از 600 کیلومتر عمل می نماید. باک بنزین 50 لیتری که نزدیک محور عقب قرار گرفته است انرژی لازم برای موتور روتاری را فراهم می نماید و انرژی مورد احتیاج موتور الکتریکی نیز از بسته باتری 17.8 کیلوولت ساعت لیتیم-یون تامین می گردد که کف خودرو جانمایی شده است.

البته مزدا معتقد است که مالکان این کراس اوور صرفا آن را به عنوان یک الکتریکی خالص مورد استفاده قرار خواهند داد، زیرا برد بخش تمام الکتریکی پیشرانه برای یک روز تا 85 کیلومتر کفایت می نماید که این عدد حتی بیشتر از نرمال استفاده یک خودروی شهری خواهد بود.

باتری مزدا طی یک ساعت و 40 دقیقه به وسیله شارژ دیواری 11 کیلوواتی تکمیل ظرفیت می گردد. با استفاده از پورت دی سی (36 کیلووات) می توان طی 25 دقیقه ظرفیت باتری را از 20 به 80 رساند.

مزدا ام اکس-30 اسکای اکتیو آر-ئی وی طی 9.1 ثانیه از حالت توقف به سرعت 100 کیلومتر برساعت می رسد. بیشینه سرعت نیز به طور الکتریکی روی 140 کیلومتر محدود شده است.

این پلاگین هیبرید مجذوب کننده با موتور روتاری حدود 1700 کیلوگرم وزن دارد که در نوع خود با توجه به ابعاد، یک سنگین وزن محسوب می گردد. بازشدن درب های عقب در حالت خودکشی مهمترین مجذوب کنندهیت طراحی بدنه را شامل می گردد.

مزدا با افتخار به مصرف سوخت ام اکس-30 نو در چرخه ترکیبی اشاره می نماید که تنها 1 لیتر برای 100 کیلومتر رانندگی و میزان انتشار CO2 نیز تنها 21 گرم بر کیلومتر میزان گیری شده است.

مهم ترین تفاوت موتور روتاری با پیستونی، عدم استفاده از پیستون و جایگزینی آن با یک روتور مثلثی، داخل سیلندر است. پیشرانه روتاری از منظر وزن کمتر و میزان کوچک تر بر موتور پیستونی فزونی دارد که در نتیجه، طی مقایسه با نمونه پیستونی با میزان مشابه، قدرتمندتر خواهد بود. بدین ترتیب استفاده فناوری روتاری موجب می گردد در قدرت و دور موتور استاندارد، مصرف سوخت کاهش یافته و راندمان بالاتری حاصل می گردد.

قیمت پایه کراس اوور مجذوب کننده مزدا در آلمان از 35990 یورو شروع می گردد و در گرانترین تریم پلاگین هیبرید به 45 هزار یورو می رسد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که مزدا ام اکس-30 در بعضی بازار ها مانند استرالیا و ژاپن با پیشرانه هیبرید ملایم 2 لیتری عرضه شده که این تپنده برابر با 153 اسب بخار خروجی و 200 نیوتن متر گشتاور دارد.

منبع: فرارو

به "مزدا ام اکس، 30 اسکای اکتیو آر، ئی وی؛ فناوری جالب و مفید ژاپنی برای رانندگی با خیال راحت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزدا ام اکس، 30 اسکای اکتیو آر، ئی وی؛ فناوری جالب و مفید ژاپنی برای رانندگی با خیال راحت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید