ماکرولینو (Microlino) برداشتی مدرن از BMW Isetta

به گزارش عینک آفتابی، ماکرولینو (Microlino) خودروی شهری کوچکی که طراحی آن براساس مدل مشهور Isetta کمپانی BMW است، برای بازار اروپا معرفی گردید.

ماکرولینو (Microlino) برداشتی مدرن از BMW Isetta

ماکرولینو / ماکرولینو

عینک آفتابی - رضا نوروزی: خودروهایی مانند مینی، فیات 500 و اسمارت اگرچه هرگز در ایالات متحده محبوبیت خاصی نداشتند، اما در سرتاسر جهان پیروز بودند. در دو دهه اخیر اما قوانین ایمنی سختگیرانه و برقی سازی این خودروهای محبوب اروپایی را بزرگ تر و سنگین تر کرد و سگمنت آن ها را تغییر داد.

طراحی و پیشینه

Microlino، به تازگی محصول خود را به بازار اروپا معرفی کرد و توانست سفارشات خوبی بگیرد. بعلاوه قبلاً نیز چند سفارش از ایالات متحده گرفته بود. Microlino، یک برداشت کاملاً مدرن از Isetta مشهور BMW است که یک ماشین حبابی شکل بود که از دهه 1950تا دهه 1970فراوری و عرضه شد و بعد از آن از جاده های اروپایی ناپدید شد. طراحی ماکرولینو به صورت ورود از جلو است و همچنان لبخند را بر روی صورت هر کسی که سوار آن می گردد، می آورد.

BMW Isseta

ای ستا (Isetta) کمتر از 2300 میلی متر طول داشت و با یک موتور دو زمانه خس خس کنان کار می کرد. اما ویم اوبوتر، طراح سوئیسی ماکرولینو، ابتدا ایستا سه چرخ را را چهار چرخه فرض کرد و ماکرولینو را براساس قوانین تازه و به عنوان یک خودروی الکتریکی طراحی کرد.

رقبا

بیش از یک دهه است که انگار صنعت خودروی جهان علاقه مند است خودروهای شهری چهار چرخه کوچک را مجددا اختراع کند. در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2011، آئودی یک کانسپت شهری، فولکس واگن مدل NILS و اوپل مدل راک ای را به نمایش گذاشت. رنو نیز قبلا توئیزی را رونمایی نموده بود. همه این محصولات برقی و سنگین بودند و مشخصات یک خودروی شهری کوچک را به استثنای توئیزی نداشتند و هرگز به فراوری نرسیدند.

با بزرگ و گران شدن خودروهای معمولی، Stellantis اخیراً با سیتروئن Ami و Opel Rocks-e که هر دو فقط مدل های کوچک تر و به عنوان چهار چرخه سبک در دسترس هستند، وارد بازار شد. پارک کردن این خودروها آسان و کاربردی است اما برای ترافیک شهری بسیار کند بوده، و برای تردد در بزرگراه ها مجاز نیستند.

هدف Microlino این است که مفاهیم ممتازی مانند NILS و Rak-e را از جایی ادامه دهد. Microlino با طول 2520 میلی متر و عرض 1470 میلی متر کمی کوچکتر از Smart Fortwo است. Smart Fortwo اولین بار سال 2008 پا به بازار ایالات متحده گذاشت. اما Microlino محصول متفاوتی است. در حالی که اسمارت خودرویی محکم و ایمن بود که می توانست به سرعت نزدیک به 160 کیلومتر برساعت دست یابد و تحت آزمایش های تصادف سختگیرانه قرار گیرد، ماکرولینو فقط یک چهار چرخه با مقررات ایمنی بسیار آسان تر است.

ماکرولینو / نمای عقب

آپشن ها

در فهرست آپشن های ماکرولیو، تنها دو مورد چراغ های LED و دستگیره برقی درب ورودی به چشم می خورد. در داخل کابین دستگیره درب ها با تسمه طراحی شده و قفل الکتریکی دارد. فضای کابین اما با وجود ابعاد کوچک خودرو اما جادادر به نظر می رسد. بخش مهمی از تجهیزات ماکرولینو، به وسیله Magna CTS یکی از برترین شرکت های آلمانی مهندسی شده ترین و کیفیت مناسبی ارائه می دهد. صندوق عقب Microlino نیز به طرز جالبی بزرگ و 230 لیتر فضا دارد.

ماکرولینو / فضای صندوق عقب

سایر جزئیات کابین هم خوب به نظر می رسد. دنده ها با چرخاندن یک کلید انتخاب می شوند، صفحه ای کوچک سرعت را نشان می دهد و نوار لمسی روی درب جلو به شما امکان می دهد عملنمودهای کنترل آب و هوا را انتخاب کنید. اما فرمان یک دایره سه پره ساده و بدون کیسه هوا است که جای تعجب دارد. نمایندگان ماکرولینو تمایلی به صحبت در خصوص ایمنی غیرفعال ندارند و صرفا بر سازگاری تأکید دارند. اما آیا یک ماشین نباید اول از صاحبش محافظت کند؟!

مایکرولینو / نمای داخل

Microlino بسیار ساده است و از هرگونه پیچیدگی دوری شده است. اما این سادگی بر ایجاد مشکل در مواردی همانند برف پاک کن های پر سر و صدا و پنجره های کوچکی که باید باز شوند، کشیده می گردد. Microlino هیچ سیستم کنترل پایداری ندارد و چون گیربکس آن فاقد دکمه پارک است، پس از توقف باید ترمز دستی را بکشید.

مسائل و ایرادات

از نکات متمایز خودروهای برقی سکوت بیش از میزان آن هاست، به طوری که کوچکترین صداهایی که در خودروهای عادی اصلا شنیده نمی گردد، در خودروهای برقی کاملا به گوش می رسد. اما Microlino از همان ابتدا تا نهایت سرعت خود یعنی سرعت 90 کیلومتر برساعت صداهای زیاد و آزار دهنده ای دارد. سرعت کامیون ها در اروپا به 86 کیلومتر برساعت محدود است و لذا اگر با ماکرولینو به نهایت سرعت برسید احتمالا بتوانید از یک کامیون سبقت بگیرید. شتاب Microlino تا حدود 50 کیلومتر برساعت مناسب است، اما فراتر از آن، خودرو به شدت تنبل می گردد. سیستم تعلیق ماکرولینو نیز بسیار ضعیف است و کیفیت سواری مناسبی ارائه نمی دهد.

تیپ ها و قیمت

Microlino با سه ظرفیت باتری با مشخصات ذیل ارائه می گردد:

  • 6.0 کیلووات ساعت با برد بیشینه 94 کیلومتر
  • 10.5 کیلووات ساعت با برد بیشینه 175 کیلومتر
  • 14.0 کیلووات ساعت با برد بیشینه 230 کیلومتر

این مقادیر برد برای بازار اروپا اعلام شد و در بازار ایالات متحده این مقادیر در حدود 10 درصد کمتر هستند.

سر و صدا، لرزش، سختی کاربرد و برد مسافتی کم همگی از مسائل Microlino هستند. اما مانع اصلی قیمت است. در اروپا، مدل اولیه با قیمت نه چندان مناسب 25/000 دلار، با تجهیزات سطح بالا اما فقط باتری میانه عرضه می گردد و برای مدل های با تجهیزات کمتر قیمت ها چند هزار کاهش پیدا می نماید.

قیمت تازه خودروهای مونتاژی معین شد / تحلیل قیمت ها

فروش سوبا M4 فردا موتورز 58/7 درصد در چین افت کرد / تحلیل فروش سوبا M4

ونوسیا V-Online مکث موتور کراس اوور تازه بازار خودرو ایران / آنالیز تخصصی

تست خودرو رانا پلاس / رانا پلاس یا رانا پلاس سقف شیشه ای

منبع: بیت ران

به "ماکرولینو (Microlino) برداشتی مدرن از BMW Isetta" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماکرولینو (Microlino) برداشتی مدرن از BMW Isetta"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید