معرفی مودم 5G اوت دور ZLT X10

به گزارش عینک آفتابی، اگر تجربه خوب استفاده از مودم های 5G ZLT را دارید ولی آرزو می کردید ای کاش دارای مدل بیرونی و اوت دور بودند تا گیرندگی سیگنال قوی تری داشته باشید؛ مودم ZLT X10 برای شما است.

معرفی مودم 5G اوت دور ZLT X10

همه با مودم های نسبتا با کیفیت و مقرون به صرفه قیمت و و آشنا هستیم؛ مودم های 5G که در یک سال اخیر، بازار ایران را تسخیر و مجذوب خود کردند و علیرغم گمنامی، مشخصات و کارایی بالایی نشان دادند.

اما مودم های ZLT فقط مودم CPE داخلی ندارند و چند مدل مودم فضای باز یا اصطلاحا Outdoor هم عرضه کردند. از جمله می تواند به مدل های X10 و X11 و X16 اشاره نمود.

حالا شاهد ورود مدل ZLT X10 به بازار ایران هستیم؛ مودم 5G اوت دوری که در مشخصات و ظاهر مشابه مدل های داخلی است ولی قابلیت نصب در فضای باز را دارد و ضد آب و گرد و غبار است؛ همراه با یک روتر وای فای 6 عرضه می گردد و می تواند برای کاربران ایرانی بسیار گره گشا باشد.

قیمت مودم X10 هم مانند هم نوعان خود چندان بالا نیست و حدود 8 تا 9 میلیون تومان است.

مشخصات مودم ZLT X10

مودم 5G زد ال تی ایکس 10 از تراشه مرکزی کوالکام اسنپدراگون X55 سود می برد؛ یکی از معروف ترین پردازنده های 5G که روزگاری روی اسمارت فون های پرچم دار بود و اینک روی مودم های پرچم دار مشاهده می کنیم.

وقتی می گوییم یکی از برترین چیپ ست های 5G جهان روی این مودم است و 4 گیگابایت رم و 4 گیگابایت حافظه فلش دارد؛ باید خیال تان بابت قدرت پردازشی و سرعت و کارایی مودم راحت باشد.

به گفته سایت sztozed که سفارش دهنده مودم های ZLT است؛ حداکثر سرعت دانلود مودم X10 روی 5G به 2.4 گیگابیت بر ثانیه و آپلود 1 گیگابیت می رسد که خوب برای هر کاربر ایرانی فعلا زیاد هم هست.

در شبکه های 4G LTE این مودم از رده LTE Cat 18 با حداکثر سرعت دانلود 1 گیگابیت و آپلود 200 مگابیت است که باز به نظر کافی می رسد. هم در 5G و هم در 4G دارای MIMO 4×4 هستیم.

روتر همراه این مودم بیرونی، از وای فای 6 و استاندارد 802.11ax پشتیبانی می نماید و روی هر دو فرکانس کاری وای فای 2.4 و 5 گیگاهرتز، مجهز به MIMO 2×2 است.

بخش بیرونی یا ODU مودم دارای 8 آنتن داخلی موبایل است اما بخش داخلی یا IDU که روتر بی سیم هم می گوییم؛ 4 آنتن خارجی برای وای فای دارد.

از نظر باندهای فرکانسی و شبکه های 5G، از هر دو نوع شبکه SA و NSA پشتیبانی می نماید:

5G NSA: N1/3/5/7/8/20/28/38/40/41/77/78

4G LTE FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28/B32

4G LTE TDD: B38/B40/B41/B42/B43

یکی از دلایل موفقیت مودم های زد ال تی در بازار ایران، همین پوشش دهی خوب از باندهای رادیویی است. هم باندهای 1 و 3 و 7 معروف FDD را داریم؛ هم باند 42 برای TD LTE و هم باندهای 77 و 78 برای 5G.

تازه اگر روزی شاهد رفتن TD LTE روی باند 40 یا 43 باشیم؛ باز هم این مودم ها پاسخ گو هستند.

این یعنی شما هرگز دغدغه ای برای پشتیبانی از باند رادیویی نخواهید داشت؛ ضمن اینکه در پنل کاربری مدیریت این مودم ها، می توانید بین باندهای مختلف سوییچ کنید و از تجمیع فرکانس سود ببرید.

طراحی و ظاهر ZLT X10

در مقایسه با مودم های فضای باز یا B2368، مودم و روتر بیرونی ZLT کوچک تر و جمع وجورتر هستند و این قدر بزرگ و قطور ساخته نشدند.

بخش بیرونی مودم ایکس 10 میزان ای 132 در 132 در 176 میلی متر دارد و روتر داخلی هم 202 در 162 در 39 میلی متر است.

بخش بیرونی حالت استوانه ای داشته و کاملا طراحی مطابق با برای ضد آب و ضد گرد و غبار دارد. در بخش پایینی آن، فقط یک مسیر برای عبور کابل شبکه PoE و اتصال به روتر وجود دارد.

اسلات سیم کارت نانو دارای درپوش پیچی است و کاملا باید باز گردد تا بتوانید سیم کارت را جا بزنید و دوباره درپوش را بگذارید تا هیچ گونه قطره آب یا گرد و خاکی وارد آن نگردد. در کنار اسلات سیم کارت یک پورت USB 3.0 هم دیده می گردد.

همین طور، در بخش پایین مودم یک سری چراغ های برای نمایش شرایط شبکه ها و آنتن دهی تعبیه شده است.

روتر ZLT X10 هم ضمن کوچک بودن و داشتن 4 آنتن خارجی و طراحی مربعی، دارای 4 درگاه شبکه اترنت هزار گیگابیتی است که یک درگاه به عنوان WAN باید به مودم اوت دور وصل گردد. یک پورت RJ11 هم دارد.

در خود مودم بیرونی X10 هیچ پورت شبکه نیست و فاقد وای فای مجزا است تا بتوانید در داخل خانه بهره ببرید.

البته، معلوم است که می توانید مودم و روتر را هر دو در خانه بگذارید و بهره ببرید ولی دیگر مزیت اصلی مودم را از دست دادید.

یک آداپتور کتابی 48 ولت در جعبه این محصول قرار گرفته است.

قیمت مودم X10

مودم ZLT X10 فضای باز تازه وارد بازار ایران شده و روی بعضی فروشگاه های رسمی و معتبر، قیمتی از 8 تا 10 میلیون تومان دارد.

احتمالا این قیمت مقداری حباب دارد و به تدریج شاهد ورود این قیمت به بازه 7 و 6 میلیون تومان باشیم که در آن صورت واقعا ارزش خرید دارد و می تواند رقیب جدی برای باشد که الان حدود 6 میلیون تومان است.

به نظر می رسد تا چند ماه آینده و با افزایش ورود این مودم به بازار و هجوم استوک فروش ها برای عرضه آن، سریعا تبدیل به مقرون به صرفه ترین مودم اوت دور 5G بازار ایران گردد.

حرف آخر

برای کاربرانی که در منطقه کم سیگنال و آنتن دهی ضعیف هستند؛ این مودم می تواند کولاک کند و اینترنت سیم کارتی سریعی بدهد.

افزون بر آن که از اینترنت 5G پشتیبانی می نماید؛ برای اینترنت TD LTE نیز گزینه خوبی است و در بعضی تست ها نشان می دهد سرعتی 80 تا 100 مگابیت در بدترین شرایط سیگنال دهی نشان داده است.

پنل کاربری ZLT نیز قابلیت های نسبتا خوبی و کاملی دارد؛ از قفل باند و دکل و شبکه تا وی پی ان و انواع تنظیمات. البته باید حواشی و مسائل ریست و سوپرادمین این مودم ها را کنار بگذاریم.

حرف آخر اینکه باید دید در کنار مودمی مانند X20 یا X28، چقدر بهتر عمل می نماید و آیا ارزش خرید بالاتری نسبت به آن ها برای کاربران ایرانی دارد؟

منبع: شبکه چی

به "معرفی مودم 5G اوت دور ZLT X10" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مودم 5G اوت دور ZLT X10"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید