چرا سینمای مستند مخاطبان جدی تری دارد
به گزارش عینک آفتابی، تهران (پانا) - کارگردان سینه ما رکسمی گوید اگر مرکز توسعه برنامه خود را نسبت به اکران و مدیریت فیلم های هنری و تجربی اظهار کند، شاید بتواند جلوی موج انتقادی موجود را بگیرد و فیلمسازان مستقل را به ناامیدی نکشاند.

میترا مهتریان مستندساز در گفت وگو با پانا درباره مدیریت، حمایت و نظارت مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی بر فعالیت ها و یاری به اکران فیلم های هنری و تجربی گفت: خبری از سوی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی اطلاع رسانی شده که نشان می دهد مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی متولی فعالیت های موسسه هنروتجربه شده است، این امر نشان می دهد که فعالیت های این موسسه که هشت سال در زمینه اکران فیلم های هنری و تجربی زحمت کشیده، به سرانجام نرسیده بلکه به عنوان زیر مجموعه ارگانی دیگر قرار گرفته است. و این پرسش را به وجود می آورد که آیا نگاه دولتی این مجموعه مانعی برسر راه اکران فیلمهای مستقل خواهد بود یا خیر؟
وی ادامه داد: البته موجی انتقادی وجود دارد که خبر از تعطیلی موسسه هنروتجربه می دهد. اگر مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی برنامه خود را نسبت به این مساله اظهار کند، می تواند جلوی موج انتقادی موجود را بگیرد و شاید بتواند فیلمسازان مستقل را به ناامیدی نکشاند.
کارگردان سینه ما رکس تاکید نمود: عملکرد هنروتجربه در هشت سال گذشته دست مریزاد دارد و باید به همه عوامل آن خسته نباشید گفت چراکه آن ها با نگرش خود، گنجینه ای از فیلم هایی را که می توانستند در آرشیو بمانند، به چرخه اکران رساندند تا دیده شوند. امیدوارم با تغییرات پیش رو، این هدف از بین نرود و راهکارهایی برای بهتر شدن آن نیز به وجود آید. نیروهای خوش فکر و خلاقی در مرکز توسعه حضور دارند که می توانند ایده های خوب و نوینی داشته باشند و راهکارهای جدیدی پیش روی اجرای این عملکرد بگذارند. با این امید که نقطه هدف هنروتجربه فراموش نگردد.
مهتریان با اشاره به اکران حقیقت که از سوی مرکز توسعه انجام می گیرد، گفت: بر بعضی عملکرد های مرکز توسعه نیز نقدهایی وارد است مثلا طرح اکران حقیقت برخلاف اینکه اتفاق بسیار خوبی ست، تنها به فیلم هایی مربوط می گردد که در جشنواره سینماحقیقت دیده شده اند و دیگر آثار در این طرح جایی ندارند، این مساله جای خالی موسسه هنروتجربه را به ما یادآوری می نماید. از طرف دیگر جشنواره فیلم فجر نیز تنها مستندهایی را می پذیرد که در سینماحقیقت حضور داشته باشند که باز هم محدودیتی برای فیلم های مستقل است. هنروتجربه بازویی بود که ناامیدی نادیده گرفته شدن را در دل ما خاموش می کرد. امیدوارم ساختاری که برای اکران فیلم های هنری و تجربی در نظر گرفته می گردد، دست و پا گیرتر نگردد و نگاه هنروتجربه از یاد نرود.
این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت هایش درباره نگاه مخاطبان به فیلم های مستند در طول سالی که گذشت، اظهار کرد: مخاطب سینمای مستند بیشتر از سینمای داستانی شده است، شاید فضای مجازی و بودن در آن باعث شده است که مردم جستجوگرتر شوند و این نگاه جستجوگرانه مخاطبان بیشتری را به سمت سینمای مستند کشانده است، همه دوست دارند چیزهایی ببینند که سینمای داستانی به آن ها نشان نمی دهد. از طرف دیگر شرایط مالی کشور به گونه ای شده است که سرمایه گذاری در سینمای مستند با اقبال بسیار کمی روبه روست یعنی کسی جرعت نمی نماید که در این مساله همکاری کند.
مدیر فراوری فیلم کوپال در سرانجام توضیح داد: اینکه مخاطب ترجیح می دهد بیشتر کنجکاوی کند، بداند و درباره مسائل مختلف اطلاعات داشته باشد وادار می نماید که سینمای مستند گام های رو به جلویی بردارد. و این گام های رو به جلو احتیاج به حمایت از طرف متولیان این حوزه دارد.
منبع: خبرگزاری پانا