سفر به سفره های محلی با گردشگری غذا

به گزارش عینک آفتابی، صنعت گردشگری در سال های اخیر به عنوان یکی از صنایع بزرگ مالی در سراسر دنیا مطرح شده و سالانه عایدی قابل توجهی را برای کشورها به همراه می آورد.

سفر به سفره های محلی با گردشگری غذا

جهانگردی خوراک و غذا به عنوان بخشی از این صنعت قطعاً می تواند در جذب جهانگرد، کسب عایدی و انتقال فرهنگ بسیار پیروز عمل کند.

صنعت جهانگردی غذا در ایران در حالی یکی از انواع پرطرفدار مسافرت ها می باشد که به تازگی با هدف آنالیز و جستجوی غذاهای خاص و ناشناخته هر منطقه و بعلاوه آشنایی با فرهنگ های غذایی گوناگون، در بین انواع جهانگردی شناخته شده است.

جهانگردی غذا در جهان در واقع نوعی از جهانگردی است که امروزه در جذب جهانگرد ها و جهانگردان به منطقه ها مختلف بسیار تأثیر گذار بوده و همه افراد را با هر روشی که با غذا ارتباط داشته باشند، را شامل شده و تنها در خوردن غذا خلاصه نمی گردد.

جهانگردی غذایی با تمرکز بر مسائل فرهنگی، علاوه براینکه خاطره ای بیاد ماندنی برای مسافران رقم می زند، می تواند به اقتصاد بخش های کوچک جامعه به خصوص جامعه روستایی ایران یاری کند.

این نوع جهانگردی اگر به درستی انجام پذیرد، می تواند با حفظ هویت به توسعه پایدار کشور هم یاری کند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه سفر دریچه ای تازه از جاذبه ها و مکان های دیدنی، اقوام و آداب و رسوم مختلف، سوغات و کشف غذاهای تازه و چشیدن آنها پیش روی انسان می گشاید، غذا تنها یک ماده مصرفی برای سیر کردن شکم نیست، بلکه فرهنگ، آداب و رسوم مردم بومی یک منطقه را در دل خود جای داده و نوعی جهانگردی غذا است.

شناسنامه دار کردن غذاهای محلی یک موضوع مهم در حوزه جهانگردی

یک کارشناس حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی سیستان و بلوچستان در این زمینه گفت: شناسنامه دار کردن غذاهای محلی یکی از نکات بسیار مهم است و ثبت این نوع آثار می تواند فرصتهای ویژه ای در جهانگردی بوجود آورد.

مجتبی میرحسینی اظهار کرد: با بیان اینکه امروزه در حوزه جهانگردی، غذا یکی از مؤلفه های جهانگردی و یکی از معیارهای سفر شده و مبحث تازهی در حوزه جهانگردی با عنوان جهانگردی غذا ایجاد شده، اضافه کرد: متأسفانه کباب ایرانی به عنوان کباب ترکی معرفی و ثبت شده، براین اساس باید با ثبت غذاهای محلی و طبخ آنها در رستوران ها، اقامتگاه های بومگردی و سفره خانه ها، این میراث را به نسل های بعد منتقل کنیم.

این کارشناس با اشاره به اینکه سفره جهانگردی بدون غذای محلی معنا و مفهومی ندارد، ادامه داد: سلامت ما برگرفته از غذای محلی است و امروز با توجه به صنعتی شدن شهرنشینی و گرم شدن و تغییر طبع خوراک مردم به سمت غذاهای فست فودی رفته ایم و غذای محلی به عنوان یک دارو برای افراد به شمار می رود.

برندسازی غذاهای محلی؛ جاذبه ای بی نظیر برای توسعه جهانگردی

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، گفت: غذا بخشی از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس هر ملت بوده که متناسب با آناتومی و جغرافیای آن منطقه شکل گرفته است.

رضا گنجعلی اضافه کرد: به علت وجود تنوع اقلیمی، آب و هوایی، فرهنگی و اجتماعی در کشور، لیست غذاهای ایرانی یک گنجینه مهم فرهنگی به شمار می آید که در این راستا سیستان و بلوچستان 31 نمونه غذای محلی منطقه را با توجه به وجود غذاهای هندی، پاکستانی، عمانی و کشفیات شهر سوخته مبنی بر نُه نمونه غذا، در میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: در راستای برندسازی جهانگردی خوراکِ سیستان و بلوچستان، اقدامات بی نظیری در دستور کار قرار گرفته است به گونه ای که در هیچ جای ایران این برندسازی وجود ندارد که غذای چند کشور در آن طبخ گردد، در این زمینه جهانگردان می توانند حدود 40 نمونه غذای هندی، پاکستانی، عمانی و چند نمونه غذای پیش از تاریخ را با یک سفر به این دیار تناول نمایند.

این مقام مسئول برگزاری جشنواره بین المللی غذا در سیستان و بلوچستان را اقدام مهمی برای برند سازی غذاهای استان در صنعت جهانگردی دانست و گفت: این اقدام برای اولین بار در مهرماه 1401 در هفته جهانگردی با حضور چهار کشور مقیمهای عمانی، افغانی، هندی و پاکستانی رقم خورد؛ امید که در راستای توسعه صنعت جهانگردی غذایی این رخداد هر سال با تنوع باشکوه تری توسعه یابد تا به زودی شاهد برگزاری جشنواره های غذایی در این استان باشیم.

گنجعلی با اشاره به اینکه ارتقا رفاه و توسعه اقتصاد جوامع محلی در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، از اهداف برگزاری این جشنواره است، اعلام کرد: تنوع بخشی به جاذبه های جهانگردی استان با تاکید بر تنوع غذایی موجود با توجه به ذائقه جهانگردان داخلی و بین المللی هدف دیگر برگزاری جشنواره های غذایی جهانگردی است.

وی ادامه داد: غذاهای یزدی، بیرجندی و کرمانی های مقیم در زاهدان از دیگر غذاهای این خطه به شمار می روند، کما اینکه از 9 نمونه غذای کشف شده در شهر سوخته سه غذا در نمایشگاه بین المللی تهران به وسیله رئیس فدراسیون جهانگردی خوراک و مدیر جهانگردی داخلی وزارت خانه مطبوع رونمایی صورت گرفت و تناول غذاها به وسیله بازدیدنمایندگان انجام شد.

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان یکی از برنامه های مهم در دستور کار را نامگذاری یک خیابان به عنوان خیابان غذا در جنب خیابان امداد زاهدان کنار موزه میراث فرهنگی با تعبیه کانکس ویژه غذاهای مختلف عنوان و اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از آئین ها، آداب، سنت ها و رسوم رفته رفته در حال فراموشی هستند با برگزاری اینگونه برنامه ها حفاظت پاسدارانه از میراث ناملموس صورت خواهد گرفت که از نشستن غبار فراموشی بر میراث ماندگارمان جلوگیری خواهد نمود و راهی برای آشنایی با خوراک اقوام ایجاد می گردد.

منبع: گردشبان

به "سفر به سفره های محلی با گردشگری غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به سفره های محلی با گردشگری غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید