چند عادت رایج که موجب خراب شدن دندان شما می گردد

به گزارش عینک آفتابی، دندان ها از مهم ترین اعضای صورت هستند. این مرواریدهای کوچک هم در زیبایی موثر هستند و هم در حفظ سلامت بدن نقش پرنگی را ایفا می نمایند. در صورتی که دندان های سالمی نداشته باشید نمی توانید به سادگی بجوید و به زیبایی و شیوایی سخن بگویید. از طرفی اگر ظاهر دندان های شما مشکل داشته باشند، اعتماد به نفس شما کاهش پیدا می نماید و نمی توانید خود را به سادگی در جامعه حاضر کنید و نظرات خود را بیان کنید.

چند عادت رایج که موجب خراب شدن دندان شما می گردد

اما چگونه می توانیم دندان هایمان را سالم نگه داریم؟ پاسخ این سوال ساده اما انجام آن نیازمند دقت و انرژی است. اگر می خواهید دندان های خود را سالم نگه دارید، باید از انجام عادات غلط بپرهیزید و پیوسته نکات و توصیه های بهداشتی لازم را انجام دهید و رعایت کنید. در صورتی که بایدها و نبایدهای بهداشتی دهان و دندان را در نظر داشته باشید و رعایت کنید، تنها بدشانسی شما می تواند در آسیب رسانیدن به دندان هایتان نقش داشته باشد.

خراب شدن دندان

در این مقاله مواردی را معرفی می کنیم که باعث آسیب رسانیدن به دندان های شما می شوند. در اینجا، عاداتی را ذکر می کنیم که باید از انجام آن ها خودداری کنید تا دندان هایتان خراب نشوند. اگر می خواهید دندان های سالمی داشته باشید، با ما همراه باشید و عادات اشتباه خود را کنار بگذارید.

  • ناخن جویدن
  • محکم مسواک زدن
  • دندان قروچه
  • جویدن قطعات یخ
  • خوردن دائم خوراکی

ناخن جویدن

این کار علاوه بر این که کاری بسیار غیر بهداشتی و آلوده است، می تواند آسیب های جبران ناپذیری به فک وارد کند. هنگامی که برای طولانی مدت از فک خود برای وارد آوردن فشار بر روی لبه های ناخن خود استفاده می کنید، آن را تحت استرس قرار می دهید و بعد از مدتی عملکرد فک شما دچار مشکل خواهد شد. از طرفی جویدن ناخن به دندان های شما آسیب می رساند و می تواند سبب شکستگی و لب پریدگی دندان های شما گردد.

راهکار مقابله با جویدن ناخن

می توانید از لاک های مزه دار و تلخ بهره ببرید. به خصوص اگر این مسئله زندگی یک کودک را تحت تاثیر قرار داده است. البته راهکار بهتر برخورد ریشه ای با این مشکل است. مثلا باید علل استرس و اضطراب خود را بیابید و سعی کنید آن ها را برطرف کنید. آرامش را به زندگی خود برگردانید و از تنش ها دوری کنید.

جویدن ناخن

محکم مسواک زدن

محکم مسواک زدن می تواند لثه های شما را تحت تاثیر قرار دهد و ایجاد التهاب لثه بکند. همان طور که می دانید، لثه ها، دندان و استخوان فک شما در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند و آسیب به هر کدام می تواند به دیگری آسیب وارد کند. در صورتی که شما درگیر بیماری های التهابی لثه شوید، بدون شک دندان های سالمی نخواهید داشت و خراب شدن آن ها در فرایند سریع تری قرار خواهند گرفت. استفاده از یک مسواک محکم می تواند به خود دندان نیز مستقیما آسیب برساند.

راهکار مقابله با این مشکل

برای این که با چنین مسئله ای دست و پنجه نرم نکنید، سعی کنید از یک مسواک نرم بهره ببرید. مسواک نرم می تواند بسیار از آسیب ها را از دندان و لثه شما دور نگه دارد. از طرفی سعی کنید به آرامی و با طمانینه مسواک بزنید. مسواک زدن اسکراب کردن نیست که محکم و خشن باشد. برای کسب اطلاعات می توانید به وب سایت دکتر نیکزاد مراجعه فرمایید.

دندان قروچه

بعضی افراد عادت دارند که دندان قروچه می نمایند. دندان قروچه بروکسیسم نامیده می گردد. حتی بسیاری از افراد هستند که در هنگام خواب نیز دندان قروچه می نمایند. دندان قروچه دشمن جدی سلامت دندان هاست می تواند آن ها را به سرعت نابود کند. اگر دوست دار دندان های خود هستید، باید آن ها را در برترین شرایط حفظ کنید و بدون شک دندان قروچه یاریی به این حالت نمی نماید. دندان قروچه دندان ها را به مرز شکستگی و لب پریدگی می رساند. بعلاوه به ریشه آن ها آسیب می رساند.

راهکار مقابله با دندان قروچه

در صورتی که اضطراب و استرس دارید با روانشناس و روانپزشک مشورت کنید. معمولا بروکسیسم ارتباط تنگاتنگی با استرس دارد. اگز زندگی پر تنشی دارید، سعی کنید آرامش را در زندگی خود برقرار کنید. بعلاوه اگر شب ها دندان قروچه می کنید، سعی کنید با استفاده از نایت گارد (محافظ های شبانه) از دندان های خود محافظت کنید.

جویدن قطعات یخ

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که از جویدن قطعه های یخ لذت می برید؟ آیا دوست دارید صدای قرچ قرچ کردن یخ و حس سرمای آن را بر روی دندان های خود احساس کنید؟ شاید این کارها لذت بخش باشند! اما آیا از آسیبی که به دندان های شما وارد می نمایند مطلع هستید؟ به طور کلی حس کردن مواد بسیار سرد و بسیار گرم به وسیله دندان ها به آن ها آسیب می رساند و می تواند آن ها را مستعد خراب شدن بکند. از طرفی یخ از اجسام سخت محسوب می گردد و جویدن اجسام سخت می تواند دندان ها را در خطر شکستن قرار دهد.

چه کنیم؟

نوشیدنی های بسیار سرد و دارای قطعات یخ را با نی بنوشید. این کار به دندان های شما یاری می نماید تا آسیب کمتری از سرمای شدید و سختی قطعات یخ ببینند. بهتر است نوشیدنی های بسیار سرد را کمی در دمای اتاق بگذارید و و سپس به نوشیدن آن ها روی آورید. ساده ترین راه اجتناب از آسیب تماشا به وسیله یخ، نخوردن و نجویدن آن است! اما اگر میخواهید مناسبترین رژیم غذایی را بدانید مقاله تاثیر رژیم لاغری بر سلامت دهان و دندان مطالعه فرمایید.

جویدن قطعات یخ

خوردن دائم خوراکی

ایده آل ترین کار ممکن برای حفظ سلامت دندان ها حداقل روزی دوبار مسواک زدن به مدت 4 دقیقه است. در صورتی که روزی یک بار هم نخ دندان بکشید، این سلامت بهتر دوام خواهد یافت. این که در طول روز دائما در حال خوردن مواد خوراکی باشید، دندان های خود را در معرض خطر قرار می دهید. زیرا روزانه در معرض کربوهیدرات ها و اسیدها بودن دندان شما را در ریسک و خطر پوسیدگی و خوردگی قرار می دهد.

چه کنیم؟

زمان خوردن وعده های غذایی و اسنک و میان عده های خود را معین کنید. از خوردن بی رویه خوراکی های غیر مجاز و مضر بپرهیزید. حدود 30 دقیقه بعد از خوردن وعده های اصلی غذایی خود، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. با این کارها می توانید دندان های خود را از تکه های غذا دور نگه دارید و از تجمع باکتری ها جلوگیری کنید. بعلاوه عدم کلونیزاسیون باکتری به عدم فراوری اسیدهای ترشحی آن ها می انجامد.

درنهایت اگر هرکدام از این موارد باعث آسیب رسانیدن به دندان های شما شد؛ روش های متعددی برای برطرف کردن مسائل ظاهری دندان ها ارائه می نماید. یکی از این روش ها کامپوزیت دنداناست. اما باید بدانید که طول عمر این روش از 5 تا 7 سال است و این بازه می تواند کوتاه تر گردد، در صورتی که نکات مراقبتی لازم را از کامپوزیت ونیر خود به عمل نیاورید. با توجه به این که جنس کامپوزیت از رزین است و ساختاری متخلخل دارد، این ونیر نسبت به تغییر رنگ کاملا ایمن نیست. که برطرف زرد شدن کامپوزیت دندان در کلینیک دکترنیکزاد میتواند یک انتخاب خوب و عالی برای شما باشد.

منبع: هفت گنج

به "چند عادت رایج که موجب خراب شدن دندان شما می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند عادت رایج که موجب خراب شدن دندان شما می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید