آلفا آربوتین چیست؛ ضدلک و روشن کننده محبوبی که احتمالا نمی شناسید

به گزارش عینک آفتابی، اگر پوست تان مستعد تغییر رنگ است یا از مشکلاتی مثل لکه های ناشی از نور آفتاب، جای جوش و کک ومک شکایت دارید، ترکیبات ضدلک و روشن کننده می توانند بهترین دوست شما باشند. این روزها محصولات روشن کننده زیادی در بازار وجود دارد، اما بیشتر مردم هرگز نام آلفا آربوتین (Alpha arbutin) را نشنیده اند. آلفا آربوتین یکی از محبوب ترین عوامل روشن کننده پوست در جهان است، به طوری که بیشتر پزشکان استفاده از آن را به مراجعه کنندگان خود، به خصوص کسانی که به اثرات سایر روشن کننده ها حساس هستند، توصیه می کنند. اگر می خواهید بدانید که آلفا آربوتین چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد، تا انتهای این مقاله از خبرنگاران مگ همراه ما بمانید.

آلفا آربوتین چیست؛ ضدلک و روشن کننده محبوبی که احتمالا نمی شناسید

آلفا آربوتین چیست؟

آربوتین به 2 شکل آلفا آربوتین و بتا آربوتین در محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد. البته در بیشتر لوسیون ها، سرم ها و سایر محصولات روشن کننده از آلفا آربوتین استفاده می شود. چون اثربخشی آن 10 برابر بیشتر از بتا آربوتین است. همچنین به خوبی در آب حل می شود و در برابر حرارت و نور مقاوم تر است.

آلفا آربوتین (AA) به 2 صورت طبیعی و سنتتیک (مصنوعی) موجود است. این ماده که از مشتقات طبیعی هیدروکینون (یک نوع ماده روشن کننده) محسوب می شود، از برگ های خشک گیاهانی مانند بلوبری و کرن بری به دست می آید.

شما می توانید از آلفا آربوتین به تنهایی استفاده کنید یا آن را همراه با سایر ترکیبات در بعضی از سرم ها، ماسک ها و کرم های مراقبت از پوست بیابید. این ماده با جلوگیری از تجمع رنگدانه ملانین در پوست از ایجاد لکه های تیره جلوگیری می کند. شما برای پیشگیری از آسیب دیدگی سلول ها از طریق اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید به میزان تعیینی ملانین در پوست خود نیاز دارید، اما تجمع بیش از حد این رنگدانه می تواند به مسائل پوستی مانند لکه های ناشی از افزایش سن و جای زخم منجر شود.

رنگ پوست شما به اندازه ملانینی بستگی دارد که از طریق آنزیمی به نام تیروزیناز در سلول های ملانوسیت ساخته می شود. هر بار که پوست شما با UV تماس پیدا می کند، تیروزیناز فعال می شود. آلفا آربوتین با کند کردن روند رنگدانه سازی ناشی از مواجهه با اشعه ماوراء بنفش خورشید، فعالیت تیروزیناز را مهار می کند. درنتیجه، باعث از بین رفتن لکه های تیره می شود.

مهم ترین فواید آلفا آربوتین چیست؟

از مزایای استفاده از آلفا آربوتین در محصولات مراقبت از پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. لکه های تیره را کاهش می دهد

آلفا آربوتین با مهار فعالیت تیروزیناز و کاهش تولید ملانین در پوست می تواند اثرات خود را نشان دهد. کاهش تیروزیناز و ملانین به از بین رفتن لکه های تیره و یکدست شدن رنگ پوست کمک می کند.

آلفا آربوتین انواع مختلفی از لکه های پوستی از جمله لکه های ناشی از افزایش سن و لکه های مرتبط با آکنه را به حداقل می رساند. همچنین در رفع مسائل شایعی مثل کک ومک و لکه های کبدی (لکه های ناشی از تماس مستقیم با نور خورشید) موثر است.

2. به روشن شدن پوست کمک می کند

آلفا آربوتین با تاثیری که روی تولید ملانین دارد به کاهش تیرگی پوست کمک می کند. این ماده می تواند برای درمان ملاسما (بیماری ای که اغلب به دلیل تغییرات هورمونی باعث ایجاد لکه های قهوه ای-خاکستری روی گونه ها، پیشانی، بینی و چانه می شود) بسیار مفید باشد.

3. باعث یکدست شدن رنگ پوست می شود

آلفا آربوتین با کاهش اندازه ملانین تولیدشده در پوست، با لکه های ناشی از نور خورشید و سایر تغییرات ایجادشده در رنگ پوست مقابله می کند. این کار پوست شما را یکدست و روشن می کند و باعث می شود سالم تر و شاداب تر به نظر برسد.

4. از هیدروکینون ایمن تر است

آلفا آربوتین اغلب به عنوان یک جایگزین ایمن برای هیدروکینون معرفی می شود. در حالی که هیدروکینون با از بین بردن سلول های تولیدکننده ملانین باعث کم رنگ شدن لکه ها می شود، آربوتین آنزیم های محرک این سلول ها را مهار می کند.

5. باعث تحریک پوست نمی شود

در حالی که سایر عوامل روشن کننده و ضدلک ممکن است پوست شما را خشک و تحریک کنند، آلفا آربوتین چنین تاثیری روی پوست ندارد. چرا که ترکیبات فعال آن به آرامی آزاد می شوند.

خطرات و عوارض جانبی آلفا آربوتین چیست؟

به طور کلی به نظر می رسد که آلفا آربوتین برای انواع پوست بی خطر است و حتی کسانی که پوست حساسی دارند می توانند آن را بهتر از سایر ترکیبات ضدپیری یا روشن کننده تحمل کنند. این ماده همچنین برای افرادی که پوست تیره دارند و بیشتر از دیگران مستعد هیپرپیگمانتاسیون (لکه های پوستی) هستند، مفید است.

با این حال، بعضی از افراد ممکن است به آلفا آربوتین آلرژی داشته باشند و عوارضی مانند قرمزی، سوزش، حساسیت به آفتاب یا آفتاب سوختگی و آکنه خفیف را تجربه کنند. به همین دلیل، توصیه می شود قبل از استفاده از محصولات حاوی آن، تست پچ (Patch test) انجام دهید.

برای انجام این تست، میزان کمی از محصول را روی ساعد خود بمالید و 24 ساعت صبر کنید. اگر طی این مدت علائمی مثل قرمزی و سوزش را تجربه نکردید، می توانید میزان کمی از محصول را یک بار در روز روی صورت خود بمالید. سپس بعد از چند روز که مطمئن شدید آلفا آربوتین را به خوبی تحمل کنید، دفعات استفاده از آن را افزایش دهید.

آلفا آربوتین احتمالا با سایر محصولات مراقبت از پوست تداخل ندارد، اما ممکن است در شرایط قلیایی به هیدروکینون تبدیل شود. بنابراین بهتر است pH سایر محصولات مورد استفاده خود را بررسی کنید. علاوه بر این، گفته می شود که گرما می تواند اثربخشی آربوتین را کاهش دهد. از این رو لازم است محصولات حاوی آن را در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید و گرما نگهداری کنید.

چگونه از آلفا آربوتین استفاده کنید؟

اکنون که متوجه شدید آلفا آربوتین چیست و چه فوایدی دارد، بهتر است با نحوه ی استفاده از آن آشنا شوید. با توجه به بی خطر بودن آلفا آربوتین، می توان از آن 2 بار در روز (یک بار صبح و یک بار شب) استفاده کرد. البته همان طور که گفته شد، بهتر است تست پچ انجام دهید تا مطمئن شوید که به این ماده آلرژی ندارید.

برای کسب بهترین نتیجه، آلفا آربوتین را بعد از شست وشوی صورت روی پوست تمیز بزنید، چون بهتر جذب می شود. بسته به مشکل پوست تان، می توانید محصولات حاوی این ماده را روی کل صورت (به جزء اطراف چشم ها، دهان و لب ها) یا فقط روی لکه ها بمالید.

شما می توانید از آلفا آربوتین در کنار سایر شوینده ها، ژل ها، ماسک ها و کرم های روشن کننده و محصولات مرطوب کننده استفاده کنید. اگر مرطوب کننده تان غلیظ است (برای مثال، روغن نارگیل یا شی باتر دارد)، ابتدا آلفا آربوتین را روی پوست بمالید و صبر کنید تا کاملا خشک شود. سپس به سراغ مرطوب کننده بروید، چون در غیر این صورت، محصول به خوبی جذب پوست نمی شود.

بعضی از کارشناسان توصیه می کنند که بیش از سه ماه به طور مداوم از آلفا آربوتین استفاده نکنید. بعد از آن می توانید کمی به پوست تان استراحت دهید و سپس در صورت نیاز دوباره از آلفا آربوتین استفاده کنید.

نکات مهم در مورد استفاده از آلفا آربوتین

رعایت نکات زیر به شما کمک می کند که بیشترین بهره را از محصولات حاوی آلفا آربوتین ببرید و در عین حال دچار عوارض جانبی ناخواسته نشوید:

  • پس از استفاده از آربوتین همیشه روی پوست تان و بزنید. اما قبل از آن حتما صبر کنید تا آربوتین به داخل پوست نفوذ کند.
  • هرگز از آربوتین روی پوست آسیب دیده یا ترک خورده استفاده نکنید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید، از آربوتین استفاده نکنید. چون در مورد تاثیر آن روی زنان باردار یا شیرده تحقیقات کافی وجود ندارد.
  • قبل از خرید محصولات حاوی آربوتین با متخصص پوست و مو صحبت کنید تا غلظت مناسب آن را برای شما تعیین کند.

معمولا توصیه می شود در پی محصولاتی باشید که غلظت آلفا آربوتین در آن ها حدبیشتر 2 درصد است. آلفا آربوتین در غلظت ≤2 درصد و بتا آربوتین در غلظت ≤7 درصد برای استفاده موضعی بی خطر هستند. البته اثربخشی بتا آربوتین کمتر است و به همین دلیل محصولات حاوی آلفا آربوتین گزینه مناسب تری به شمار می روند.

کلام پایانی

این روزها ترکیبات روشن کننده زیادی در حوزه مراقبت از پوست وجود دارد، اما بیشتر آن ها عوارض جانبی نامطلوب دارند یا در صورت استفاده نادرست برای پوست های حساس مضر هستند. اینجاست که آلفا آربوتین مورد توجه قرار می گیرد، چون عوارض کمی دارد، به خوبی از طریق انواع پوست تحمل می شود و می تواند با کاهش تولید ملانین به رفع لکه های تیره کمک کند.

آلفا آربوتین با مهار کردن آنزیم هایی که سلول های تولید کننده رنگدانه را تحریک می کنند، باعث یکدست شدن پوست و روشن تر شدن آن می شود. درنتیجه، لکه های ناشی از افزایش سن، نور خورشید و جای زخم یا آکنه را از بین می برد.

بیشتر افراد می توانند با خیال راحت 2 بار در روز از آلفا آربوتین استفاده کنند. علاوه بر این، برای کسب بهترین نتیجه می توان آن را با سایر مواد مشابه مثل ویتامین C، هیالورونیک اسید و کوجیک اسید ترکیب کرد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت عینک آفتابی مگ را بخوانید.

منابع: draxe, stylecraze, skinkraft

منبع: دیجیکالا مگ

به "آلفا آربوتین چیست؛ ضدلک و روشن کننده محبوبی که احتمالا نمی شناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلفا آربوتین چیست؛ ضدلک و روشن کننده محبوبی که احتمالا نمی شناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید