ارگ جهانی بم از زباله پاکسازی شد

به گزارش عینک آفتابی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، ارگ جهانی بم از زباله پاکسازی شد.

ارگ جهانی بم از زباله پاکسازی شد بیشتر بخوانیدارگ بم کرمان | بزرگترین بنای خشتی یکپارچه دنیا

مدیر پایگاه میراث دنیای ارگ قدیم بم در این باره گفت: هر سال در پایگاه های میراث دنیای و ملی کشور آیین قبل از آغاز سال و آیین نوروز را داریم که از جمله آنها آیین درختکاری، پاکسازی و خانه تکانی بناهای تاریخی و آیین شاهنامه خوانی است.

محسن قاسمی با بیان اینکه در طول تعطیلات نوروز هم برنامه های متنوعی را خواهیم داشت، گفت: این آیین به صورت نمادین در ارگ قدیم بم برگزار گردید تا نشان دهیم سنت ها و آیین های ایرانیان همچنان زنده هستند.

مدیرپایگاه دنیای ارگ تاریخی بم ادامه داد: ترویج فرهنگ محیط پاک، حفظ و حراست از میراث ارزشمند تاریخی و یاری به پاکسازی این محیط ها از جمله دیگر اهداف مهم اجرای این طرح در این شهرستان بود.

وی تاکیدکرد: این برنامه مختص ارگ قدیم بم نیست و در سه اثر تاریخی دیگر مانند قیصریه زرتشتیان، خانه عامری و حناسایی نیز این آیین به صورت نمادین برگزار گردید و باقی آثار هم به وسیله پرسنل پایگاه دنیای بم پاکسازی خواهد شد.

پخش زنده لحظه تحویل سال در جوار ارگ بم

قاسمی درباره اجرای برنامه های نوروز در ارگ قدیم بم نیز اعلام کرد: با رایزنی انجام شده مراسم سال تحویل بم در جوار ارگ تاریخی به صورت پخش زنده از صداوسیمای استان کرمان برگزار خواهد شد و بعلاوه محل اجرا و نمایش زیبایی با همکاری شهرداری برای مراسم ایجاد خواهیم کرد که سفره هفت سین بخشی از آن است.

وی مطرح نمود: در طول ایام نوروز در کنار بازارچه صنایع دستی که خارج از محوطه ارگ بم راه اندازی خواهد شد، غرفه های داخلی ارگ نیز به فروش صنایع دستی و سوغات بم اختصاص خواهد یافت.

برگزاری جشنواره های مخصوص بچه ها در ارگ بم

مدیرپایگاه دنیای ارگ قدیم بم شرح داد: در ایام نوروز برگزاری جشنواره بادبادک ها و بازی های بومی و محلی و نیز یکسری برنامه ها مختص بچه ها نیز خواهیم داشت؛ بعلاوه مراسم گل بازی (فراوری خشت خام کوچک) به وسیله بچه ها و نوجوانان در ارگ قدیم بم برنامه ریزی شده است.

قاسمی توضیح داد: در نوروز جشنواره عشایری، نصب سیاه چادر و قافله شتر را نیز در اطراف ارگ قدیم بم خواهیم داشت که نشان دهیم در پهنه وسیعی از کویر این برنامه ها در زمان های قدیم وجود داشته است.

به گفته وی بخشی از برنامه های نوروزی مانند اجرای موسیقی و جنگ شادی بعد از سال تحویل در جوار این بنای باستانی برگزار خواهد شد.

نورپردازی ارگ بم در دستور کار است

وی درباره نورپردازی ارگ بم نیز گفت: این برنامه در دستور کار میراث دنیای قرار گرفته و بودجه ای نیز برای فاز اول آن در نظر گرفته شده است که بعد از آماده شدن طرح به صورت جامع، بخشهایی از آن را انجام می دهیم.

قاسمی اضافه نمود: در ایام نوروز بخشی از نورپردازی حصار بیرونی ارگ بم را بواسطه برنامه هایی که در این مکان برگزار می گردد، فعال خواهیم کرد تا فضای خوبی را برای مردم رقم بزنیم.

منبع: همگردی

به "ارگ جهانی بم از زباله پاکسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارگ جهانی بم از زباله پاکسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید