انتظار ساخت رولزرویس از ما نداشته باشید!

به گزارش عینک آفتابی، سهراب برفروشان، معاون کیفیت شرکت خودروسازی ایران خودرو، درباره عدم تعهد خودروسازان به شرایط کیفی محصولات این شرکت حرف های عجیبی ارایه نموده است.

انتظار ساخت رولزرویس از ما نداشته باشید!

به گزارش اعتماد، او گفته: بنده بیش از 20 سال و در ادوار مختلف سابقه خدمت در گروه صنعتی ایران خودرو را دارم، اما نه مدیران قبلی و نه مدیران فعلی تعهد کیفیت رولزرویس را به مردم نداده اند که امروز اعلام شود این تعهدات را عمل ننموده اند و ما در خصوص خودروی پارس هم به مقدار تعریفی که شده تعهد داده ایم.

این مقام مسوول در شرکت ایران خودرو در ادامه گفته است: نباید محصول فراوری داخل را با محصولات خارجی مقایسه کرد چرا که زیرساخت های صنعتی و مالی کشور ما با سایر کشور ها قابل قیاس نیست. رولزرویس البته شرکت خودروسازی بریتانیایی است که در زمینه مهندسی، طراحی، فراوری و توزیع خودرو های لوکس و لاکچری تخصص دارد.

البته این شرکت در حوزه فراوری موتور های جت و هواگرد هم از سال 1914 فعالیت دارد، اما بخش خودروسازی رولزرویس پس از ملی اعلام شدن به وسیله دولت بریتانیا، به بی ام و واگذار شد. اینکه چرا یکی از معاونان خودروسازی انحصاری ایران چنین چیزی را گفته معین نیست. در ایران کسی هم انتظار فراوری رولزرویس از شرکتی که همین الان بسیاری از خودرو های خود را به صورت ناقص فراوری می نماید و به گفته پلیس، مسبب بخش عمده ای از تصادفات جاده ای است، ندارد. اما خودروسازان ایران در جغرافیایی در حال فراوری هستند که انحصار بخش اول آن است. بخش خصوصی عملا تعریف نشده و حتی آیین نامه واردات خودرو نیز به گونه ای تدوین شده که آسیبی به این انحصار نزند.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت بر این باور است که انتظار جامعه از فراوریات داخل نسبت به قبل بالاتر رفته است که البته حق هم با مردم است چرا که یک بخشی از این انتظارات را خود مسوولان و خودروسازان ایجاد نموده اند و با ادعا هایی که از پیشرفت های کشور دارند، تصور جامعه بر این است که باید فراوریات داخل در حد و مقدار خودروی بنز و رولز رویس باشد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: آنچه عامه مردم از فراوریات داخلی توقع دارند خودرویی در حد خودروی تویوتای کرولا و یاریس است، اما واقعیت این است که اگر در خبری گفته می شود به لحاظ پیشرفت علمی ایران در رتبه 5 جهان قرار گرفته است انتظار این است تا در بخش کیفیت خودرو هم ایران حداقل رتبه 3 یا 4 را به دست آورد در حالی که در واقعیت اینگونه نیست.

فراوریات ایران زمان تحریم ها متوقف نشد

او ادامه داد: اگر به کشور روسیه نگاهی بیندازیم می بینیم زمانی که این کشور تحریم شد در عرض دو هفته کل خودروسازی این کشور متوقف شد زیرا روی صنعت قطعه سازی خود سرمایه گذاری ننموده بودند این در حالی است که ما در 4 سال و نیم گذشته و با وجود شدت تحریم هایی که بر کشور اعمال شد نه تنها فراوریات مان متوقف نشد بلکه سعی بر آن شد تا خودرو ها از یورو 4 به یورو 5 ارتقا پیدا نمایند و مدل های تازهی مانند شاهین و تارا را به بازار عرضه کنیم. کاکایی گفت: روسیه تا پیش از تحریم ها بر اساس زنجیره جهانی فعالیت می کرد و زمانی که تحریم شد این زنجیره جهانی قفل کرد و به دلیل اینکه روی قطعه سازی خود سرمایه گذاری ننموده بود امروز توان فراوری خودرو هم ندارد.

این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به سیاست گذاری ها در بخش خودروسازی توضیح داد: جدای از بحث تحریم ها سیاست گذاران ما در کشور هم خواست های متناقضی از خودروسازان دارند که باعث می شود تا خودروسازان آنگونه که باید و شاید نتوانند توانمندی های خود را نشان دهند.

صنایع مرتبط با خودروسازی باید متناسب باهم رشد نمایند

او توضیح داد: زمانی که قیمت گذاری دستوری و نرخ گذاری زیر قیمت تمام شده مشخص می شود معین است که کیفیت خودرو پایین می آید ضمن آنکه ایران همیشه مقابل غرب و امریکا بوده و اگر ایران میخواهد پیشرفتی داشته باشد باید توان این را هم داشته باشد تا کلیه صنایع مرتبط صنعت خودروسازی را متناسب باهم ارتقا دهد یعنی اگر قرار است خودروسازی رشدی داشته باشد باید صنایع فولاد، ورق و الکترونیک، ریخته گری و پتروشیمی آن هم به همان نسبت رشد داشته باشند.

او ادامه داد: البته توسعه صنعت الکترونیک که بر عهده خودروساز نیست و در جهان همه خودروسازان برای تامین قطعات خود حق دارند از کشور های دیگر خرید نمایند، اما زمانی که کشوری تحریم است سیاست گذار باید مشوق هایی را مشخص کند. به عنوان نمونه صنعت فولاد یا پتروشیمی و ... همسو با خودروسازی توسعه پیدا نمایند تا خودروساز هم پیروز تر عمل کند.

کاکایی توضیح داد: بنده معتقدم به لحاظ توانمندی دانشی ما توان این را داریم که خودرویی در حد تویوتا یا هیوندای فراوری کنیم، اما متاسفانه نه به زنجیره های جهانی متصل هستیم و نه سیاست گذاران ما در کشور آنگونه که باید و شاید صنایع را تشویق به سرمایه گذاری نموده اند. زنجیره تامین خودرو با یکدیگر تناسبی ندارند این کارشناس خودرو اضافه کرد: واقعیت تلخ این است که هم اکنون زنجیره تامین خودرو با یکدیگر تناسبی ندارند و کیفیت خودرو ها هم تا همین مقدار است و تا زمانی که سیاست گذاران ما در کشور به صورت غلط سیاست گذاری نمایند همین شرایط ادامه دارد.

کاکایی در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از ایرادات خودرو های داخلی در زمان تحویل به مردم کم شده است، گفت: آنطور که ایران خودرو ادعا می نماید حدود 50 درصد از ایرادات کاهش یافته، اما آنگونه که بنده اطلاع دارم مردم این حس را ندارند.

چرا مردم از کیفیت خودرو ناراضی هستند؟

او در خصوص تغییر یورو 4 به یورو 5 اضافه کرد: با این تغییر در خودرو مردم باید پول بیشتری بابت خرید یک خودرو یورو 5 پرداخت نمایند این در حالی است که اغلب مردم ممکن است متوجه این موضوع هم نشوند و این موضوع نشان می دهد که تمرکز سیاست گذار روی بخش هایی است که شاید اصلا اهمیتی برای خریدار ندارد و موضوعات ایمنی خودرو برای او مهم تر است، اما آن قسمتی که باید به آن توجه بیشتری شود مغفول مانده و این موضوع باعث نارضایتی مردم شده است.

او اضافه کرد: بنزین خودروی یورو 5 باید بنزین سوپر باشد، اما بنزین سوپر در بازار محدود است و زمانی که بنزین معمولی استفاده می شود خودرو زودتر مستهلک می شود و عملا هزینه نگهداری خودرو هم بیشتر خواهد شد و این به معنی توسعه نامتوازن است و مردم هم استفاده درستی نمی توانند داشته باشند.

تاکید سیاست گذار روی ایمنی خودرو باید بیشتر از موارد دیگر باشد

کاکایی اعلام کرد: موضوع دیگر در خصوص نصب چراغ روز یا Daylight است این موضوع در ایران که دارای آفتاب 360 روزه است چه لزومی دارد و ما می بینیم متاسفانه در بخش استاندارد ها بسیاری از مواردی که باید انجام شود، نمی شود و مواردی که لزومی ندارد سیاست گذار روی آن متمرکز می شود.

این کارشناس بازار خودرو اعلام کرد: چرا در خصوص عرضه خودروی شاهین به بازار عجله شده است و امروز می بینیم که موتور این خودرو چندان باکیفیت نیست و شتاب لازم را هم ندارد و خودروسازان گفته اند که 4 ماه بعد موتور بهتری روی این خودرو نصب می شود، دلیل آن این است که سیاست گذار خودروساز را مجبور نموده تا زودتر از این خودروی تازه رونمایی کند و امروز هم برای سال آینده اعلام شده که باید 9 خودروی تازه وارد بازار شود و همه این مسائل به سیاست گذاری در وزارت صمت برمی شود.

کاکایی با بیان اینکه خودروسازان با عجله خودرو فراوری می نمایند، گفت: تا زمانی که فراوری خودرو به بلوغ لازم نرسد و مواد اولیه آن هم مناسب نباشد خودرویی که وارد بازار می شود به رغم اینکه گفته می شود به روز شده، اما می بینیم که از کیفیت لازم برخوردار نیست.

در موضوع کیفیت خودرو قطعه ساز چقدر مقصر است؟

این کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از عدم کیفیت خودرو های داخلی به فراوریات قطعه سازان مربوط می شود، گفت: فراوریات به دو بخش تقسیم می شوند 1- خودرو هایی که فراوریات انبوه دارند 2- خودرو های طراحی تازه و مسلما توقع این است که خودرویی مانند سمند و پژو پارس امروز کیفیت بهتری نسبت به گذشته داشته باشند، اما متاسفانه می بینیم کیفیت لازم را ندارند و حتی کیفیت این محصولات کمتر از 15 سال قبل هم شده است و در اینجا قطعه ساز مقصر است.

او ادامه داد: تا 10 سال قبل بسیاری از قطعات خودرو از خارج از کشور وارد می شد و حتی قطعه سازان هم مواد اولیه خود را از خارج از کشور می آوردند، هرچند امروز هم ممکن است بعضی از مواد اولیه را از خارج بیاورند، اما فرق آن این است که مواد اولیه با کیفیت پایین تری وارد کشور می شود و نهایتا این قطعه هم باکیفیت نخواهد بود. کاکایی با بیان اینکه مقصر اصلی کیفیت پایین خودرو ها در کشور سیاست گذاران هستند، اضافه کرد: خودروساز و قطعه ساز فعالیت خود را می نمایند، اما موضوع کیفیت در کشور به مجموعه عوامل گوناگونی وابسته است که ساده ترین آن این است که زنجیره تامین ما در کشور توازن و تناسب لازمه را ندارد و سوال این است که چگونه می توان این تناسب را برقرار کرد؟

در 10 سال گذشته سرمایه گذاری موثری در خودروسازی ها نشده است

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در طول 10 سال گذشته سرمایه گذاری موثری روی خودروسازی ها انجام نشده و از موجودی های قبلی استفاده شده است، گفت: سیاست گذار بر این باور است که می تواند مستقل از تمام جهان برترین فراوریات را داشته باشد، اما به اعتقاد بنده در واقعیت اینگونه نیست چرا که میلیارد ها دلار سرمایه برای فراوریات باکیفیت بالا احتیاج است و اگر قرار است آلومینیوم سخت و فولاد HSS و... فراوری شود باید سرمایه گذاری های کلانی در این بخش ها صورت گیرد، اما با این وضع از سرمایه گذاری در فراوریات نمی توان به رولزرویس و بنز و حتی خودرویی شبیه تویوتا رسید. او در سرانجام گفت: برای دستیابی به خودروی باکیفیت احتیاجمند مواد اولیه مرغوب، فرآیند ها و تجهیزات مدرن و مهندس و کارگر متعهد هستیم.

منبع: فرارو

به "انتظار ساخت رولزرویس از ما نداشته باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظار ساخت رولزرویس از ما نداشته باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید