با خواص بالنگ و روغن بالنگ آشنا شوید

به گزارش عینک آفتابی، درمان اختلالات گوارشی، رفع اضطراب و افسردگی، تقویت قلب و کبد از خواص بالنگ است. در ادامه با خواص بالنگ و روغن بالنگ آشنا شوید.

با خواص بالنگ و روغن بالنگ آشنا شوید

بالنگ یا ترنج یکی از میوههای مشهورشبیه نارنج و لیمو با پوست دانه دانه است که معمولا از آن بخش سفید و گوشتی پوستمیوه جهت تهیه مربای بالنگ استفاده میشود. اگر چه از نظر ظاهری بالنگ بسیار شبیهبه میوه های خانواده مرکبات است، اما ماهیت و خواص آن با سایر مرکبات متفاوت میباشد.در این مطلب خلاصه ای از مهمترین فواید درمانی و خواص بالنگ و روغن آن گردآوری شدهاست.

قسمتهای مورد استفاده

قسمتهای مورد استفاده این میوه، بخش گوشتی میوهو قسمت گوشتی پوست آن است که از آن برای تهیه مربا استفاده میگردد. همچنین از پوستاین میوه در طب سنتی برای درمان برخی بیماریها استفاده میشود. به عنوان مثال پوست زرد آنبرای تقویت قلب و کبد، و احشای داخل شکم مفید است و برای تحلیل بادها و نفخ و کمکبه هضم غذا بسیار مفید می باشد . همچنین از دیگر خواص بالنگدر طب سنتی استفاده از دم کرده پوست آن برای تقویت صفرا است.

ارزش غذایی بالنگ

مهمترین مواد موجود در بالنگ فلاونوئیدها،کارتنوئیدها، اسیدهای ارگانیک شامل مالیک اسید و سیتریک اسید است. این میوه حاویعناصر ضروری پرمصرف مورد نیاز بدن مانند آهن، کلسیم و فسفر است، همچنین در پوستمیوه بالنگ اسانس لیمونن، گاما، ترپینن، ژرانیال و نرال است .

جدول ارزش غذایی و خواص بالنگ

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
پروتئین0/08 گرم
چربی0/04 گرم
فیبر1/1 گرم
کلسیم36 میلی گرم
فسفر16 میلی گرم
آهن 0/55 میلی گرم
اسید آسکوربیک368 میلی گرم

خواص بالنگ (طبیعت و خواص درمانی)

بر اساس طب سنتی قسمت سفید زیر پوست بالنگمعمولا شیرین و طبع سرد و تری دارد و پوست زرد آن دارای طبع گرم است. مهمترینخاصیت درمانی این میوه بهبود اختلالات و ناراحتی های گوارشی است. سایر خواص بالنگبه طور خلاصه عبارتند از:

  • درمان ناراحتی معده و اختلالات گوارشی

مصرف بالنگ در رفع نفخ معده و هضم بهتر غذا موثراست. استفاده از مربای بالنگ برای بیمارن مبتلا به زخم معده بسیار مفید می باشد. میوهبالنگ و روغن آن تحریک کننده ترشح اسید معده و آنزیم های گوارشی است. با مصرفمتعادل این میوه می توان حرکات منظم روده را بهبود داد و در نتیجه با گرفتگی رودهو یبوست مقابله کرد .

  • تقویتقلب و کبد

مصرف میوه بالنگ برای تقویت قلب و کبد مفیدمیباشد.

  • درمان افسردگی و اضطراب

بالنگ حاوی مقادیر زیادی سیترونلال است که یکترکیب آرامش دهنده بوده و در درمان بیماران مبتلا به افسردگی و بیماریهای روانیکاربرد فراوان دارد. بوییدن بالنگ باعث ایجاد احساس سرخوشی و شادی شده و خاصیتمحرک دارد. همچنین بالنگ و روغن تهیه شده از آن می تواند اضطراب را کاهش داده و بهفرد آرامش بدهد .

  • درمان تب

به منظور درمان و کاهش تب در طب سنتی از تخمبالنگ استفاده میشود. همچنین تخم این گیاه برای از بین بردن کرمهای روده مفید میباشد.

  • رفع بوی بد دهان

یکی از راههای درمان خانگی رفع بوی بد دهانجویدن پوست زرد و خشک شده بالنگ است.بهعلاوه می توان از آن برای رفع بیماریهای دهان و دندان در نقش یک دهانشویه استفادهنمود .

روغن بالنگ چیست؟

علاوه بر گسترده بودن خواص بالنگ، روغن تهیه شدهاز آن نیز دارای فواید درمانی بسیاری است. مالیدن روغن بالنگ برای رفع بی حسی،فلجی، سیاتیک، امراض عصبی، درد کلیه و مثانه مفید است . روغن بالنگ در درمان تبخال، ترک پاشنه پا وبهبود جای زخم کاربرد دارد.

تولید کلاژن در پوست با استفاده موضعی روغنبالنگ افزایش می یابد. در نتیجه با استفاده منظم از این روغن می توان به جنگ چین وچروک پوست رفت. به علاوه آکنه و لکههای پوستی نیز با مصرف روغن بالنگ، با سرعتبیشتری محو می شوند.

طرز تهیه روغن بالنگ

برای تهیه روغن بالنگ، تعدادی بالنگ متوسط راانتخاب کرده و پوست زرد آن را جدا کنید. پوستهای گرفته شده را داخل یک کیلوگرمروغن کنجد بریزید و در نور آفتاب به مدت 3 روز قرار دهید. سپس پوستها را خارج کردهو از پوستهای بالنگ جدید مجددا به روغن اضافه نمایید. این کار را برای 4 تا 5 مرتبهانجام دهید. روغن به دست آمده، روغن غلیظ بالنگ است که خواص دارویی و درمانیبسیاری را دارا است.

گردآوری: مجله اینترنتی عینک آفتابی

منبع: setare.com

به "با خواص بالنگ و روغن بالنگ آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص بالنگ و روغن بالنگ آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید