دولت فقط به پولدار ها وام مسکن می دهد؟

به گزارش عینک آفتابی، در حالی وام مسکن از 480 به 960 میلیون تومان افزایش پیدا نموده که اقتصاددانان و کارشناسان اعتقاد دارند که فقط طبقه ای محدود می توانند از این وام استفاده نمایند؛ آن هم گروهی که بیشتر در پی سرمایه گذاری در بخش مسکن هستند و نه این که احتیاج واقعی داشته باشند. این یعنی بخش مصرفی واقعی مسکن به حاشیه رفته و بر سوداگری دامن زده می گردد. بر همین اساس، تحلیلگران بازار مسکن تاکید دارند که وام 960 میلیون تومانی صرفا یک نمایش است.

دولت فقط به پولدار ها وام مسکن می دهد؟

به گزارش خبرآنلاین، اما چرا نگاه خوشبینانه ای به وام 960 میلیون تومانی مسکن وجود ندارد؛ این به رقم احتمالی بازپرداخت وام برمی گردد. محاسبه بازپرداخت اقساط وام نو نشان می دهد اقساط ماهانه وام 960 میلیون تومانی مسکن، 19.3 میلیون تومان است. کل بازپرداخت وام نیز 2 میلیارد و 780 میلیون تومان و کل سود وام بیش از 1.8 میلیارد تومان است؛ عددی که بسیاری از متقاضیان حوزه مسکن را به تعجب وا داشته است. البته این نکته هم مطرح است و این که باید مبلغ خرید اوراق حق تقدم را به هزینه های وام خرید افزود.

به عبارتی، می توان گفت در حال یک متقاضی مسکن برای دریافت وام 960 میلیون تومانی، باید به مقدار خرید یک خانه 50 متری که تقریبا متری 56 میلیون تومان است، هزینه کند تا به مقدار یک سوم آن خانه بتواند خانه بخرد.

وام 960 میلیون تومانی مسکن برای پولدارهاست

فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن در همین رابطه در مصاحبه با خبرآنلاین درباره این که وام مسکن به بازار مسکن یاری می نماید؟ می گوید: باید گفت که وام مسکن به بازار یاری می نماید؛ منتها به خرید مسکن به وسیله اقشار با عایدی بالا.

وی شرح می دهد: بازپرداخت وام 960 میلیون تومانی در حدی نیست که افراد با عایدی های معمولی از پس آن برآیند، بنابراین یاری می نماید که گروهی که به قصد سرمایه گذاری در پی خرید مسکن هستند، از این وام استفاده نمایند و در نهایت این خانه ها را اجاره می دهند.

این کارشناس بازار مسکن با تاکید بر این که این وام به بخش مصرف واقعی یاری نمی نماید، عنوان می نماید: در حال حاضر کمتر مصرف نماینده ای می تواند بازپرداخت اقساط 19 میلیون تومانی را داشته باشد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به این که رقم مشخص شده برای وام مسکن با قیمت ها بازار همخوانی ندارد، تصریح می نماید: نکته مهم این جاست که این عدد کم هم باشد، در حال حاضر کسی توان خرید مسکن ندارد. فکر نمی کنم در حال حاضر کمتر از متری 60 میلیون تومان بتوانید خانه در تهران پیدا کنید. یک خانه 50 متری هم 3 میلیارد تومان قیمت دارد. این وام یک سوم این رقم را پوشش می دهد.

یزدانی متذکر می گردد: مهم این است که راه چاره مبتنی بر وام در بازار مسکن جواب گو نیست. در حال حاضر بخش مسکن راه چارهی ندارد جز این که از اساس همه چیز درست گردد.

وی بیان می نماید: خانه از پای بس ویران است و باید این ویرانه ها را درست کرد. یعنی باید از اقتصاد کلان، نظام حکمرانی آغاز کرد تا اقتصاد کشور از نابه سامانی خارج گردد.

این کارشناس بازار مسکن تاکید می نماید: راه چاره بازار مسکن در درون بخش مسکن نیست، ساماندهی به اقتصاد کلان شرط ضروری است تا بتوانید به بخش مسکن سامان دهید.

با حقوق 12 میلیونی چطور می توان اقساط 19 میلیونی را پرداخت؟

رقم مشخص شده برای بازپرداخت وام مسکن، حتی صدای نمایندگان مجلس را هم در آورده است؛ به طوری که رحمت اله فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره اقساط 19 میلیون تومانی وام 960 میلیون تومانی خرید مسکن می گوید: واقعیت این است که من به عنوان نماینده مجلس هم توان پرداخت قسط 19 میلیون تومانی برای وام خرید مسکن را ندارم، چه برسد به کارگر و کارمندی که صاحبخانه نیستند.

وی با تاکید بر اینکه مطمئن هستم کسی نمی تواند اقساط 19 میلیون تومانی را پرداخت کند، می افزاید: آن هایی که درباره طراحی مدل این تسهیلات و مبلغ اقساط آن تصمیم می گیرند، باید توجه داشته باشند که با این شرایط خانوار چگونه از عهده پرداخت اقساط این وام ها برمی آیند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح می نماید: در حال حاضر میانگین حقوق کارمندان 12 میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت این وام برای اغلب مردم نشدنی است.

منبع: فرارو

به "دولت فقط به پولدار ها وام مسکن می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت فقط به پولدار ها وام مسکن می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید