سیاست های ارزی به تنهایی مسائل اقتصادی را حل نمی کند

به گزارش عینک آفتابی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: اگر ما بخواهیم با سیاست های ارزی و مالی کشور را اداره کنیم بقیه فرصت ها را از دست می دهیم. لذا مجموعه ای از سیاست های پولی، مالی و ارزی و سیاست های تجاری به صورت هماهنگ پیش بروند، می توان نقطه بهینه را پیدا کرد.

سیاست های ارزی به تنهایی مسائل اقتصادی را حل نمی کند

یحیی آل اسحاق اظهار کرد: شرایط امروز روابط تجاری و ارزی ما به گونه ای است که صرفا با سیاست های ارزی و مبتنی بر تهاتر ارز نمی توان مسائل کشور را حل کرد بلکه باید با هماهنگی کامل بین سیاست های ارزی و اقتصادی و سیاست های تجاری به حل مسائل پرداخت.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی سیاست ها توضیح داد: اگر این دو سیاست با توجه به شرایط و اقتضائات امروز کشور به طور هماهنگ پیش گرفته شوند می توان از همه فرصت ها راحت تر استفاده کرد و تنظیم بازار و تنظیم تعادل اقتصادی را در حوزه های تولید، صادرات، واردات، نظام پرداخت های ارزی و تعادل تراز های بانک مرکزی اعمال کرد.

وی اضافه نمود: به دلیل تحریم ها و شرایط ارتباط ها صرفا پرداختن به یک موضوع امکان عملی برای بهبود شرایط اقتصادی نیست. اگر ما بخواهیم با سیاست های ارزی و اقتصادی کشور را اداره کنیم بقیه فرصت ها را از دست می دهیم. لذا مجموعه ای از سیاست های پولی، اقتصادی و ارزی و سیاست های تجاری به صورت هماهنگ پیش بروند، می توان نقطه بهینه را پیدا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در این باره توضیح داد: تا دو سال گذشته عمده موضوع تنظیم بازار و تنظیم اقتصاد سیاست های بانک مرکزی بود و سیاست های تجاری نیز تابع سیاست های بانک مرکزی بود.

وی با اشاره به تغییر انجام گرفته در سیاست ها اظهار کرد: آقای رزم حسینی بعد از روی کار آمدن به این نکته توجه کردند که این سیاست ها به تنهایی کافی نیست و بخشی از تصمیم گیری ها باید بر اساس سیاست های تجاری مثل واردات در مقابل صادرات، تهاتر، استفاده از پول های ملی و استفاده از روابط طرفینی باشد.

وی اضافه نمود: رای مثال اگر فرض کنیم ما 5 میلیارد دلار از عراق طلبکار هستیم زمانی گفته می شد که پول نفت و گازی که فروختیم باید به بانک مرکزی برود و بانک مرکزی نظامات مشخص مصرف را معین کند. اما امروز اینطور نیست و اجازه داده شده تا در مقابل طلب ارز از محل آن برای واردات کالاهای مورد نیاز و اساسی مثل گندم، روغن، برنج و دارو وارد شود و وارد کنندگان و صادرکنندگان تهاتر کنند یا در سایر حوزه ها با کشورهایی مثل پاکستان، کره جنوبی و غیره سیاست واردات در مقابل صادرات می تواند راهگشای بخشی از مسائل باشد که خوشبختانه در حال انجام است.

آل اسحاق با اشاره به لزوم سرعت بیشتر در این سیاست های اقتصادی اظهار داشت: بنابراین سیاست هایی مثل واردات در مقابل صادرات و تهاتر می تواند برای ما راهگشا باشد کمااینکه درحال انجام است ولی باید سرعت و هماهنگی آن بیشتر شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "سیاست های ارزی به تنهایی مسائل اقتصادی را حل نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست های ارزی به تنهایی مسائل اقتصادی را حل نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید