عمارت مسعودیه ! نشان از تاریخ ایرانی

به گزارش عینک آفتابی، این عمارت فوق العاده زیبا مربوط به دوران قاجاره و درست در قلب تهران، میدون بهارستان قرار گرفته. باغ عمارت مسعودیه با دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان جنایت کار ترین فرزند ناصرالدین شاه پس از آقامحمد در 1295 ق، به منظور عیاشی ظل السلطان، و به سرکارگری رضا قلی خان (ملقب به سراج الملک) در زمینی به وسعت حدود 4000 مترمربع و مرکب از بیرونی و اندرونی بنا شده. در واقع نام این عمارت نیز از نام مسعود میرزا به مسعودیه معروفیت پیدا نموده.

عمارت مسعودیه ! نشان از تاریخ ایرانی

این عمارت در طول سالهای عمرش شاهد رویدادها و اتفاق های زیادی بوده. در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی با میدون بهارستان و اختلاف ظل السلطان با برادرش مظفرالدین شاه و فرزندش، یکی از پایگاه های مشروطه خواستار و مخالفان محمد علی شاه بود. در سال 1287 در نزدیکی این بنای تاریخی بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم رو برای به توپ بستن مجلس دست او داد. بعد از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه هم به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواستار به رگبار بسته شد.

اولین کتابخانه وموزه ملی ایران جایی گوشه این عمارت برپا شدن. چند سال بعد یکی دیگه از اتاق های عمارت به عتیقه های باستانی که از گوشه و کنار ایران به دست اومدن اختصاص داده شد و در حقیقت اولین موزه ایران در عمارت مسعودیه پایه گذاری شد. اشیای عتیقه همین جا و در سال 1318 به موزه ملی منتقل شدن.

ولی الان تو عمارت چیزهای زیادی نیست. یکی از اتاق های نزدیک به در ورودی نمایشگاه عکس های قدیمی هستن، یه اتاق دیگه جهت فروش محصولات فرهنگی و صنایع دستی و تو یکی از راهروها چند غرفه فروش وسایل دست سازه.

اما یکی از بزرگترین سالن ها این روزها کافه مسعودیه شده که از صبح تا عصر به مشریاش سرویس می ده.

اگر می خواهید به نقاط دیگر ایران سفر کنید از تور مسافرتی عینک آفتابی استفاده نمایید با تورهای طبیعت گردی و تور یک روزه عینک آفتابی همراه باشید

منبع: همگردی

به "عمارت مسعودیه ! نشان از تاریخ ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت مسعودیه ! نشان از تاریخ ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید