مراکز داوری تخصصی برای حل مسائل مالکیت فکری راه اندازی گردد

به گزارش عینک آفتابی، مشاور پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنابع فرهنگی چالش اصلی شرکت های مستقر در پارک ها را عدم آگاهی آن ها از مسائل حقوقی مالکیت فکری مطرح کرد و گفت: برای حل آن نیازمند راه اندازی مراکز داوری تخصصی هستیم.

مراکز داوری تخصصی برای حل مسائل مالکیت فکری راه اندازی گردد

به گزارش گروه دانشگاه عینک آفتابی، سهراب سلامت مشاور پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنابع فرهنگی امروز در نشست سراسری مالکیت فکری پارک های علم و فناوری که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار گردید، مسائل اقتصادی و حقوقی را از چالش های شرکت های فناور نوپا دانست و اضافه کرد: این شرکت ها بدون داشتن آگاهی کافی نمی توانند تبدیل به شرکت های بزرگ دانش بنیان شوند؛ از این رو این شرکت ها احتیاجمند مشاوره های دائمی تخصصی هستند.

وی ناآگاهی از مسائل حقوقی را از چالش های شرکت های مستقر در پارک ها دانست و ادامه داد: ما بسیار روبرو بودیم که فردی اختراعی داشته و اعلام نموده نمونه آن در خارج از کشور ثبت شده؛ ولی در ایران ثبت و درج نشده است و ثبت نمونه طرح خارجی در ایران دارند. این ها ناشی از بی اطلاعی آن ها از مسائل حقوقی حوزه مالکیت معنوی و فکری است.

سلامت، بی اطلاعی محققان از ساختار های شرکت ها را از دیگر چالش های شرکت های نوپا نام برد و خاطر نشان کرد: علاوه بر آن، آن ها با قوانین استخدامی آشنایی کامل ندارند؛ از این رو قرارداد هایی را منعقد می نمایند که بر خلاف نظم عمومی است.

مشاور پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی خاطر نشان کرد: ما مشاهده کردیم در قرارداد هایی که شرکت ها منعقد می نمایند، مبالغ سرمایه گذاری، مرجع حل اختلافات، تضامین قرارداد، خرید خدمت و ... درج نشده و چنین قرارداد هایی موجب می گردد که آینده فعالیت آن ها به مخاطره بیفتد.

سلامت، ایجاد، حفاظت و تجاری سازی را سه رکن اساسی در مالکیت فکری در شرکت ها ذکر کرد و ادامه داد: شرکت ها باید در این سه بخش اطلاعات کافی داشته باشند.

وی ارائه آموزش به شرکت ها در حوزه های حقوقی را از راه حل های کوتاه مدت در حوزه مالکیت فکری دانست و گفت: برای بلندمدت به راه اندازی مراکز داوری تخصصی احتیاج داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مراکز داوری تخصصی برای حل مسائل مالکیت فکری راه اندازی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراکز داوری تخصصی برای حل مسائل مالکیت فکری راه اندازی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید