چرا قیمت گوشت قرمز بالا رفت و مرغ پایین آمد؟ ، جدیدترین قیمت گوشت گوسفندی و مرغ در بازار

به گزارش عینک آفتابی، درحالی که قیمت گوشت قرمز به علت کاهش فراوری، رو به افزایش است، نرخ هرکیلو مرغ که در هفته های گذشته از 100هزار تومان عبور نموده بود، اکنون به زیر 80هزار تومان رسیده است.

چرا قیمت گوشت قرمز بالا رفت و مرغ پایین آمد؟ ، جدیدترین قیمت گوشت گوسفندی و مرغ در بازار

به گزارش عینک آفتابی، درحالی که قیمت گوشت قرمز به دلیل کاهش فراوری، رو به افزایش است، نرخ هرکیلو مرغ که در هفته های گذشته از 100هزار تومان عبور نموده بود، اکنون به زیر 80هزار تومان رسیده است. آمارها نشان می دهد دلیل این افت قیمت ناشی از این است که فراوری گوشت طیور در تیرماه سال جاری 3درصد افزایش یافته و اندازه جوجه ریزی هم روند افزایشی دارد.

آمارها نشان می دهد گوشت مرغ در نقاط مختلف شهر تهران به قیمت 78تا 80هزار تومان به فروش می رسد. پیش از این قیمت گوشت مرغ از 100هزار تومان عبور نموده بود. اما اصل ماجرا چیست؟ دلیل کاهش قیمت گوشت مرغ با وجود اینکه این محصول پروتئینی به کالای جایگزین گوشت قرمز تبدیل شده، چیست؟

داده های مرکز آمار نشان می دهد اندازه فراوری گوشت انواع طیور در کشتارگاه های رسمی در تیر 1402نسبت به خرداد 3 درصد افزایش یافته است.

اطلاعات موجود بعلاوه نشان می دهد اندازه جوجه ریزی نیز در تیرماه به 130میلیون قطعه رسیده و در مردادماه هم پیش بینی 135میلیون قطعه جوجه ریزی در بازار وجود دارد که نشان می دهد حجم فراوری مرغ افزایش یافته و اکنون عرضه بیشتر از تقاضاست؛ به طوری که پیش بینی می گردد شرکت پشتیبانی امور دام در روزهای آینده مجبور گردد مازاد فراوری مرغداران را جمع آوری کند. بعلاوه پیش بینی می گردد قیمت مرغ در هفته های بعد به کمتر از قیمت مصوب نیز برسد چرا که به دلیل افزایش جوجه ریزی در حال حاضر قیمت جوجه یک روزه به کمتر از نرخ مصوب رسیده است.

در خصوص گوشت قرمز اما آمار متفاوتی وجود دارد. آن طور که دیروز مرکز آمار اظهار داشت اندازه فراوری گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی کشور در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل 14درصد و نسبت به خردادماه 3درصد کاهش نشان می دهد. در تیرماه سال جاری فراوری گوشت گوسفند 26درصد، بز 7درصد، گاو و گوساله 4درصد و گاومیش 14درصد افت نموده است. در این ماه فقط اندازه فراوری گوشت شتر 37درصد افزایش داشته است.

این آمار از اندازه کشتار دام های زنده در تیرماه به دست آمده و به نوعی نشان دهنده آن است که سطح تقاضا برای گوشت قرمز کاهش یافته و سطح کشتار نیز متناسب با آن نزولی شده است. به نظر می رسد مردم در حال جایگزین کردن گوشت مرغ به جای گوشت قرمز هستند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه در حال حاضر بازار مسکوت و تقاضا پایین است، می گوید: به دلیل قیمت بالای گوشت، تقاضا روند کاهشی دارد، ضمن اینکه توان خرید مردم کم است؛ بعلاوه به دلیل اینکه سال های گذشته کشتار بی رویه صورت گرفته، عرضه کم است و این باعث شده قیمت ها افزایشی باشد.

علی اصغر ملکی با تأکید بر اینکه اکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد کاهش فروش داریم، اضافه می نماید: مغازه دار هر کیلو گوشت گوسفندی را 430 تا 435 هزار تومان می خرد و با 10 درصد سود به مردم عرضه می نماید.

در تهران به دلیل اینکه مردم گوشت با دنبه نمی خرند نیز قیمت تا حدی بالاتر است؛ ضمن اینکه قیمت گوشت قرمز در تهران به دلیل هزینه های جانبی و کرایه حمل، بیشتر از استان های مبدأ و دام خیز است. به گفته او قرار است اندازه واردات گوشت قرمز از کشورهای آسیای میانه افزایش یابد تا اوضاع بازار و قیمت، بهبود پیدا کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "چرا قیمت گوشت قرمز بالا رفت و مرغ پایین آمد؟ ، جدیدترین قیمت گوشت گوسفندی و مرغ در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قیمت گوشت قرمز بالا رفت و مرغ پایین آمد؟ ، جدیدترین قیمت گوشت گوسفندی و مرغ در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید