گیسوان افراشته در گیسوم

به گزارش عینک آفتابی، گشت و گذار در جنگل های شمال ایران درتمام فصول سال دلچسب است. امروز می خواهیم شما را به یکی از نواحی جلگه ای و تا حدی نیمه کوهستانی گیلان ببریم

گیسوان افراشته در گیسوم

عینک آفتابی: گشت و گذار در جنگل های شمال ایران درتمام فصول سال دلچسب است. امروز می خواهیم شما را به یکی از نواحی جلگه ای و تا حدی نیمه کوهستانی گیلان ببریم؛ گیسوم، منطقه ای که طبیعتش چند وجهی است. از یک سو می توانید در جنگل هایش سیاحت کنید و از هوای جانبخشش بهره بگیرید و از سوی دیگر، از ساحل چشم نواز آن لذت ببرید. اگر چه شاید سرمای هوا، اجازه آب تنی را به شما ندهد، اما همین لذت بصری و قدم زدن در ساحل آن نیز آرامش بخش است.

منطقه جنگلی گیسوم که جایی میان تالش و رضوانشهر واقع شده است، در 20 کیلومتری شمال تالش و 14 کیلومتری جنوب رضوانشهر جای گرفته است. گیسوم مساحتی بالغ بر 171 هکتار دارد که چیزی حدود 80 هکتار آن، تحت عنوان پارک جنگلی گیسوم شناخته می گردد. این پارک که به سان تمام منطقه گیسوم، بیشتر گونه های پهن برگ را در خود گنجانده است، زیبایی خاصی دارد، اما بخشی از آن به خاطر تراکم گونه های درختی و زیر درختی، غیر قابل نفوذ است. گیاهان این منطقه جنگلی، عموماً انبوه و خودرو هستند و این مزیت را دارند که در فصول مختلف سال، بویژه در بهار و پاییز، منظره ها زیبایی را پدید آورند.

همراهی دریا و جنگل

گیسوم، به جز جنگل، جاذبه دیگری هم دارد و آن ساحل زیبای آن است، ساحلی که اگر چه در سال های اخیر، بخصوص در ایام اوج سفر، آلوده می گردد، اما امروزه با ایجاد طرح سالم سازی دریا، به محلی مطلوب برای گردشگران تبدیل شده است. همراه شدن دریا و جنگل که با آن از طریق یک جاده زیبا به هم متصل می شوند، موجب شده است تا مسافران این خطه و دیگر شهرها و استان های مجاور با دسترسی آسان، از طبیعت و طرح سالم سازی گیسوم همزمان استفاده نمایند.

در سایه سار آب

حیف است حالا که تا اینجا آمده اید، ویسادار را نبینید. این آبشار زیبای منطقه تالش و رضوانشهر که به رودخانه لمیر می ریزد، در 16 کیلومتری شهر پره سر واقع شده است که به لحاظ تقسیمات سیاسی، در زمره شهرستان رضوانشهر است. وجه تسمیه ویسادار که واژه ای تالشی است، سایه درخت بید است و این سایه سار بودن، زمانی عیان می گردد که به کنار آن بروید و به صدای ریزش آب که از ارتفاع 15 متری سرازیر می گردد،

گوش بسپارید. در خصوص واژه ویسادار بعلاوه می گویند این واژه، ترکیبی از ویسا به معنای فرستادن و ارسال کردن و دار به معنای درخت است. حالا اگر هرچه زودتر عزم سفر نکنید، دیگر بعید است به سبب سرمای هوا بتوانید تا اوایل بهار خود را به این منطقه برسانید، اما نکته مجذوب کننده، به ویژه برای آنهایی که دوربین عکاسی به همراه می برند و حرفه ای سیاحت می نمایند، این است که ویسادار، از معدود آبشارهای ایران است که می توان از روی یک پل فلزی که ارتباط دهنده دو طرف رودخانه است، آن را دیدن کرد و از زاویه های مختلف، چندین عکس یادگاری گرفت.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به آبشار ویسادار، از رشت به طرف آستارا حرکت کنید و بعد از عبور از انزلی و رضوانشهر، به شهر پَره سر بروید. سپس از سه راه احمد باید به طرف روستای سکَرَه سرا که نام رسمی آن صیقل سرا است، حرکت کنید تا 13 کیلومتر بعد در کنار آبشار باشید. البته بعد از عبور از این روستا، به آبویار می رسید و در نهایت به آبشار خواهید رسید.

در نزدیکی این آبشار، آبشار دیگری هم به نام آسیابگا واقع شده است که به رودخانه شفا رود می رسد و حوالی روستای ارده واقع شده است. از آنجا که تنها یک سوم جاده آسفالته و بقیه آن، خاکی است، حواستان باشد که حتماً قبل از حرکت به سمت آبشار، پیش بینی هواشناسی را دنبال کنید و از نبود بارندگی در روزهای سفر مطمئن شوید، زیرا در صورت بارندگی، ترددتان در جاده با مشکل روبرو خواهد شد.

سلطان در بَرزِکوه:

آنهایی که اهل کوهنوردی هستند، می توانند تفرج مضاعفی هم داشته باشند. اینجا، قله بلند ییلاقات تالش جا خوش نموده است؛ قله بَرزکوه با ارتفاعی در حدود 2300 متر. این قله، مسیری زیبا دارد و ضروری است برای صعود به آن حتماً تجهیزات حرفه ای کوهنوردی به همراه داشته باشید، به ویژه آن که در این فصل سال، این قله را معمولاً برف می پوشاند. اشراف کامل این قله به رودخانه و جلگه سرسبز ناورود، منظره زیبایی را پدید آورده است.

در عین حال، کوهستان اسالم با جاذبه هایی مانند نزدیکی به دریا و گشت و گذار در دامنه های سبز آن، بسیار آرامبخش است. نکته جالب دیگر در نواحی کوهستانی اطراف این منطقه، سکونت گاههای ییلاقی و متعدد آن است که از دیرباز پذیرای ساکنان جلگه ها و مردمان ساحل نشین اطراف خود بوده است. در همین منطقه، مزار یکی از عرفای به نام عصر صفویه واقع شده است، بنایی که از سه اتاق کوچک شکل گرفته و حیاط آن تنگ و باریک و از طریق صخره ای، محصور شده است. ساختار این بنای ساده که از خشت و گل است، مدفن سید جلال الدین، مشهور به سلطان برزکوه است که در روزگار خود، بسیار مورد احترام مردم بوده است.

تونلی از درختان توسکا

بدون شک یکی از زیبایی های منطقه جنگلی گیسوم، جاده موسوم به تونل جنگلی است. اگر در چنین روزهایی، بخت با شما یار باشد و در این تونل در حال حرکت باشید و باران هم ببارد، با وجود سردی هوا، لذتی مضاعف نصیب تان خواهد شد. در عین حال، اگر چند پیچ و خم نسبتاً ملایم را در این جاده پشت سر بگذارید، به تونلی از درختان توسکا خواهید رسید که زیباترین منظره طبیعت را مشاهده خواهید کرد.

چگونه برویم؟

منطقه جنگلی گیسوم حدود 407 کیلومتر از مرکز فاصله دارد. بنابراین، کمی بیش از 4 ساعت در راه خواهید بود تا به مقصد برسید. ساحل گیسوم و جاده جنگلی منحصربفرد آن در 16 کیلومتری ضلع شرقی جاده ترانزیتی انزلی به تالش واقع شده است. برای رسیدن به گیسوم باید مسافت 16 کیلومتری تالش را طی کنید تا به سه راهی گیسوم منشعب از جاده اصلی برسید. از این نقطه هم تا ساحل دریا، 4 کیلومتر راه است که بخشی از آن، همان تونل جنگلی است. تنها وسیله عمومی که شما را از مبدأ تهران به گیسوم می رساند، اتوبوس هایی است که به مقصد تالش حرکت می نمایند.

کجا بمانیم؟

د ر شمال کشور خیلی ها ویلاها و سوئیت هایشان را در اختیار گردشگران قرار می دهند. علاوه بر این، اگر دوست داشته باشید، می توانید میهمان روستاییان باصفای این منطقه هم بشوید. در فصول گرم تر اگر امکاناتی همانند وسایل خواب به همراه داشته باشید، می توانید در پلاژهای حاشیه ساحل گیسوم هم جایی برای اسکان پیدا کنید و شب را به صبح برسانید.

امکانات رفاهی

در این منطقه زیبا، علاوه بر ساحل دریا، زیبایی های جنگل و رودخانه را هم دیدن خواهید کرد. در طرح سالم سازی دریا، امکاناتی نظیر ویلا، سوئیت، پلاژ، سرویس های بهداشتی، دفتر مخابراتی، عبادتگاه، رستوران، نانوایی، پلیس ساحلی و امکانات قایق سواری، سوارکاری و درشکه سواری، وسایل بازی بچه ها، استادیوم، اردوگاه، درمانگاه، پمپ بنزین، مغازه های مختلف، منطقه ها ویژه پیک نیک روزانه و کمپینگ طبیعی در اختیار گردشگران واقع شده است. مسیرهای راهپیمایی زیبایی هم برای پیاده روی تعبیه شده است.

سوغاتی چی ببریم؟

نخست آنکه می توانید از بازارهای هفتگی شهر تالش خرید کنید. علاوه براین، در این منطقه، دست ساخته های زیبا و متنوعی وجود دارد. بعلاوه انواع صنایع دستی شامل سبدبافی و حصیربافی، نمدمالی، گلیم بافی، جاجیم بافی، چموش دوزی، جوراب بافی، چوخابافی و شال بافی، از سوغاتی های این منطقه به شمار می رود. گلیم های روستای بالاده در تالش، نگاره های تزیینی کنگره دار و لوزی شکل و حاشیه های باریکی دارد. پیشنهاد ما این است که حتماً یک تخته از این گلیم ها را به یادگار خریداری کنید و به عنوان یک سوغاتی ارزشمند، با خود به خانه تان ببرید.

منبع: توریسم آنلاین

به "گیسوان افراشته در گیسوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیسوان افراشته در گیسوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید