افزایش قیمت میوه و کاهش قیمت مرغ طی دو هفته اخیر

به گزارش عینک آفتابی، خبرنگاران/قزوین طی دو هفته اخیر به دلیل شیوع یک میهمان ناخوانده به نام کرونا تعادل نظام عرضه و تقاضا کمی برهم خورده و قیمت گوشت مرغ از 12هزار و 800 به 9800 تومان رسیده و در بعضی محصولات از جمله میوه و صیفی جات افزایش قیمت را شاهد هستیم.

افزایش قیمت میوه و کاهش قیمت مرغ طی دو هفته اخیر

همه ساله در روزهای سرانجامی سال کار و کاسبی همه صنوف از پوشاک و گردشگری گرفته تا موادغذایی و غیره رونق داشت و به قول معروف سکه بود ولی سال جاری یک ویروس کوچک به نام کووید 19 تمام معادلات کاسبان را به هم ریخت و بسیاری از صنوف از جمله هتل ها و رستوران ها تعطیلی شدند و تمام مراسمات از جمله مجالس عروسی نیز لغو شدند.

تعطیلی بسیاری از صنوف و لغو مسافرت ها و مراسم عزا و عروسی، سیستم عرضه و تقاضا و حساب وکتاب بسیاری از تولیدنمایندگان را بر هم ریخت؛ همین امر موجب شد تا تغییر قیمت کالاهای اساسی را در بازار ببینیم.

دیدوبازدیدهای نوروزی و مسافرت ها به خاطر یک میهمان ناخوانده لغو شد، اکنون بیش از 2 هفته است از شروع سال نو می گذرد و شاهد کاهش تقاضای مرغ در بازار هستیم به گونه ای که مرغ از کانال 12 هزار تومان وارد کانال 9000 تومان شد؛ در این میان به دلیل شیوع کرونا مصرف میوه و سبزیجات افزایش پیدا کرد و موجب تغییر قیمت کالاهای مورد احتیاج در بازار شد. البته ناگفته نماند که در ابتدای شیوع کرونا قیمت محصولاتی مانند لیموترش و زنجبیل به چند برابر افزایش پیدا نموده بود.

اکبر آقاجانی، رئیس اتحادیه مرغ و ماهی قزوین در گفت وگو با عینک آفتابی، اظهار می نماید: کرونا باعث لغو مراسم عزا و عروسی و تعطیلی هتل ها و رستوران ها شده است به همین جهت تقاضای بازار به شدت کاهش پیدا کرد.

وی ادامه می دهد: برای شب عید مرغ زیادی کشتار شده بود ولی تقاضای بازار و مصارف خانگی نسبت به سال های قبل کاهش پیدا نموده بود به گونه ای که شب عید سال های گذشته 600 تُن مرغ کشتار می شد ولی این رقم در شب عید سال جاری به کمتر از نصف کاهش پیدا کرد و حتی روز آخر حدود 140 تُن مرغ کشتار شد.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی قزوین تصریح می نماید: در حال حاضر به دلیل کاهش تقاضا مرغ ها افزایش وزن پیدا کردند و فروش با قیمت پایین برای تولیدنماینده صرفه مالی ندارد چراکه در بهمن ماه جوجه را 4500 خریداری کردند.

آقاجانی اعلام می نماید: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ در کشتارگاه 8800 و قیمت مصرف نماینده نیز 9800 تومان است؛ در مورد جوجه ریزی باید بگوییم در حال حاضر با کاهش قیمت مرغ، قیمت جوجه نیز کاهش پیدا نموده و هر جوجه 1000 تا 1500 تومان به فروش می رسد.

خریداری مرغ از مرغداران به منظور کاهش ضرر

عیسی قبادی، معاون امور مالی استاندار قزوین در گفت وگو با عینک آفتابی، می گوید: هر ساله مرغداران از بهمن ماه در واحدها جوجه ریزی می کردند تا در شب عید بازار کمبودی نداشته باشد ولی عید سال جاری به دلیل شیوع کرونا تقاضا کاهش یافت بر همین اساس در استان قزوین سازمان جهادکشاورزی را مأمور نموده ایم تا مرغ های مازاد را از مرغداران خریداری و ذخیره کند تا تولیدنمایندگان بیش از این متضرر نشوند.

قبادی تصریح می نماید: در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در حال خرید مرغ های مرغداران است و هیچ محدودیتی برای خرید نیز وجود ندارد.

میوه فروشان در حق مشتری اجحاف می نمایند

مهدی زاده نایب رئیس اتحادیه میوه و تره بار قزوین در گفت وگو با عینک آفتابی، عنوان می نماید: در بازار میوه و تره بار تغییر قیمتی نسبت به هفته گذشته شاهد نبودیم؛ البته باید بگوییم خرده فروشان در حق مشتریان اجحاف نموده و به دورغ می گویند که قیمت ها افزایش پیدا نموده است و از آب گل آلود کرونا برای خود ماهی می گیرند.

وی ادامه می دهد: قیمت میوه در میدان میوه و تره بار عمده است و خرده فروشان با افزایش 30 درصدی قیمت، محصول را به دست مصرف نماینده می رسانند. قیمت هر کیلوگرم پرتقال در میدان میوه و تره بار 7000 تا 7500 تومان، هر کیلوگرم کیوی 6600 تا 8500 تومان، هر کیلوگرم موز 15 تا 16 هزار تومان و هر کیلوگرم سیب 3000 تا 7500 تومان است.

نایب رئیس اتحادیه میوه و تره بار قزوین اعلام می نماید: میزان مصرف هفتگی سیب استان قزوین 200 تُن، پرتقال حدود 400 تُن، کیوی 10 تُن و موز نیز 100 تُن است.

وی در مورد قیمت سبزی و صیفی جات نیز شرح می دهد: قیمت هر کلیوگرم سیب زمینی در میدان میوه و تره بار 4800، پیاز 4000 تا 6000، گوجه فرنگی 4000 تا 5500، فلفل دلمه 7000 تا 11 هزار، کاهو 2500 تا 3500، خیار 2500 تا 3500، کلم 800 تا 1200، هویج 2500، سبزی 2500 تا 3500 و ریحان نیز 4000 تومان به فروش می رسد.

در کالاهای اساسی هیچ کمبودی نداریم

معاون امور مالی استاندار قزوین با اعلام اینکه میوه تنظیم بازار تا سرانجام فروردین ماه توزیع خواهد شد، اضافه می نماید: قیمت هر کیلوگرم سیب 5700 تومان و هر کیلوگرم پرتقال 4300 تومان است که از 1200 تُن پرتقال 750 تُن به فروش رفته و از 700 تُن سیب نیز 300 تُن آن به فروخته شده است و به جامانده میوه ها نیز تا سرانجام فرودین ماه در صندلی ها عرضه خواهد شد.

وی بیان می نماید: تا به امروز هیچ خللی در بازار اقلام اساسی به وجود نیامده است و در انبارها به اندازه کافی کالای اساسی ذخیره سازی شده است؛ در بازار نیز توزیع کالاهای اساسی ادامه دارد و محدودیتی برای توزیع قائل نشدیم اگر هم عرضه و تقاضای کالایی با مشکل روبرو گردد کالا وارد بازار خواهیم کرد تا عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

معاون استاندار قزوین خاطرنشان می نماید: در حال حاضر افزایش قیمت میوه و تره بار، فصلی و متأثر از کرونا است و بسیاری از اقلام از جمله سیر تقاضای زیادی پیدا نموده که این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت محصول شده است.

وی تصریح می نماید: در مورد کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز ، گوشت مرغ، برنج، شکر، روغن و تخم مرغ بر اساس برنامه ریزی و تصمیمات ستاد تنظیم بازار به میزان کافی ذخیره شده است و احتیاج بازار را تأمین خواهیم کرد.

قبادی می گوید: سلامت و تأمین احتیاج مردم هر دو مهم هستند و مقرر شده واحدهای تولیدی با رعایت پروتکل بهداشتی فعال شوند تا در بازار با کمبود روبرو نباشیم.

به گزارش عینک آفتابی، با توجه به حضور مردم در منازل و تعطیلی بسیاری از اصناف درآمد بسیاری از خانوارها کاهش پیدا نموده که با نظارت دولتمردان بر بازار می توان فشار مالی وارد شده به خانوارها را کم کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش قیمت میوه و کاهش قیمت مرغ طی دو هفته اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت میوه و کاهش قیمت مرغ طی دو هفته اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید