اقدام اسلواکی در حمایت از مواضع چک در قبال روسیه، واکنش مسکو: منتظر پاسخ ما باشید

به گزارش عینک آفتابی، در حالی که دولت اسلواکی برای همبستگی با جمهوری چک، سه دیپلمات روسی را از این کشور اخراج و اتحادیه اروپا هم از مواضع پراگ حمایت نموده، ماریا زاخارووا گفت: سیاست منزوی ساختن روسیه دیگر شکست خورده است.

اقدام اسلواکی در حمایت از مواضع چک در قبال روسیه، واکنش مسکو: منتظر پاسخ ما باشید

به گزارش گروه بین الملل عینک آفتابی به نقل از خبرگزاری اینترفکس، ادوارد خاگر نخست وزیر جمهوری اسلواکی اظهار داشت که این کشور سه نفر از دیپلمات های روسیه را اخراج می نماید.

وی گفت: ما بعنوان واکنش به رویدادهای اخیر در منطقه راهبردی کشور ما و به نشانه اعلام همبستگی با جمهوری چک، سه تن از کارکنان سفارت روسیه در براتیسلاو باید ظرف 7 روز به ماموریت خود در اسلواکی خاتمه داده و خاک کشور ما را ترک نمایند. ما قصد داریم روابط خود با روسیه را بر اساس اصل احترام متقابل بسازیم.

در این رابطه در سفارت روسیه در براتیسلاو، این تصمیم دولت اسلواکی را مغایر با روح حاکم بر روابط مثبت تاریخی بین دو کشور ارزیابی و تأکید کردند که هر نوع اتهام زنی به دیپلمات های روسیه در رابطه با اقدامات غیرقانونی و به خصوص علیه دولت اسلواکی، کاملاً بی پایه و اساس است.

دولت چک از این اقدام اسلواکی قدردانی نموده است.

حمایت کشورهای اروپایی از رویارویی جمهوری چک در مقابل روسیه

روز گذشته (پنج شنبه) همچنین معین شد که وزرای امور خارجه گروه ویشه گرادسکی (لهستان، اسلواکی و مجارستان) با اقدامات اخیر مقامات جمهوری چک در برخورد با روسیه اعلام همبستگی نموده و هر اقدامی از جانب مسکو که امنیت کشورهای مستقل و شهروندان آنها را در معرض خطر قرار دهد را محکوم کردند.

وزارت امور خارجه لیتوانی نیز اظهار داشت که اتحادیه اروپا بزودی موضوع اخراج جمعی دیپلمات های روسی را آنالیز می نماید.

در همین رابطه، ماریا زاخارووا سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته اظهار داشت که اقدام کشورهای غربی در اخراج دیپلمات های روسی، یک پدیده فصلی است که طی خواهد شد.

وی سخنان جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا از جانب این سازمان در حمایت از جمهوری چک را ادامه سیاست خصمانه اتحادیه اروپا در برخورد با مسکو ارزیابی کرد.

زاخارووا با اشاره به اینکه پیش از این هم اقداماتی برای بازدارندگی روسیه انجام گرفته که شامل تحریم ها، فهرست ممنوعیت ورود شهروندان روسی و غیره است، تأکید کرد: البته سیاست منزوی ساختن روسیه شکست خورده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اضافه کرد، مسکو از اقدام غیردوستانه مقامات براتیسلاو در اخراج بی دلیل دیپلمات های روسی بشدت ناامید شده و آنها باید منظر پاسخ روسیه به این اقدام باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اقدام اسلواکی در حمایت از مواضع چک در قبال روسیه، واکنش مسکو: منتظر پاسخ ما باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام اسلواکی در حمایت از مواضع چک در قبال روسیه، واکنش مسکو: منتظر پاسخ ما باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید