ترک گنبد مسجد سید به علت شکاف عمیق فرونشستی در زیر این مسجد است

به گزارش عینک آفتابی، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، ترک گنبد مسجد سید به علت شکاف عمیق فرونشستی در زیر این مسجد است.

ترک گنبد مسجد سید به علت شکاف عمیق فرونشستی در زیر این مسجد است

در روزهای گذشته ضمن بازدید شورای فنی استانداری اصفهان و کارشناسان میراث فرهنگی از شرایط مسجد تاریخی سید اصفهان و بازسازی های اضطراری این بنای تاریخی از سوی گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، وجود ترک عمیق فرونشستی در زیر کف فرش شبستان این مسجد تشریح شد.

بهرام نادی گفت: بخش اول آسیب های سطحی ومعماری بنا همچون تخریب کاشی های کف ناشی از نگهداری ناصحیح این بنای تاریخی است اما بخش دوم و اساسی آسیب ها به فرونشست زمین بر می گردد.

وی اضافه نمود: نشست نامتقارن زمین، ناشی از فرونشست و برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی سبب ایجاد ترک در زمین می گردد و در ادامه، این ترک ها به سازه منتقل می گردد، زیرا سازه های مصالح بنایی و تاریخی توان تحمل تنش های شدید ناشی از تَرَک زمین و فرونشست را ندارند.

این متخصص سازه گفت: البته ترک های سازه ای مسجد سید ناشی از فرونشست را نباید در نبود متولی مسجد جست و جو کرد و این ترک ها ناشی از عدم وجود متولی در بخش کنترل و مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی است.

وی اضافه نمود: بازسازی بنای مسجد سید بدون کنترل منابع آب زیرزمینی ناپایدار خواهد بود و وقوع و بروز مجدد ترک و آسیب های سازه ای و غیر سازه ای دور از انتظار نیست.

نادی گفت: چگونه میتوان امیدوار بود که اسکت سازه مصالح بنایی، بنا شده در منطقه ای با نرخ فرونشست تحمیلی سه تا پنج سانتیمتر در سال (30 تا 50 سانتیمتر در 10 سال) بتواند بدون شکست در مقابل این تنش غیر قابل تصور دوام بیاورد.

وی توضیح داد: نتیجه این است که بدون مطالعه فرونشست شامل مشخص عمق و ابعاد ترک با ابزاری مشابه دستگاه نفوذگر رادار (GPR) و نرخ دقیق نشست نامتقارن با ابزاری مشابه دستگاه موقعیت یاب مکانی (GPS) نمیتوان اقدام به بازسازی سطحی کرد.

نادی در ادامه گفت: نکته مهم اینکه در سالهای گذشته بارها در مورد آسیب های فرونشستی شرح دادیم و متاسفانه نادیده گرفته یا انکار شد. هم اکنون تعداد زیادی از شاخص های گچی نصب شده در مسجد علی قلی آقا در شمال مسجد سید به سبب فرونشستِ زیاد ریخته و از بین رفته اند و گنبد و ستون های مسجد جامع عباسی نیز به علت فرونشست دچار ترک و کچ شدگی شده اند.

وی تاکید نمود: نبود برنامه جامع در کنترل فرونشست زمین و مدیریت صحیح بر منابع آبهای سطحی و زیر زمینی در اصفهان سبب بلعیده شدن سازه ها از جمله میراث فرهنگی و سازه های تاریخی خواهد شد. در نتیجه ضمن لزوم بازسازی و نگهداری صحیح سازه های تاریخی ضروری است مدیریت صحیح بر منابع آب زیرزمینی جهت کاهش و حذف اثرات مخرب فرونشست انجام گردد.

بعلاوه هادی اللهیاری، مدیر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: با توجه به بازدیدهایی که از سال گذشته در مسجد سید داشتیم، یک شکاف از بیرون و پشت دیوار شبستان مسجد وجود دارد و به همین علت یک سونداژ در کف ایجاد و تقریبا 40 سانتی متر از کف فرش مسجد را باز کردیم.

وی اضافه نمود: این شکاف عمیق است و وقتی به این مقدار سطح زمین شکاف باز نموده است، مطمئنا تا چند متر ادامه دارد و علت آن هم فرونشست است.

اللهیاری تاکید نمود: در اثر این فرونشست نامتقارن در جبهه شمالی مسجد به علت بار وارد شده از سمت گنبد عوارض بیشتر بروز پیدا نموده است.

وی گفت: مطمئن هستیم که اگر برداشتن کف فرش ها را ادامه بدهیم و قسمت بیشتری را باز کنیم، این شکاف ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شاخص های گچی در گنبد گذاشته ایم تا حرکت سازه را رصد کنیم، گفت: معضل در رابطه با گنبد است که هم از داخل و هم از بیرون ترک دارد و متاسفانه آسیب جدی به بنا وارد نموده است.

مدیر گروه امانی میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: اولویت ما برای این بنا این است که از بالا گنبد را استحکام بخشی کنیم، چون شکافی که روی بام خورده است به علت اینکه در فصل بارندگی هستیم، می تواند موجب آسیب های بیشتر به بنا گردد.

منبع: همگردی

به "ترک گنبد مسجد سید به علت شکاف عمیق فرونشستی در زیر این مسجد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترک گنبد مسجد سید به علت شکاف عمیق فرونشستی در زیر این مسجد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید